29/12/10

Jeden kanál a jeden bit

Vraciam sa ku svojej obľúbenej téme. Hudba pre jednokanálový zvukový výstup štandardného ZX Spectrum alias gumák. Rozlíšenie jeden bit. Dobre akurát tak na ozvučenie kláves, alebo iritujúce hnusné beeep-beeeeep-chrchli hudbičky. Letmo nahliadnite do tohto kratučkého staršieho článku nech máme základnú teóriu rýchlo za sebou. Práve táto audio oblasť prešla za posledný rok búrlivým vývojom a ja o tom proste musím niečo napísať. A náhodou bude stať na samom začiatku práve nedávno spomínaný nebožtík Joffa Smiff.

Dnes je jedným z najobľúbenejších nástrojov 1-bit muzikantov značne vylepšený potomok - Special FX enginu /vznikol na prelome rokov 1986-87/, ktorého základy položil práve Joffa svojou plip-plop technikou použitou v hre Ping Pong /1986/. Názov dostala podľa firmy /Special FX software/, ktorú spoluzaložil po odchode z Ocean Software a pochopiteľne ju vo svojich hrách aj masívne používal v 48K režime, 128ka má samozrejme zabudovaný, zvukový AY čip. Samotnú hudbu spáchalo číslo dve vo firme - Keith Tinman. Typická ukázka z hry Hyper Active. Vybláznil sa aj v hrách /+ AY mód/ - Hysteria, Batman the Caped Crusader, Cabal, Firefly, Gutz, Red Heat, a Midnight Resistance.

Princíp vytvárania hudby v Super FX engine je rovnaký ako u konkurencie. Spomeňme najväčšie eso - Tim Follin a jeho 3 kanalový beeper generátor v hre Vectron /1985/, alebo 5 kanálové úžasnosti v Agent X /1986/ a Chronos /1987/. Z posledne menovanej som na mäkko aj teraz. Ide teda o generovanie veľkého množstva pulzov vo veľmi krátkom časovom úseku, fázové posuny, finty s pretečením zásobnika. Dostanete veľmi zvláštne zafarbenie zvuku, nejaké harmonicke problémiky /detuning pri vysokom C/, a trochu toho šumu, ak tam chcete natlačiť príliš veľa kanálov /až 8/. Algoritmus je teda stále rovnaký, implementácia však rôzna.

Special FX engine /3 kanály - 2 hlasy a bicie/ produkuje 20 pulzov za sekundu. Špeciálne riadenie intenzity tónu v závislosti od frekvencie zvuku /vyšší tón padne rýchlejšie/. Jeden virtuálny kanál má vyššiu hlasitosť ako tie zvyšné, čo umožnuje efekty ako simulácia echa. Plus nejaká podpora pre bicie a precízna kontrola synchronizácie pri nemaskovateľnom prerušení. Takže si skladba udržiava strojové presné tempo po ľubovoľne dlhú dobu. Načo je to dobré si ukážeme neskôr. Mimochodom editor to nemalo takmer žiaden a túto technickú chybu napravíme hneď teraz v ďalšom odstavci.

Koniec hrabania sa v ďalekej minulosti. Poskočíme v čase a priestore. Druhý dych chytil Super FX engine v českej vysokokvalitnej modifikácii : Orfeus - The Music Assembler /stručný manuál v čestine/ od Tomáša Vilíma. Jeho knihy Assembler a ZX spectrum I. a II. sa mi niekde doma ešte stále váľajú. Pribudol editor, síce stále ťažkopádny, ale použiteľný aj pre amatérsky dorast, bicie nástroje /pôvodne iba 4, po novom - desať/, STOP tón atakďalej. Program bol masívne používaný aj súčasnou legendou Mister Beep. Vrátane jeho 4 kanalových hudbičiek, ktoré využívali tu synchronizáciu spomínanú vyššie /zmixované 2x2 kanálové skladby/. Joffa sa o existencii Orfeusa dozvedel až na jar roku 2010, krátko pred smrťou.



od Super FX /1986/ po Beepolu v roku 2010 - 24 rokov veľká priepasť

A následuje veľké finále, návrat kráľa a horúca súčasnosť. Chris Cowley /nájdete ho na WOSe/ sa do Super FX enginu tvrdo oprel a vznikol super dokonalý, božský, jedinečný zvukový cross platform beeper-editor s názvom Beepola. Je možné použiť luxusný editor priamo vo vašom PC /a vygenerovať speccy kompatibilný kód/. Rozsah celých 5 oktáv, harmonické problémy sú minulosťou, čistota zvuku sa zvýšila, viac ako 100 konfigurovateľných nástrov. Priamo v programe si môžte voliť medzi rôznymi beeper algoritmami /Super FX, Phaser 1, The Music BOX, Savage/. Voliteľne sú aj digitálne bicie /stále sme v beeper móde/. Program sa neustále vylepšuje a priebežne vzniká množstvo hudbičiek /sebelejší program z vás samozrejme druhého T.Follina neurobí/. Nejakú ďalšiu stovku máte priamo v balíku s Beepolou.

Ak milujete výrazné kontrasty, tu máte jeden versus súboj - hra Manic Miner /beeper hudba z roku 1983/, Mister Beep časť prvá a druhá /beeper z roku 2010/, alebo ďalší skvelý muzikant Shiru. Poznámka pod čiarou - na slovensku sme mali miestnu ZX kódersku celebritu menom Ján Deák. Autor audio programu ZX-7 /až 8 kanálové audio avšak slabé bicie, slabý import do vlastných programov, preto málo používaný/. To len pre úplnosť, skôr než sa ozve maiki boy.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****