Vedzte, že krstný otec celého Monkey Island mýtu - Bill Gilbert dostal prvé vnuknutie počas divokej jazdy v Disneyho zábavnom parku. "Pirates of the Caribbean". Meno hlavného hrdina Guybrush Threepwood je vlastne šikovná skladačka názvu súboru obrázku-sprajtu v programe Dpaint. Guy. Prípony .brush a priezviska požičaného od Galahad Threepwooda, čo je postava z knihy od P.G. Wodehouse /1965/. Detailné zábery na tváre guvernérky Elaine, a šermiarky Carla Green majú svoje živé predlohy v pôvodnom LucasFilm tíme. Troll strážiaci most sa zas tvári ako George Lucas. Ak to teda v tých desiatich animovaných pixloch dokážete rozlíšiť /problém vyriešený v MI1SE, takže dávajte dobrý pozor/. Jednotka dokonca mala obsahovať aj interaktívnu námornú bitku, v poslednej chvíli vypustené. Platidlom v hre je - jedna osminka. V skutočnosti je to vlastne stará španielska tvrdá mena, a zodpovedá zhruba jednému doláru. Opičí ostrov v karibiku naozaj existuje/monos - po španielsky opica/. Guybrusha je možné v hre "zabiť", dokonca na dvoch miestach. A hra ma viacmenej aj dva konce /líšia sa iba v jednom malom detaile - kto ostane a kto odpláva z istého ostrova/. Rozpisovať sa o nich nebudem, nič neprezradím, ešte stále je tu dosť tých, čo to nikdy nehrali.
Ďalší odsek bude trochu komplikovanejší, lebo sa týka skrytých periel a odkazov, ktoré ne-aglosaskí hráči, asi nie vždy spozorujú. Hra obsahuje nepreberné množstvo narážok na Hviezdne vojny, Indiana Jonesa a iné sitkomy, postavy, knihy, filmy nám európským a postsocialistickým pohrobkom často neznáme. Keď teda Guybrush v istej situácii povie "I´m doomed". Nie je to nič iné ako povzdychnutie robota C-3PO "We're Doomed". Keď Dustin Hoffman vo filme THE GRADUATE kričal "Elaine !", Guybrush sa ocitne v tej "istej situácii". Vety : "ten predmet patrí do múzea", "TENTO kalich patril tomu TESÁROVI", "neznášam myši" - všetko vhodne použité a mierne upravené Indyho hlášky. Monty Python a ich nesmrteľné "NONE SHALL PASS", alebo "žiadne zviera nebolo počas natáčania tejto ukážky zranené". Dôjde aj na Titanic. Pri každej vete sa skôr narodený a rozhľadený západniar dobre pobaví.
Presuňme sa konečne k tej speciálnej edícii. Vec sa má tak, je šumafuk ako to celé po technickej stránke dopadlo. Doležité je, že sa niečo v tomto smere vôbec pohlo. Takže teraz môžem na stôl položiť igelit, obleciecť si nepromokavý plášť a idem to prasa zarezať. Teda rozpitvať. Som ex-grafik, a veľa sprajtov, a "miestností" z prvého a druhého dielu mam na 8 bit spektre rozkreslené, alebo už dokreslené. Môj názor na nový vizuál je následovný, sledujte obrázok.
originál, lacná a "drahá" verzia na engine MI3
Kritika po celom internete bublá o vyjukane čudnom ksichte nového Gyubrusha. Tiež som s tým mal trochu problém, ale ten sa po slabej polhodinke rozplynul. Zvyknete si. Ten sladký štýl originálu /a hlavne tie detailné a kvalitné náhľady/ sú proste pasé. Vedľajšie postávy, zvieratá. Tam to občas tiež nie je celkom košér. Nový grafik má svojský štýl, nie celkom v intenciách teplej kresby S. Purcella /blog/. Pri pôvodnom budgete : zub - jeden pixel, oko - dva. Bolo nutné veľmi obratne aj z toho mála vykúzliť charakter postavy. Celú jej mimiku, tiky. Po novom trochu laxne podané. Animácia aj keď verne a úmyselne kopíruje počet animačných políčok originálu, nemá jej pôvodnú magickú naliehavosť. Pozadia. V globále, a vzhľadom na nepochybne nízke náklady to dopadlo dobre, a skroluje to PLYNULE. Originál nie. Výrazne lepšie rozkreslené prostredia, viac detailov, aj vhodné zásahy do celkovej kompozície, niekedy však lascívne kulisoidné. Došlo ku deštrukcii typického tieňovania, a práce so svetlom /ohyb a rozptyl na hrane objektov/ ala štandard adventúr od Lucas Arts. Jasne tu tiež vidím nadužívanie vektor editora, "umelé" plochy a iné strojové, rutinérské neduhy. Nič vám však nebráni stlačiť kedykoľvek F10ku.
Pozoruhodnosť. Až sa budete v hre člnkovať - všimnite si, že Guybrush ide dopredu TUPÝM koncom člna. Holt, najlepší pirát pod slnkom. Špatnosť. Pred "druhou" najväčšou opičou hlavou v známom vesmíre uvidíte po novom namiesto do piesku zanorených totemov postavičiek zo Sam'n'Max, inú legendu - The Purple Tentacle. Kto má obzvlášť dobré oči, nájde aj tvár Manny Calavera /vytesanú v pekle do kameňa/. Všetko ich známe hry. Naopak sme prišli o krátky Indyho džingel, keď otvoríte "archu zmluvy s posvatným koreňom" a vtip založený na systémovom hlásení - vlož disketu s čislom 22 /hra bola iba na piatich/. Svojho času im to zložilo help-link na kolená, kopa hráčov tu disketu nevedelo "nájsť". Pribudla staronová obrazovka so psom Spiffym, ktorú už pôvodne nebolo kde vopchať, ale paradoxne na obal a do reklám sa dostala.
totemy a životná pravda
Hudba je oproti starej CD verzii viac rozvláčna, zabiehavá, nedrží hlavnú linku pevne v rukách. Ztráca pevnosť, niektoré nástroje boli vypustené. Celkovo bohatšie vrstvenie, ale dosť svojvoľne intepretované. Nebojte, až tak hrozné to nie je, len mám pôvodné CD chorobne napočúvané. Dabing. Naštastie tu spoznáte de fakto všetky hlasy hlavných postáv, tak ako sme ich prvýkrat počuli v treťom nahovorenom diely. Kvalita trochu kolíše. Občas počujete, že to dotyčný číta mechanicky z papiera, a chýba tam zainteresovanosť. Viac nadšenia a empatie. Stan je však nadpozemsky božský !!! Veľkým plusom sú výborné ambientné ruchy a zvuky. Nočný les je úžasný. Škrípanie lode autentické. To všetko sú zatiaľ moje subjektívne mini výčitky. Herne nedôležité.
Ovládanie. Tu to objektívne a seriózne pohnojili. Chápem, že chceli dosiahnuť filmové vyznenie. Takže bol celý HUD aka SCUMM interfejs ukrytý pred našim hriešnym zrakom. Obrazovky sú proste pekne širokoúhlo vycentrované na stred. Ak teda už chcete niečo urobiť, stlačíte CTRL pre použiteľné akcie /zober, otvor, daj/, a ALT pre samotný inventár, čim si následne zakryjete 2/3 hernej plochy. Neohrabané a často priam kriticky nepoužiteľné /grog sekvencia, trezor, kanón časť druhá/. Ako mnoho iných, aj ja som vtedy musel prepnúť to originálu, kde to ide .. och .. tak ľahko. Paradoxne sa teda TÁTO hra ovláda IBA myšou VEĽMI zle. Kolieskom na myši listujete medzi možnými akciami, je to však hrozne zdĺhavé. Klávesové skratky - U /use/, P /pick up/ smrdia v roku 2009 cintorínom. Dočerta, a tak som sa tešil, že sa naopak RAZ bude dať s kolieskom prehrabávať v inventári.
Ako som už raz písal, skutočné a doteraz neodhalené tajomstvo opičieho ostrova pozná iba jedna osoba. Bill Gilbert. Ak teda nerátame G.P. Le Chucka, ktorý na to doplatil životom. Som nesmierne rád, že došlo ku oživeniu sveta Monkey Island. Hra si stále zachováva svoj pirátsky esprit, a kvalitu. Humor funguje, a automat na grog vám zožerie všetky mince. Úvodný pohľad na Melee ostrov je rovnako úchvatný ako pred takmer 20 rokmi. Special Edition podľa prvých ohlasov neprepadla, skôr naopak. Je vysokopravdepodobné, že sa dočkáme prepracovania aj druhého "po všetkých stránkach" lepšieho dielu. A stále sú tu otvorené vrátka pre plnohodnotné PIATE pokračovanie. Epizodické Tales of Monkey Island od Telltale games zahrajem, až to bude von komplet celé. Obligatný a nekonečne vtipný "videonávod", ktorý pozerám dvakrát denne už asi rok, či dva. A extra bónus, ktorý inde nenájdete. Štvorhlavá opica. Eric the Unready od Legend Entertainment Company /1993/.
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****