Extrémne úzke vodivé dráhy, ich ničivé erodovanie letiacimi elektrónami, stovky miliónov tranzistorov an veľmi malej ploche, dlhotrvajúce vysoké teploty, tucet vrstiev matičnej dosky. Celé mi to pripomína veľmi komplexný genóm s genovými aberáciami, ktoré sa fenotypovo prejavia až s odstupom času. A nič s tým nedokážet urobiť, napriek bezprašnému, sterilnému prostrediu a skvelému chladeniu. Ak napriek tomu niekomu pripadá situácia pri PS3ke ako dramatická, mal by si pripomenúť nie tak vzdialenú minulosť.
Gumák. Smetiarsky voz. Na trh sa dostal počítač poskladaný z odpadu, vyrobený pomocou výbehových technológií. Klávesnica, v ktorej po masívnejšom používaní odchádza membrána, obzvlášť pre mnohé hry - defaultné klávesy QAOP+M, obdoba PC štandardu WASD. Plechový kryt čiernej farby sa krásne vylietal až na strieborný podklad, napriek oblým hranám. Hlavný systémový konektor, ktorý pri pokuse vytiahnuť za behu interfejs pre joystick často odpálil na večnosť ULA čip /akože videoprocesor/. Najväčšou pohromou bol, ale menič napätia, ktorý rád odchádzal bez zjavnej príčiny a väčšinou zo sebou zobral do hrobu aj podstatnú časť VRAM. Rozlaďovanie modulátora - sa rovná čiernobiely obraz. Vyschýnajúce filtračné kondenzátory, to až po dlhšom čase, ale až vytiahnete po 20 rokoch svoju antikvárnu šunku, nikdy nepoužitú, ešte zabalenú v igelite, nečudajte sa, že nefunguje, dymí a prská.
gumák, plusko, 128ka
Zx Spectrum +, aka Plusko a Zx Spectrum 128. Poruchový menič a ľahko opotrebovateľná membrána nás stále víta, aj obrovský horúci chladič na pravoboku 128ky. Legendárne nespoľahlivá kazetovo-páskovo externá pamäť ZX microdrive. Timex 2048, spracovanie PCB je narozdiel od prasácky zbastleného gumáka na úrovni. Hlavné nedostatky - plastový kryt klavesnice je ako inak zasa natretý čiernou odlupujúcou sa farbou, Klávesy sa ľudom, čo se veľmi potia, teda všetkým hráčom, ľahko smazávajú.
Didaktik M. Ohavné žltnutie tlačítok. Vyberanie IO a súčiastok z jeho plošáka je často vraždou celého systému. Trpí totiž mimoriadne nekvalitnými vodivými cestami a prekovkami. Aj po minimálnom nahriatí sa okamžite odlepujú od plošáku /Xcrao RROD !!!/ a vybrať nejakú súčiastku z dosky je doslova utrpenie a aj pri maximálnej precíznosti. Pri neprofesionálnych opravách, teda môžte napáchať viac škody, ako osohu. IQ-151 a PMD 85 majú obrovské problémy pri behu a opakovanej záťaži dlhšej, ako povedzme 3-8 hodín. Odvod tepla a chladenia, achilovka /hlavne pri IQ/.
Atari 800 XE má často rozbitý grafický čip GTIA /aj celé série/tak, že týmto strojom vôbec nebežia grafické módy 9, 10 a 11. Prvá veta v Atari 520ST manuále hovorí - pripojte disketovú mechaniku a nabootujte do systému. Až Atari 1024STF ju však malo zabudovanú /aj zdroj/, pozor na kúpu lacných ST bez externej mechaniky !! Jedna z sérií Atari 1024 STE má zflikované DMAčka, takže sa ten chudák nevie spojiť s hardiskom, okrem iného. A takto sa táto karavána plná bolesti, mašina za mašinou, nevynímajúc ani Amigu sa plaholčí do kremíkového neba. Internet je naozaj plný veľmi tragikomického čítania o "hardware problems and issues".
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****