11/03/11

1024 bitov

Po sérii článkov o hypervýkonnom CELL procesore je na rade aj na druhom konci stojaci britský superstroj ZX81 /v amerike známy ako Timex Sinclair 1000 a 1500/ vypustený na trh v marci-březen roku 1981. Oslavujeme teda jeho 30. výročie a práve preto píšem tento článok. Systém na prvý pohľad tak patetický nevýkonný, že ho musí prečúrať aj blbý AC/DC zdroj, alebo baterka v mobile. Pritom dnes to už nie je iba retro škatuľa, ale skutočne minimalistické umelecké dielo /svojho času aj prvá cena za design, dnes nám určite pripomína farebne, tvarovo - PS2 slimáka/. Sir Sinclair sa snažil o postavenie najlacnejšieho, možného systému schopného ofenzívneho prieniku na svetové trhy. Cieľ bezozbytku splnil. Aj keď klávesnica nemala tlačítka, bola dotyková /dobre známa "membrána"/, ako monitor slúžila vaša telka doma, a dáta sa dali ukladať iba na bežný magneťák rýchlosťou 250 baudov /ZX spectrum 48K - cca 1250 baudov, teda 48 kilobajtov asi za 4 minúty/.



350 gramov, žiadne "pohyblivé časti" - mikrotlačítka, pružinky

Cena. Bola šokujúco nízka. Z81 sa v úvode predávala za 50 libier /poskladáte si to sami - spájkovačka do ruky!!/, alebo v zloženej podobe za 70 libier /100 USD/. ZX 16K RAM pack a tlačiareň ZX printer bol každý za 50 libier. Do vianoc roku 1991 predal Sinclair 250 000 kusov ZX81, celkovo 1.5 milióna /za 2 roky/. Fantastický úspech. Potom bola Z81 nahradená ďaleko lepším ZX Spectrum 48K aka gumák. Najbližsia konkurencia v podobe Commodore VIC-20 s 5KB RAM stála 183 libier /260 USD/, Commodore PET s 16KB RAM - 995USD, Atari 800 za 900 USD. Mega klasika ZX Spectrum 48K sa v 1982 dala kúpiť za 175 libier /250 USD/.



CPU je v strede, ULA vľavo hore, zvyšok je RAM a ROM.

Hádvér. Celý počítač obsahuje iba 4 /slovom štyri čipy/. Srdcom systému je klasika CPU Zilog Z80A na 3.25Mhz. Samo CPU riadi grafiku bez špecializovaného videočipu. Natívne grafické módy: 64x48 pixlov, alebo textový režim 32x24 znakov. Žiadna farba. CPU pracuje v dvoch základných režimoch: FAST - všetok výkon do výpočtov, žiadna grafika, SLOW - grafika aj výpočty. Žiaden zvuk. 8KB ROM a jeden jediný kilobajt pracovnej pamäte /expanzia možná na 16KB/. Video pamäť /buffer/ bol od začiatku navrhnutý ako "plávajúci", takže mašina dokázala využiť všetku dostupnú/voľnú pamäť v danej chvíli pre vyššie grafické rozlíšenie až do 256x192 pixlov /zhodné s vývojovo vyšším ZX spectrum 48K/. Posledným švábom je ULA - dievča pre všetko, IOP operácie, hlavný "časovač", ovládanie klávesnice.

Hry a finále. Pripomínam, že z dôvodu HW limitov bežia prakticky všetky 1KB/16KB hry v textovom grafickom móde. Tuším ide o svetový rekord, ale programátor David Home natlačil do 1KB pamäte v 1983 celý kód, herné pravidlá, logiku, a grafiku stolnej hry Šach /prikladám výpis, vrátane strojového kódu/. A čo spáchali iní progiši ? Strhujúci 3D dungeon s fatálnym koncom. Strhujúci Boulder Dash Zero. Strhujúci letecký simulátor a orgastický paralaxný skroling !!! A konečne hry v pravom grafickom "hires" móde. V tomto prehľadnom zozname ich máte celé stovky vrátane nádherných listingov. A prakticky tam je zastúpený každý podstatný žáner. King Kong aj Pinball. Úžasné časy.

Z81 bol magický, romanticko, gotický stroj. Aj ľahký pohyb v okolí niečoho strčeného do expanzného portu vám mohlo zhodiť system. Tlačiareň - rolka termocitlivého stočeného sracáku o šírke 4 palcov /9 centimetrov/, kde neopatrný dotyk vám mohol rozmazať výstup do abstraktnej mazanice. Rozkošné problémy s obdobou RROD ala xcrap. Sir Sinclair trval na 2.4% chybovosti a posielal do pekla amerických dementov, neschopných neurobiť na matičnej doske aspoň desať studených spojov. Všadeprítomná bombastická reklamná kampaň, a neuveriteľne agresívna cenová politika, keď po 2 rokoch od štartu, tesne pred príchodom ZX Spectra predávali ZX81 za bláznivých 39.95 libier. Charles Cecil z Revolution Software /Beneath a Steel Sky a Broken Sword/ bol na Z81ke doslova odkojený a naprogramoval pre ňu báječné textovky /predchodcovia point and click adventúr/ - Inca Curse /1981/, Espionage Island /1981/, Ship of Doom /1982/. Všetky mimoriadne úspešne a neskôr portované aj na ZX Spectrum, Amstrad CPC a C64.
"They liked the design of it, and they liked the price, but beyond that you'd have to ask a psychologist. It created its own market. No-one knew they wanted a computer. It was just the right product, at the right time, at the right price."
ZX81 nie je len prvým veľkým domácim počítačom, pop kultúrnou ikonou /stlačte Ctrl+F a napíšte ZX81/. Prvýkrát v dejinách si doma sadlo dobrovoľne tisíce laických programátorov a objavovali čaro ladenia vlastného kódu, z ktorých neskôr vzišli stovky špičkových, profesionálnych programátorov. Neuveriteľne plodné podhubie, ktoré doslova explodovalo vo víre invencie a originality príchodom farebného a ozvučeného ZX Spectra s 48KB RAM. Raffaele Cecco, Pete Cooke, Jon Ritman, David Perry. Je hanbou nepoznať niektorého z nich. Posledný menovaný, najmladší borec zo severného írska dostal ZX81 v roku 1981 pod stromček ako 14 ročný aby nás o niečo neskôr obštastnil hrami ako Earthworm Jim, a MDK. A teraz po tejto záplave nostalgie a sentimentality ma prinúťte si zahrať Crysis 2 alebo Dead Space 2. Prázdne, nezmyselné, nudné, komerčné blafy asi ako mlieko s 0.01 % tuku, alebo americký mustang s elektromotorom.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****