Keď som ako 14 ročný makal na "seminárke" z výpočtovej techniky. Netušil som, že podobný kus kódu príde o veľa rokov na trh ako "hra" s názvom Brain age. Narážam hlavne na pásaže - "hrajeme sa s číslami". Na 8 bitovom ZX spectre som to sfúkol za pár hodin, výsledný program prešiel HiSoft kompilérom a bol rýchly ako blesk. Mal aj svoju neoficiálnu časť, so srandovnými "počtárskymi" trikmi /orezané z nejakej múdrej knihy/, s malou grafikou /sprajtíky/, a veselými slovnými komentármi. Nič pre oči učiteľa. Dnes by sme tomu s trochou preháňania hovorili indie hra. Independent games - nezávislé, slobodné , hippie. Jeden človek, smiešny budget, žiadna veľká firma za chrbtom, ladíte to vo svojom voľnom čase, garážový prístup - na kolene. Dnes sú tieto hry tým, po čom piští každa duša nostalgika, experimentátora, alebo hráča unaveného gigantickými projektami za 40M dolárov, kde sa ku samotnej akcii dostanete zhruba po pol hodine, až skončia všetky tie animačky, enginovky, CG videa, uvítacie reči, kilometre menu, nastavovanie grafiky, audia, ovládania a otravne dlhé nahrávanie. Tento žáner ma svoje vlastné festivaly, kopu fanúšikov, weby a blogy. A s rozvojom digitálnej distribúcie po sieti, sa tlačí aj do sveta konzol, kde narazil na neoranú panenskú pôdu. Takže, keď už znárodňujeme úbohému hernému PC jeho vývojárov, hráčov - prečo nepokoriť aj túto poslednú nedobitú baštu odporu. Určite ste zachytilo, že slávou unavený David Jaffe /God of War /, a podľa symptómov - trpiaci syndrómom vyhorenia , odišiel od materskej SCEA /americká herná SONY divízia/, a založil si vlastný podnik "Eat Sleep Play", s cieľom produkovať pidi hry s príchuťou rokov 90tych. Jasné, že to krachlo, kritici a recenzenti ho proste zožrali. Nepochopený. Nedávno som tiež písal o "hre pre PS3ku stvorenej za 24 hodín", a jej osude. Ako to teda vlastne na konzolách dnes vyzerá.
Charles Nicolson z dvojčlennej firmičky "Power of Two Games" - navrhujem premenovať sa na údernejšiu "Power of Two Gems", hovorí: "V časoch XBOX jedničky, bola firma Microsoft známa svojou otvorenosťou, láskavým prístupom a spoluprácou s mnohými, teda aj malými vývojármi. SONY na druhej strane mala povesť .. hlavou múr neprerazíš, neotravuj a zalez. Dnes je situácia diametrálne odlišná. MS na vás ani nepozrie, kým mu nedonesiete rovno jeden celý hrateľný level. SONY je naopak veľmi priateľská, a rada si z vami nad projektom posedí. Je totiž veľmi výhodné byť certifikovaným PS3 vývojárom. Napríklad programový balík HAVOC vyfasujete zadarmo." Iní borci sa pripájajú. Andy Schatz z Pocketwatch Games tvrdí, že Nintendo doslova vyžaduje, aby sa vaša hra intímne kamarátila s wiimote ovládačom. Striktne na tom trvajú, najlepšie ak využijete KAŽDÚ jeho feature. Holt, podpora gimmicku za každú cenu. Obrovským problémom však je, kde vlastne stiahnutý obsah uložiť. Wii obsahuje iba 512 megovú flash kartu, na ktorú ak chcete šmariť save pozíciu z Smash Bros, musíte mazať mazať .. a mazať, PS2 hráči s 8 megovou pamäťou kartou to dobre poznajú. Mnohí nintendu odporúčajú, najprv vyriešiť tento problém, a dať na trh niečo lacné, čo toho veľa unesie. Ako poznám nintendo vymyslí niečo podobne šialené ako prepisovateľné pamäťové pole pre N64 /N64DD/. Aj po tých rokoch ma opät oblial studený pot. Služba Wiiware, ktorá bude tieto lacné a zábavné /to je teória/ hry obhospodarovať bola práve v týchto dňoch v japonsku spustená. Je tam nejakých 10 položiek v cene cca 5-15 dolárov. Nádejne vyzerá hlavne Final Fantasy Crystal Chronicles: My Life as a King. Ste šéfom kráľovstva a komandujete hrdinov, ktorí drancujú okolie. Po ich zdanení za získané šušle zušľachtujete mesto, ktorému vládnete. Fajn. Ale naspäť ku PS3ke a XBOXu.
Ostrí chlapci z Metanetu, autori hry N+ /ninja plus/ inak pôvodná PC flash hra, napriek tomu, že túto hru prekonvertovali práve pre XBLA, na ňom nenechali ani jednu nitku suchú. Lietali slová ako - zkurvené rodinkárstvo, banda ritolízačov, byrokracia non plus ultra. Sú presvedčení, že v terajšom stave je XBLA iba kopa sračiek, a zvratkov. Ak tam je aspoň 5 dobrých hier, je to až priveľa. Napriek tomu však MS ich ďalšie kvalitné /osobný nazor,heh/ indie hry odmietla. Má tam totiž lepšie fláky aj bez ich zázraku. Drsné, ak si totiž pozriete toto video a jeho "69 bod" , zistíte, ze s kvalitou XBLA to naozaj ružové nie je. Toť všeobecný názor. Ale to sú malicherné, pôrodné problémy. Hlavne, že sa pupočná snura šnúra neomotala decku okolo krku. Naspäť do reality. SONY. Tá vyšlo v ústrety vývojárom aj tým, že na konci minulého roku radikálnym rezom znížila cenu "PlayStation 3 development kit hardware" o polovicu na cca 8-10 000 USD. PSN hra flOwn bola ako vieme mimoriadne úspešna /dtto pôvodná PC flash hra/, takže Jenova-san .. dostal zelenú k novému projektu Flower, od ktorého čakám viscerálne adrenalinový next gen zážitok. Ak to bude to, čo si myslím, že to bude. Inak XBOX 360 HW dev kit stoji zhruba to, čo pri PS3. MS sa hrnie na trh aj s XNA iniciatívou, to jest kompletné prostredie - nie engine na vývoj hier pre "chudobného muža". Wii kit máte sa relatívne smiešnych 2000 bubákov. PS3 má v zásobe ešte jedno pikové eso. Hry spúštané priamo v okne net browsera. Prvej lastovičke som robil reklamu v tomto članku. Ako vidíte po vychytaní nejakých tých much, nezostane hernému PC veľa priestoru na manévrovanie. Veľké hry, malé hry, indie hry, flash hry. Telefon je všade obsadený. Wiiware-XBLA-PSN.
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****