čo nechceme
Súhlasím s touto sebakritikou, nie je podstatné kto je po tým podpísaný /mňa v tejto generácii konzol stratili, vlastne - odpísali/. Druhá časť týkajúca sa hráčov je trochu zložitejšia. Ide totiž o začarovaný kruh. Sledujte. Epic pracuje na hre Gears of war. Joe to sleduje od samého začiatku, neverí, že ti sráči majú na niečo viac ako bezduchú strielačku. Niečo na úrovni starej SNES Contra v 3D. Neskôr vidím, že ide skutočne o triviálnu 3rd person lineárnu vyvražďovačku. Ďalšie detaily ako maximálne šesť panákov na ploche, nulová AI, interakcia a fyzika, smiešny pribeh a infantilné dialógy ma presviedčajú, že túto srandu môžem pustiť z hlavy. Hra má však u simplexných 8-14 ročných lumíkov obrovský úspech. Vďaka svojej primitívnosti. Vrana ku vrane si sadá. Tlaku verejnosti a davovej psychóze EPIC s radosťou podľahne a urobí druhý diel v tom istom zapľuvanom štýle. Určite im lichotí, že niekto o tie ich priemerné fláky javí tak uprimný záujem. Puboši si vlastne ani nedokážu predstaviť, že sa to naozaj lepšie dá urobiť. Nikto im nejde prikladom. Epic si ako správny majster-fušer uleje pár vriec cementu bokom /herné ingrediencie/. Ale stavba stojí, a všetci sú spokojní, len dokedy. Je to umenie jemnej a dlhodobej manipulácie s blbými mozočkami mladých hráčov. Presvedčiť ich, že dostávajú to čo chcú, v tej "najlepšej" podobe. Vyrobiť to s malými nákladmi, a predať s obrovským ziskom. Epic nemá záujem o starších hráčov. Nintendo to robí ešte šikovnejšie. Nikoho nepresviedča, nejaký joe ich prd zaujíma, zámerne si vyberá klientelu tak blbú, že tá verí ešte aj na recykláciu použitého hajzel papiera. Evolúcia hier sa definitívne zastavila niekde v roku 1998, a šipkou padá k zemi. Vývojári sa chytajú slamky a produkujú rimejky desať rokov starých priemerných hier /Bioshock/, zmietajú sa v kŕčoch /Crysis s jeho v poslednej chvíli prilepeným nano oblekom/, alebo točia filmy /MGS4/.
Sledujem jedno fórum s názvom "čo sa nám nepáči na GTA4". Je riadne dlhé to vám poviem. Iba jeden priklad za všetky. Borec hraje a jeho mladšia sestra sa prizerá /je to rovnaké, ako keď čumí na hru moja žena a blbo to komentuje/. Herné situácie : Nico uteká autom pred policajtami. Spadol však do vody, takže plave .. plave .. gulka vľavo .. guľka vpravo. Sestra sa ho pýta, a nemôžeš sa potopiť ? NIE. Nico s 5 hviezdami márne uteká autom pred policajtami, a je náhodou na letisku. Sestra sa pýta, a nemôžeš ukradnúť lietadlo ? NIE !! Nico uteká v koptére pred policajtami. Sestra sa pýta a nemôžeš vyskočiť s padákom a stratiť sa na zemi ? NIE !!! Nico naháňa zloducha, môže ho však zabiť/zničiť jeho vozidlo až vtedy, keď to script hry dovolí !! Sestra zdesene odchádza hrať sa s kenom s vibračnými funkciami. Hlbšie sa už skutočne klesnúť nedá. Aj toto je to arogantné správanie opisované v úvode.
čo chceme
Nikto deťom-seniorom-kazuálom neberie hry typu - IQ TYKVE. Nech sa v tom sajrate utopia. Kde však niečo lepšie ako státie na vlaku, a rezanie locustov. Nebudem tu teraz plakať nad dávno minulými adventúrami od Lucas Arts. Nechcem nikoho presviedčať o tom, že Psychonauts je o svetelný rok lepšou hrou ako gay Mario Galaxy. Idem ku koreňom zábavy. Herný kód je iba hmota, ktorú treba tvarovať. Na trhu totálne absentujú hry pre hráčov s vkusom. Myslíte si, že túžim po Resident Elvis 5ke, keď som stereotypnú štvôrku prešiel len tak tak ? Po desiatom zabitom zombíkovi som bol v znudenej kóme a zrelý na zaradenie do hry ako blbé NPC bez AI. Ako to zmeniť ? Jeden nápad som si požičal z kratučkej debaty o starých 8 bitových hrách s nickom ololo. Český domorodec, čo nezabudol na tie staré dobré časy. Nostalgia stranou, tie hry boli, a sú skutočne oveľa častejšie lepšie ako tie dnešné. Hra - Kunio Kun Nekketsu Soccer League z Kunio-kun série /sami určite netušíte - je základom asi 90% hier, ktoré dobre poznáte !!/. Pointa - hranie proti skutočne interaktívnemu prostrediu. Na 8 bite. Počasie, vietor, mláky plné vody, bahno, kúzla .. to všetko ovplyvňuje loptu na vašej kopačke. Vkĺzačka je na mokrom podklade dlhšia. Lopta sa do blata zapíchne ako nož do masla. Ak stojíte v mláke "náhodou" vás môže trafiť blesk. Chcete z toho urobiť dokonalú hru pre PS3 ? Pridajte story kampaň, a RPG vývoj postavy. Sila kopu, rýchlosť behu, magické finty, a sumony. Dostanete super hru, ktorej predáte desiatky miliónov a STANE sa system sellerom. Okamžite by som to bežal kupiť. Vážne mi tečú sliny. Resident 5 nič z toho neavizuje, jeho škoda.
Teraz presun do roku 1983, k hre Lords of Midnight na 48 kilovom gumáku /veľkosť pamäte, nie jeho váha/, ktorá vo first person perspektíve generuje územie o veľkosti niekoľkých GTA 4. Dej je výsostne nelineárny. Je vlastne ťažké tu hru definovať, ale ide o niečo ako FPS adventúru so strategickou zložkou na námety Tolkienovho Pána prsteňov. Samozrejme s možnosťou uzatvárania spojenectiev s desiatkami NPC. Taktík na vyriešenie hry je absurdné množštvo. Od trpezlivého putovania krajinou a najímania legionárov, po prekvapivé útoky na srdce riše nepriateľa. Aj po takmer 25 rokoch ju komunita jej verných uctieva ako boha. Toto má ďaleko ku simplexnému "vyťaž-vyrob-pošli" v Starcrafte. Nikoho teda neprekvapi, keď ten istý človek prišiel s vylepšeným enginom pre 16 bity v hre Midwinter /má to aj druhý diel/. Skutočný klenot Mike Singletona. Rok 1989.
Postapokalyptický svet po jadrovom výbuchu, večná zima, kontinenty studené ako whisky s ľadom - 160 tisic štvorcových kilometrov a snehuliaci. Vy ako kapitán John Stark stojite na čele hnutia obnovy, ktoré však musi vybojovať poslednú viťaznú bitku so zloduchmi - "General Masters". Rekrutujute teda spojencov, veľmi svojrázne postavičky s rešpektovaním ich individualít /32 NPC, každá s nejakým špeciálnym skillom/. Ten však nenávidi toho, a ten zas ma rád iného, bojujete s ich nedôverčivosťou. Opäť podnikáte dlhé výpravy, gerilové útoky a bránite rodné hniezdo. Využívate široký arsenál pohybovadiel od rogala po snežný skúter. Máte aj lyže !! Hra čo kombinuje akciu, adventúru, stratégiu, a starosti spojené s manažmentov postáv a zdrojov. Na konci roka si to zahrajte a porovnajte s Fallout 3. Doporučujem sa však opiť, ale zhuliť. Rozčarovanie bude veľké. Posledný pol rok si čislo po čisle pozorne čítam slávne ZX magazíny Crash a Your Sinclair. Je to ako živá voda po ťažkej opici. Nájdete tam fascinujúce množštvo nápadov, a žánrov, ktoré sa dnešných dní nedožili.
Dnes máte na výber z týchto možností : "strieľam niečo z pohľadu prvej osoby", "to isté rovnako blbé ale z pohľadu tretej osoby", "nudný a technicky nezvládnutý šport", "nudná RTS na úrovni tamagotchiho pre juvenilné dievčatká". Sám nedokážem prinútiť vývojárov aby sa venovali rizikovým typom hier /rozumej, žiaden cement bokom/, ktoré ich neuživia pri všeobecnej letargii hernej obce /dajte nám druhý diel Gears of War !!/ . Sám som sa pred rokmi utešoval tým, že až pominie to ohúrenie z grafiky, lepšich povrchov, ostrejších textúr a tieňov, tak hráči zistia, že ich to až tak nebavi. Pár firiem zkrachujue a ti ostatní budu mať mizerné medziročné fiskálne prírastky. Predaj hádveru bude stagnovať. Ťažko však rátať s ľudským materiálom, ktorý je denne masírovaný zkorumpovanými redakciami a nemá potuchy ako sa brániť jasnej manipulácii. Deti bez kultúrneho povedomia, a znalosti tej pravej kvality. Chválabohu za tento nestranný o objektívny blog. Tu sa začne nová epocha. Vek obrody.
Update> Ozval sa ďalší starešina z Gamers daily news s kritikou na adresu GTA4. V skratke. Nazval ho bastardom, ktorý sa úplne vzdal filozofie, ftipu, nadhľadu tých úplne prvých 2D dielov. Strata identity. Nie evolúcia, ale mutácia. Hra pre jednoduchých teenagerov. Komerčne samozrejme úspešná, ale nereflektujúca nároky starších hráčov. Proste joe cez kopirák. Vysmieva sa aj zo zmeny názvu firmy. Pôvodne DMA design .. dnes pubertálna rocková hviezda. Lacné pozlátko, chýbajúci obsah.
Už pridám len poslednú myšlienku. Čo strašné by sa stalo, keby sme konečne dostali GTA, kde sa staráme o seba, hrabeme pre seba a založením vlastnej "rodiny" sa staneme capo di tutti capi ? V GTA4 ste totiž iba šašo, predajná kurva, čo plní nudné a repetetívne misie pre ľudí, ktorých ani nepozná. Kde je vlastné impérium a jeho obrana ? Kde je do pekla Midwinter štýl ?
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****