Nishino-san, producent pripravovanej taktickej RPG hry pre PS3 /Valkyrie of the Battlefield/ si v exkluzívnom intervijú pre gc-navi.jap vylial srdce, a na otázku, čo hovorí na trendy v dnešnom a budúcom hernom biznise, odpovedal: "Som sklamaný z toho ako sa o zariadeniach typu Wii Fit, Wii sports hovorí ako o hrách, a tieto veci okupujú herné rebríčky. Toto skutočne nepatri do kráľovstva klasických hier, môžu byť vstupnou bránou pre nehráčov, ale bol by som rád, aby tí potom začali hrať klasické mainstreamové hry, napriklad našu Valkýriu."
Ak vám to pripadá ako výpoveď frustrovaného človeka , máte pravdu. V zlatých časoch PSone boli porty užasných atomatových hier ako Ridge Racer, alebo Tekken oslavované ako príklad fantastickej hrateľnosti a neuveriteľnej technickej zdatnosti programátorov /PSone malo zlomok výkonu hárdveru, na ktorom bežal originál/. Tieto pecky predávali SONY debutanta po milionóch a doslova zosmiešnili zdanlivo neporaziteľné Nintendo, ktoré po celé dve ďalšie generácie /N64, NGC/ hralo iba druholigového štatistu. Po nástupe PS2ky vzbudil ďalši diel Ridge racera iba vlažný záujem. RR7 pre PS3ku má dnes asi taký ohlas ako lajno lamy v tibete 5001 metrov nad morom /viď hrubý výsmech publika pri prezentácii PSP verzie, mimochodom PSP je asi 20 krát výkonnejšie ako pôvodny RR arcade automat/. Takže o čo tým hráčov vlastne ide. Nosné PC mainstreamové žánre ako RTS, klasické RPG, FPS, 3rd person akcie tiež iba šlapú vodu. Sims hrajú pubertačky, a WoW má pred sebou 10 rokov kým dosiahne úroveň akceptovateľného priemeru. Medzitým nintendo ryžuje miliardy na svojej kvázi konzole a handhelde. Hoplá, povedal som nintendo ?
Realita sa má totiž tak, a Nishino-san na to príde tiež Nintendo to pochopilo počas tých rokov, ked tu boli iba do počtu a na smiech. Vykašlať sa na nejaké prekliate ambície, obratiť sa ku blbému davu a strkať mu zelené banány v cene tých zrelých do všetkých telesných otvorov. Hráči totiž starnú, ich nároky sa menia, ZVYŠUJÚ sa, a to závratnym spôsobom. Udržať krok s takým náročným klientom, ktorý odrástol na 8-16 bitových šunkách a prkotiny ako RR /alebo celá dnešná nintendo produkcia/ nehraje, alebo chce hrať iba ak mu zaplatia, je naročné. Nintendo to pochopilo a na tento trh rezignovalo. Je to totiž finančne závratne nákladné a riskantné. Preto je internet plný na*peep*ých BigN fanúšikov, ktorí plačú za časmi keď tu kraľovala SNES, alebo amerických deti hrajúcich konzumný priemer ako HALO 3 a Gears of War, kde holohlavý mariňák za jedno doobedie prebehne za zvukov gongu jednou krátkou chodbou /akože singel player kampaň/, hráč pritom počúvá ich duchaplné dialógy a žvatlajúcich locustov. Biely muž a zlý ET. "You caint say nigga cuz you aint black you is white and you great great great grandaddy kept my great great great grandaddy as a slave, so you need to give me yo money, dawg."
Fajn, takže Nintendo to zabalilo. MS je v puberte rovnako ako jeho klientela. Herné PC je dnes iba sprostá nadávka. Kto ma teda uspokojiť herné potreby starších, naročných, a priemernými hrami otupelých hráčov. O aké požiadavky vlastne ide ? Bezchybná výprava /rozumej tony kvalitnej hudby, zvukov, grafiky, art design/, silný dôraz na hlavnú postavu, vzťahy medzi postavami, brilantné dialógy, dobrá dramaturgia a napätie /nie niečo čo napíše zvukový majster v prestávke na obed, a firma ušetrila prašule/, fyziku, interakciu, nelineárnosť, replayabilita, AI /Assasin Creed je iba skákanie po strechách s hrateľnostou a AI prvého perzského princa, táto "premakaná" kvalita stačí iba teen hráčom a nenáročnej lúze/. PC FPS Crysis mi umožní "zastreliť strom" a zvaliť plechový barák, to sú asi dva rozdiely, ktoré som si všimol, keď som hneď po ňom zahral DOOM2. Ignorujem to, že ten doom ma ďaleko lepší "intense combat and game pacing", v preklade: je to živelné, adrenalínové a "pěkně nám to vodsejpá". Ak vám tie nároky v úvode pripadajú premrštené, rýchlo vás vyvediem z omylu, už niektoré špičkové 8-16 bitové hry /Lords of Midnight, Midwinter, The Forrest/ bolo v rámci svojich možností oveľa ďalej.
SONY a PS3 by mohlo byť tou cestou, ktorá nás vyvedie zo zaprdeného provinčného balastu amatérskych poloproduktov /rambo štýl ala najhoršie prúsery vychytáme v druhom diely, najlepšie nápady si necháme do trojky/. Dopredu upozorňujem entity, ktoré bľabotajú o tom ako dobré hry nepotrebujú high-end grafiku, fyziku, 1080p, 4D a 124 fps, aby boli ticho. Týchto "dobrých" hier je plný internet, sú zadarmo a nevyžadujú kúpu Wii za 250 USD /pričom jeho hárdver stoji 89 amerických babiek/. Živiť nenažraté nintendo nemienim. Kde sú teda tie pravé next gen hry, ktoré sú možné "jedine" na PS3ke. Prvú nesmelú vlnu týchto zlomových projektov vidím v pripravovaných hrách ako Heavy Rain, Resistance 2, možno Eight Days, Heavenly Sword 2, Noir, FF13 /ktorá snáď dokáže oživiť dokonale mŕtvy JRPG žáner/. Alfou a omegou však bude budúce skokové zlepšenie integrácie kvalitnej fyziky a AI v hrách spojené s príchodom ľudí, ktorí nebudú žiť iba zo slávy dávno minulej /počnúc tlusťochom Gejbom, cez Molyneuxa až po Kazunori Yamauchiho/, a desiatky miliónov dolárov nekompromisne vrazených do vývoja, ktoré zarobíte iba vydávaním hier pre konzoly. Keď som totiž hral Gran turismo 1, bol som úplne presvedčený, že v GT5ke o milión rokov neskôr sa budem môcť prejsť popri trati a sledovať autá, ktoré ma míňajú v rýchlosti 100 metrov za sekundu, som ochotný to tam naprogramovať aj zadarmo.
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****