07/02/10

Defekt - porucha toho, čo je u normálneho jedinca zdravé a bežné

Všeobecne akceptovaným faktom je okatá, pomaly dekádu trvajúca, stagnácia JRPG žánru. Zaklincovaná posledným, trinástnym, bolestne prihriatym, dielom série Final Fantasy. Za vzor moderného RPG sa všetkým dáva západná produkcia. Napríklad tá od Bioware. Mass effect. Okato stupídna lož, ako vám veľmi rýchlo dokážem. Ešte budete s pokorou ďakovať za tie Square blitky. Hrať túto kozmickú Bioware sračku bolo pre mňa pravým prekliatím. Rovnako konsternovaný pocit na mojom ksichte, ako piť kofolu s príchuťou tchorých fekálií.

Najprv rýchlo preletím technické spracovanie a základný interfejs. Hlavne to prvé obzvlášť odpudzujúce. Podotýkam - hodnotím PC verziu kvalitou /vrátane HUD/ jasne nadradenú xcrap hrôze. Valí sa na vás more sub PS2 geometrie, rozplizlé textúry, dokonalá koridorovosť, každý level je de fakto vytvorený z 5 textúr a všetky z asi 10 stavebných prvkov. Počet rôznych typov nepriateľov spočítate na jednej ruke /vrátane farebných variácií/. Počas mašírovania cez level doslova stojíte na miesto a v pozadí niekto točí kolovrátok s tri metre dlhou tapetou. Otrasne časté nahrávanie, medzinahrávanie, donahrávanie, nemiesta kopa bugov všetkého druhu /xcrap detto/. Dôjde aj na obľúbený ultra koridor "tobogán" design na poslednej plánete. Cirka kilometer dlhý zvažujúci sa žlab, plný vody - TOBOGÁN Unreal engine /tm/. Hra, ako taká mala byť epickým dobrodružstvo, ktoré vás pretiahne nespočetným množstvom planét.

Upresním to - v skutočnosti ide až o 6 "planét" a nejaké šedé ubikácie na Citadele. Šesť ťažko priemerných lokácii triedy MP mapičiek do Unreal tournament 2004, z ktorých by dostal galakticko vesmírný Ratchet a Clank diel druhý záchvat škytavka /17 unikátnych planét, nádherne modelovaných prostredí, a nespočet planetoidov/. Absolútne nedostatočná kapacita xcrap DVD /6.8 giga/ nastačí ani len na PS2 kvalitu. Žánrovo iná príbuzná PS2 hra Xenosaga 3 poskytuje o OCEÁN viac prostredí /2 x DVD/, variability, špičkovej anime animácie postáv, animačiek, hudby. Mass defekt má naozaj iba pár ambientných pazvukov, asi jednu či dve hudbičky a zástupy nehybných, voskových, hovoriacich hláv počas rozhovorov.


mako - epilepticky, bizarne, sureálne, nehmotný pohyb, auto .. klaun

Interfejs, ovládanie AI spolubojovníkov a komfort hráča. Negatívne reakcie na Xcrap verziu prinútili zrealizovať neschopné Bioware mnoho nevyhnutných zmien v PC verzii. Výsledok je stále údesný. Ako hráč, čo prešiel iste niečo ku stovke japonských RPG som zvyknutý na prehľadný a rýchly zber predmetov, rozhadzovanie materiálu medzi postavy, manažment preplneného inventára na "istej úrovni" atď atď. Nič z toho v tej sračke nenájdete. Táto bohapustá kravina vám nedokáže povedať ani len to, či danú zbraň čo zostala po mrtvole už máte v sklade 84 krát, a že 2 vaše postavy ju už majú vo výzbroji. Okrem vás behajú po ploche ešte dvaja AI členovia vášho mini komanda. Ako sa patrí a sluší na západnú RPG - NEUSTÁLE sa tie kundy zasekávajú o sebemenšiu prekážku a starosť o nich, aby boli v boji po ruke, je stupídnou súčasťou tejto zkurvene zle naprogramovanej hry. Hrali ste PS2 hru Freedom Fighters, kde to slušne fungovalo, tož v Mass defekte ovládate dvoch vylízaných dementov, viac neskôr.

Dej, postavy, ich vývoj dialógy. Extrémne krátka RPG hra, ktorú hravo prebehnutím story módu urobíte za menej ako 12 hodín, môj prípad. Z každej hodiny si vyhraďte aspoň 5 minut na nápis LOADING, a 15 minút na backtracking. Ľahko predvídateľný a naivne podaný príbeh. Záporák je unifikovane generalizované "niečo", čo uvidíte prvú polhodinu, záverečnú polhodinu a medzitým NIČ. Podržtaška a mini zaporák, matróna ala Morticia z Adams family sa pri prvej konfrontácii rozplače .. a zomrie. Naozaj a navždy. Na obdobu skvelých a "zlých" Turks z FF7 zabudnite.

Spoločnosť vám teda 12 hodín robí iba vaša dementná dvojka a voskové huby počas rozhovorov s "revolučným" vedením dialógov, ktoré rutinérsky použivala už Speccy RPG hra Times od Lore pred 20 rokmi /chit-chat systém, vrátane pomalého a postupného liečenia zdravia, bez lekárničiek, ak stojíte v závetrí boja/. Vývoj postáv v Mass defekte - žiaden, prekreslenie, a hĺbka dtto. Ak ste si obľúbili Barreta-Vincenta-Tifu-Aerith-Juffie a desiatky ďalších FF7 postavičiek, v Mass defekte z nich informácie musíte ťahať, inak stoja, ako tupé, duté, soľné stĺpy. Žiadne flashbacky, zainteresovanie do hry.

O hlavnom hrdinovi sa po všetkej tej lopote dozviete iba dve-tri nerozvinuté vety. System vychvaľovaných morálnych rozhodnutí nefunguje, sama hra určí koho treba zabiť, a kedy. Vyberáte si akurát z dvoch možnosti. Viď brutálna vražda Wrexa po skutočne "banálnom nedorozumení", ktorých je najmenej dvadsať v takej FF7. Konca hry by sa nedožil nik. Možnosť nezabiť Wrexa vám dá hra iba vtedy, ak OD ZAČIATKU pumpujete kopu exp do CHARM položky, aj keď ste pevne rozhodnutý byť BOJOVNÍKOM bez EMO kravín. Hra imbecilne serie na to, že ho v danej chvíli VY osobne zabiť NECHCETE. Celé je to navyše podané detinsky a tristne naivne, ako napríklad všemocný Council. Ani náznak autority, inteligencie a charizmy Bugenhagena z FF7. Mass defekt na celej čiare zlyháva pri klasifikácii a roztriedení postáv na uveriteľne charaktery-typy-figúrky. Konfabulácia a dramatizácia deja rovná sa ďalšej nudnej nule. Na prvej polovici prvého FF7 CD toho zažijete viac, ako v celom Mass defekte na iks planétach.



Wrex - zaražajúco zvrátené vnímanie morálneho rozhodnutia

Hrateľnosť. Je dokonale úbohá. V FF7 sme mali kopu spestrujúcich minihier zakomponovaných do hlavnej kampane. Prezliekanie sa do ženských šiat, útek na motorke, šplhanie na hory, zjazd na skejtboarde, loď, ponorka, lietadlo, mini RTS, chocobo preteky, zameriavanie a vykopávanie fosílií, mestá, nakupovanie, predávanie, skutočne veľmi hrateľný bojový ATB systém. V Mass defekte - holú riť. K dispozícii máte iba dva druhy "hernej" akcie - stlačenie čudlíka, a boj. Fatálne dementne realizovaný boj. AI protivníka je neexistujúca. Idioti čo utekajú priamo ku vám, alebo sedia za všadeprítomnými blokmi "gear of joke" kameňa a stále na tom istom mieste a ešte sa z poza neho rovno do rany opakovane vykláňajú. AI absolútne zlyháva, už pri sebemenšej limitnej situácii. Toť minule som nabehol medzi troch nepriateľských sráčov, pričupol si do ICH úkrytu SPOLU s jedným z nich a oni ďalej pokračovali v paľbe na moje dementné duo, ktore sa motalo niekde v vpredu /nepoužitelní idioti, buď neustále zomieraju, alebo sa motajú v smere VAŠEJ paľby/. Použitý cover systém je retardovane implementovaný, zásadne vás lepí ku skale, keď to najmenej potrebujete. Exekúcia nepriateľa prebieha vlastne a hlavne iba streľbou z útočnej pušky do jeho vyčnievajúcej hlavy-kolena /detekčný systém zásahu je detto povrchne odfkláknutý/, alebo snajperkou na veľkú vzdialenosť. Žiadne špekulovanie, plánovanie, mágia, kombinácii. Streľanie sediacej slepice, platí hlavne o boji pri použití vašej mako-buginy /zoom na pol kilometra a game over, pre nich/. Nuda, nuda, nuda. Nepriateľ veľmi často nereaguje na streľbu vôbec, smiešne. A váš avatar neskáče, pochopiteľne.



dva základné typy nepriateľov - to je všetko, "DVD stačí"

Žiadne mestá, žiadne obchody, počas celej hry nemusíte nič kupovať. Nepríbehová misia je iba pusto prázdny štvorec plochy s nejakým táborom, ktorý treba vystrieľať. Misie sa líšia iba farbou povrchu zeme. Možnosť levelingu v story móde je silne limitovaná. Hra vás zamkne na danej planéte a poraď si ako vieš, a s tým čo máš. Rýchla zmeny zostavy vašej skupiny po uzamknutí na planéte nemožná. Gameplay to je: tunel-streľba-cover-čudlík-cover-streľba-pokec s voskovou hlavou, ďalší tunel-streľba-cover-čudlík .. cca 12 hodín ak odrátam nahrávanie, občas nejakú malú chudobnú animačku a je tu koniec hry. Hysterické melee súboje zblízka, aj vďaka neprehľadnej a splašenej kamere. Od polovice hry sa vám môže stať, že niektoré, osobnostné položky sa vám uzamknú, napríklad pevne daný limit na damage vašich pušiek. Po pár hodinách hrania, smiešne. Žiaden ďalší rast. Hra predsa len obsahuje 1 /slovom: jedno/ puzle, niečo na spôsob hanojských veží, konkrétne princíp v mass defekte mi uniká dodnes a vyriešil som to úplne náhodne.

Finále a záverečný súboj. Až do tohto bodu to bolo v mojom hodnotení na troječku. Veľmi slabá, evidentne odflaknutá, herne povrchná hra, ktorú si požičiate /nekúpite/, a odohrajete iba ak veľmi trpíte absenciou NEJAKEJ scifi RPG hry. Navyše ľahko zrealizovateľna na PS2ke, alebo PSone. Po šiestom si zopakovaní finálneho súboja dávam bez akéhokoľvek zaváhania poctivý známku - biľag hanby.

V rebríčku každého herného vývojára by mal byť bod - PRESKOČITELNÉ animačky na najvyšších priečkach. Je to bazál, psia povinnosť, zdravý rozum. Opačný prístup je znakom mrdlej degenerácie dev tímu, ako presne v tomto prípade. Takže až do záverečného bossa /malá miestnosť, šašo skáče ako pingpong loptička/ som sám a bez problémov kosil /vaše AI NPC sú tupé ako zaschnuté kravské lajno/ akýkoľvek odpor aj sebesilnejších protívníkov s prstom v nose. Potom vo finále som tvrdo narazil, moje dementne duo nerobí vôbec nič. Moje zbrane/granáty nech ich nastavím ako len chcem majú mizivý alebo žiaden účinok. Bossák okamžite používa overheat útok, takže všetky moje zbrane sú zablokované, dementné duo nereaguje na pokyn - útok, iba civí do prázdna, alebo umiera. Ja civím tiež a čakám. Toto nie je FF7, kde si hravo s nejakým zlým statusom ľahko poradíte. Po piatich minútach je situácia stále rovnako, zbrane v hazjli. Stojíme za stĺpom, o ku "ochladeniu" zbraní nedochádza. Smrť a reload - nepreskočitelne stupídne kecy a animačka. Overheat. Reload. Overheat. Žiadna možnosť zmeny stavu, kvality AI, preprogramovanie sračky. Uninstall. Jeb svoju mater Bioware. Ktokoľvek dá tejto hre veľmi láskavých 6/10 a viac je čurák. Osobne sa mu podpíšem na občianku, certifikovaný čurák.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****