prehnilý svet živých versus úhľadná krajina mŕtvých
Skôr než sa pustím do hernej náplne, pár nevyhnutných technických poznámok. Po prvýkrát tu bol použitý nový engine - GrimE /Grim Engine/. Následovník starého SCUMM /Script Creation Utility for Maniac Mansion/, ktorý poháňal všetky tie 2D klasiky. Schválne tu spomínam hernú perspektívu, neb hlavným dôvodom vývoja novej technológie bola možnosť použitia 3D postáv a ich pohybu na statickom pozadí /v prípade Grim Fandango ide o predrendované grafiku/. GrimE okrem toho umožnuje ďaleko komplexnejšie scriptovanie, dynamickejšiu kameru a lepšiu interakciu s INSANE eginom /interaktívne CG sekvencie, a veľa filmečkov - 2 x CD v tomto prípade/. Pre vás konkrétne to znamená aj to, že hra úplne opúšťa myšoidné ovládanie. Bol to pokus zatraktívniť tento žaner. Ak vám to ešte nedošlo, najlepšie sa to ovláda joypadom /klávesnica nie je zďaleka tak pohodlná, behá sa stlačením shiftu, hehe/. Bystrejší už určite pochopili, že obľúbená taktika - prechádzam myšou po obrazovke a hľadám "aktívne objekty" je tiež pasé. Namiesto toho, vám postavička sama pohybom hlavy označí predmet - postavu, s ktorou je možné sa trochu pobaviť. Asi vás napadne, že to musí byť trochu o hubu, nezbadáte, že tou svojou palicou točí a niečo môžte prehliadnuť. Nuž, narozdiel od tých 2D klasík, je použiteľných predmetov podstatne menej. Tak desať na každý akt. Sú dokopy štyri /percento prejdenej hry vám postupne znázorňuje vyplňajúci sa obrázok kamenného basreliéfu počas ukladania hry/. Osudovou otázkou dňa je aj obtiažnosť hry, teda jej hádaniek, zákysovosť.
"Hráči tvrdili, že puzlátka v Grimovi boli super ťažké. Najprv som si hovoril, že to bolo iste spôsobené ich mentálnou indispozíciou. Keď sa však na to pozerám dnes s odstupom času, a čítam si tento náš 72 stranový dokument o ich vývoji, hovorím si preboha. Niektoré z nich sú bláznivé, zákerné, dokonca obskúrne." - Tim Schafer
Osobne sám za seba môžem povedať, že som použil youtube video poradcu asi päť krát /bolo jasné čo asi mám urobiť, ale exekúcia viazla/. Ale je to tým, že so za tých desať rokov nabral viac rozumu. Na obranu obtiažnosti hry poviem len toľko. Nech vám to myslí zvrhlo a kolaterálne, snažte sa použiť daný predmet najprv v blízkom okolí. Ak vás napadne narvať kus BIELEJ vysušenej kosti do mlynčeka na umelý sneh - urobte to !! Hra je naozaj hravá, a výsledné riešenie je vždy v štýle .. kriste, veď to bolo zjavné. A jedna veľká rada, ta kosa vo vašom inventári tam nie je na parádu. Inak, často budete riešiť čiastkové problémy relatívne nelineárne. Dostanete k dispozícii veľký herný priestor /napríklad mesto v prístave, s kasínom, majákom, doky, štadión s dostihmi mačiek/, voľný pohyb a päť bojových úloh k tomu.
Čim sa konečne dostávam ku hlavnej postave. Manuel "Manny" Calavera. Hriešny pohoďák, ktorý uviazol v predpeklí, a skôr než bude odexpedovaný do neba alebo pekla, musí pre "cestovnú agentúru" DOD /Department of Dead/ odmakať povinne pár neveselých rokov. Turistami sú čerství umrlci, ktorí po zvážení ich hriechov vyfasujú buď svoj cestovný lístok na rýchloexpress Number Nine, alebo mop s vedierkom. Manny je hodnotený podľa bonity svojich klientov, zatiaľ má však šťastie iba sa na samých lúzerov. Jedného dňa, ale "Centrální mozek lidstva" v ústredni DOD odošle skutočnú sväticu Mercedes "Meche" Colomar na hanebnú cestu do zatratenia. Vy ste v tom pochopiteľne tiež aktívne zapletený. Čaká vás preto epická cesta za jej záchranou, odhalenie veľkej konšpirácie, vstup do partizánskej organizácie LSA /Lost Souls Alliance/. Alebo odpoveď na otázku, či môže raz mrtvý, zomrieť ešte raz. Nemienim vám ďalej prezradiť, alebo pokaziť čo i len jedným slovom ďalší priebeh hry. Calavera je inak španielsky lebka, neprekvapí vás teda, ak sú všetci v krajine mŕtvých - kostlivci. Ak čakáte množstvo ftípkov na tom založených, dočkáte sa. Viva las revolución, začal sa Dia de la Muerta !!
P.S. : nezabudlo sa ani na fanúšikov Monkey Island série, opäť zadržíte dych pod vodou aspoň na polhodinu a naučíte sa aj pár nových pirátskych, pardón .. gospelových odrhovačiek - "This little light of mine, I'm gonna let it shine."
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****