Vraciam sa ku svojej obľúbenej téme. Hudba pre jednokanálový zvukový výstup štandardného ZX Spectrum alias gumák. Rozlíšenie jeden bit. Dobre akurát tak na ozvučenie kláves, alebo iritujúce hnusné beeep-beeeeep-chrchli hudbičky. Letmo nahliadnite do tohto kratučkého staršieho článku nech máme základnú teóriu rýchlo za sebou. Práve táto audio oblasť prešla za posledný rok búrlivým vývojom a ja o tom proste musím niečo napísať. A náhodou bude stať na samom začiatku práve nedávno spomínaný nebožtík Joffa Smiff.
Dnes je jedným z najobľúbenejších nástrojov 1-bit muzikantov značne vylepšený potomok - Special FX enginu /vznikol na prelome rokov 1986-87/, ktorého základy položil práve Joffa svojou plip-plop technikou použitou v hre Ping Pong /1986/. Názov dostala podľa firmy /Special FX software/, ktorú spoluzaložil po odchode z Ocean Software a pochopiteľne ju vo svojich hrách aj masívne používal v 48K režime, 128ka má samozrejme zabudovaný, zvukový AY čip. Samotnú hudbu spáchalo číslo dve vo firme - Keith Tinman. Typická ukázka z hry Hyper Active. Vybláznil sa aj v hrách /+ AY mód/ - Hysteria, Batman the Caped Crusader, Cabal, Firefly, Gutz, Red Heat, a Midnight Resistance.
Princíp vytvárania hudby v Super FX engine je rovnaký ako u konkurencie. Spomeňme najväčšie eso - Tim Follin a jeho 3 kanalový beeper generátor v hre Vectron /1985/, alebo 5 kanálové úžasnosti v Agent X /1986/ a Chronos /1987/. Z posledne menovanej som na mäkko aj teraz. Ide teda o generovanie veľkého množstva pulzov vo veľmi krátkom časovom úseku, fázové posuny, finty s pretečením zásobnika. Dostanete veľmi zvláštne zafarbenie zvuku, nejaké harmonicke problémiky /detuning pri vysokom C/, a trochu toho šumu, ak tam chcete natlačiť príliš veľa kanálov /až 8/. Algoritmus je teda stále rovnaký, implementácia však rôzna.
Special FX engine /3 kanály - 2 hlasy a bicie/ produkuje 20 pulzov za sekundu. Špeciálne riadenie intenzity tónu v závislosti od frekvencie zvuku /vyšší tón padne rýchlejšie/. Jeden virtuálny kanál má vyššiu hlasitosť ako tie zvyšné, čo umožnuje efekty ako simulácia echa. Plus nejaká podpora pre bicie a precízna kontrola synchronizácie pri nemaskovateľnom prerušení. Takže si skladba udržiava strojové presné tempo po ľubovoľne dlhú dobu. Načo je to dobré si ukážeme neskôr. Mimochodom editor to nemalo takmer žiaden a túto technickú chybu napravíme hneď teraz v ďalšom odstavci.
Koniec hrabania sa v ďalekej minulosti. Poskočíme v čase a priestore. Druhý dych chytil Super FX engine v českej vysokokvalitnej modifikácii : Orfeus - The Music Assembler /stručný manuál v čestine/ od Tomáša Vilíma. Jeho knihy Assembler a ZX spectrum I. a II. sa mi niekde doma ešte stále váľajú. Pribudol editor, síce stále ťažkopádny, ale použiteľný aj pre amatérsky dorast, bicie nástroje /pôvodne iba 4, po novom - desať/, STOP tón atakďalej. Program bol masívne používaný aj súčasnou legendou Mister Beep. Vrátane jeho 4 kanalových hudbičiek, ktoré využívali tu synchronizáciu spomínanú vyššie /zmixované 2x2 kanálové skladby/. Joffa sa o existencii Orfeusa dozvedel až na jar roku 2010, krátko pred smrťou.
A následuje veľké finále, návrat kráľa a horúca súčasnosť. Chris Cowley /nájdete ho na WOSe/ sa do Super FX enginu tvrdo oprel a vznikol super dokonalý, božský, jedinečný zvukový cross platform beeper-editor s názvom Beepola. Je možné použiť luxusný editor priamo vo vašom PC /a vygenerovať speccy kompatibilný kód/. Rozsah celých 5 oktáv, harmonické problémy sú minulosťou, čistota zvuku sa zvýšila, viac ako 100 konfigurovateľných nástrov. Priamo v programe si môžte voliť medzi rôznymi beeper algoritmami /Super FX, Phaser 1, The Music BOX, Savage/. Voliteľne sú aj digitálne bicie /stále sme v beeper móde/. Program sa neustále vylepšuje a priebežne vzniká množstvo hudbičiek /sebelejší program z vás samozrejme druhého T.Follina neurobí/. Nejakú ďalšiu stovku máte priamo v balíku s Beepolou.
Ak milujete výrazné kontrasty, tu máte jeden versus súboj - hra Manic Miner /beeper hudba z roku 1983/, Mister Beep časť prvá a druhá /beeper z roku 2010/, alebo ďalší skvelý muzikant Shiru. Poznámka pod čiarou - na slovensku sme mali miestnu ZX kódersku celebritu menom Ján Deák. Autor audio programu ZX-7 /až 8 kanálové audio avšak slabé bicie, slabý import do vlastných programov, preto málo používaný/. To len pre úplnosť, skôr než sa ozve maiki boy.
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****