15/09/08

Turbo.de

Padla tu istá žiadosť o nejaký ten article na tému CPU akcelerátorov pre 8 bity. Vec sa má asi takto, o týchto serepetičkách určených pre speccy by som mohol popísať kilometre papiera, táto šunka je v tomto smere asi najlepšie vybavená. Hoďte okom na túto soft stránku /útok speccy klonov/. Napríklad taká konverzia RTS hry DUNE 2 vás poprosí o turbo režim - 7Mhz /to je dvojnásobok rýchlosti bežného speccy/. Ide hlavne o špeciálne ruské klony sinklérovho stroja s "pružnejším" CPU a možnosťou zmeny násobiča. Overclockeri určite dobre poznajú túto banálnu fintu. Pri softvérovej emuláciu spektra si to tiež môžte vyskúšať. Zadarmo. A keď sme už pri emulácii, nevynechajte túto softvérovú ZILOG QUAD CORE špecialitku.

V podobe prídavnej karty sa častejšie vyskytovali skôr DMA radiče a externé pamäte. S veľmi podobným výsledkom. Viď toto video. Pekné však, direct memory access je zázračná vec, od CPU nezávislý vstup videočipu do pamäte /teda akcelerácia rasterizéra/.

Atari. Tento šmejd akcelerátory obišli, lebo atari ako vieme saje psie guľky. Ok, niečo tam bolo - karta WARP4 s 16 bit CPU 65c816 na 4 MHz /originálne Atari beží na jednom plus nejaké drobné/ a karta Project F7 /16 MHz verzia/. To CPU vám je vám techno ignorantom nepochybne tutovo neznáme, tak vedzte, že ide o 16 bitovú evolúciu starej dobrej 6502 /srdce obitového atari/. Cítim, že vaša pozornosť ochabuje, takže .. 65c816 nie je nič menej ako CPU slávnej konzoly SNES !!! A celkom logicky je teda spätne HW a SW kompatibilné so svojim 8 bit predkom. A ešte niečo SNES CPU "paradoxne" výkonovo nestači na emuláciu napríklad takého spectra a jeho ZILOG na 3.5Mhz /SNES voliteľne beži na 2.68 a 3.58 Mhz/ a pre spätnú kompatibilitu s Gameboyom teda potreboval dodatočný Zilog v katridži, uff.

Späť ku osembitom. C64. Tu sa trochu rozpíšem, bude to vlastne platiť pre všetkých. Produkt SuperCPU od dobre známych CMD /maju na triku kopu ďalších periférii/. Nič iné ako 65c816 /už ju teraz dobre poznáte/ na 20MHz plus 16 mega veľmi rýchlej pamäte v malej krabičke. Žiadne pájkovanie. Strčíte to do expanzného portu a voilá. Ste výkonovo ďaleko pred SNESom, Amigou 500, Atari ST alebo nie ?? Je čas vás trochu schladiť, lebo vidím ako lačne pátrate po softe, ktorý by to natívne využil.



všetky vyrobené C64 hry naraz v pamäti, cha cha

Najväčším problémom, ktorý vám podkopne nohy hneď na začiatku je cena - 260 dolárov vraziť v 1996 do stroja v cene 26 dolárov je smiešne. Ak nemáte dosť kupcov, nemáte ani programátorsku základňu. Je pekné, že sa touto vecičkou dajú zrealizovať úžasné veci, ale pre koho ich vlastne budete robiť. Nádherná hru, tisíce hodín času do nej vložených a návratnosť ? Nula bodov. To isté platí pre SuperCPU grafické demá, vznikli nejaké demátka a programčeky, ale nič gule-trhajúce. Inak si so SuperCPU samozrejme môžte dovoliť, viac farieb, viac paralaxne skrolujúcich rovín, väčšie sprajty, viac sprajtov, digitalizovanú hudbu, ďaleko viac efektov všetkého druhu. Všetko je však otázku mimoriadne náročného kódingu a časovania grafických rutín. Vaša C64 má síce nové skvelé CPU, ale starú rasterizáciu s jej HW limitmi. De fakto to vlastne môžte využiť iba na zrýchlenie starých hier typu ELITE /C64 je dosť nemohúca pri 3D hrách/, po aplikácii menšieho patchu, aby vám to nespadlo. Alebo, aby sa to vôbec dalo hrať. Sledujte pomalú Karateku na 120fps. A technologické demo wolfstein enginu, iba demo, bohužiaľ.



Aby som vás však predsa trochu potešil, jedna vydretá veľká SuperCPU by sa našla. Má celkom zaujímavú históriu. V 1995 sa Stefan "Big User" Gutsch - commodoristom dobre známy grafik a kodér rozhodol na turbokartách "Flash8Mhz" vypotiť nejakú FAKT kvalitnú raketovú strielačku. Fleš osmičky však boli nestabilné /preto o nich radšej ani veľa nepíšem/, a rozprávke bol koniec. O dva roky neskôr však stretol Chestera Kollschena, iný veľmi dobrý kóder a začali práce na neoficiálnom treťom pokračovaní Turricana. Už teraz vám poviem, že by trhli aj amigácku verziu dvojky, špičkové rutiny pre veľké neblikajúce, mnohopočetné sprajty /multiplexor/ atď. Opäť však udrela sekera do cigána. Stopol ich Factor 5 s nejakými kecami o copyrighte. Došlo teda v poslednom tažení na obnovu tej prvotnej "rtype" strieľačky pre dvoch hráčov z 1995 roku. Metal Dust. Áno, hra je hotová, a už tretí rok sa aj predáva. Video následuje, ten herný soundtrack sa vám nezdá, má ho na svedomí nemecká skupina Welle:Erdball. A teraz tie videá /prvé a druhé/. Čakali ste viac, potom to skúste BEZ super cpu. Enforcer II. Hra od toho istého tímu, opäť raketa, a dych vyrážajúca technológia /divoké paralaxy a 24 x sprajt multiplexor, zoom objektov ala SNES a 50 fps/. Na hre sa stále pracuje /video jedna a dva/, ako vidieť SuperCPU má "isté rezervy".

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****