Hry sa dnes viac a viac podobajú filmom. Prakticky v priamej úmernosti dnes nielen pri hrách sledujem strmo rastúci komerčný úspech na strane jednej a padajúcu kvalitu na tej druhej. Prvoplánovitosť, lacné efekty, neexistujúca chémia medzi postavami, vymletá kamera, insitná dramaturgia, tupé dialógy. Šesť oskarov. Proste fraška v najhoršej možnej podobe. Filmy Sherlock Holmes a I love you Phillip Morris, alebo ďalšie z tej asi tridsiatky, čo som za posledné mesiace videl. Tron: Legacy. Budha mi pomáhaj, dodaj sily do rozkroku a plné vedro trpezlivosti.
"Fraška - dramatický útvar, osobitný druh komédie, ktorej charakteristickými znakmi sú nepravdepodobné situácie a zápletky, či situačná a karikatúrna komika. Stáva sa, že niekedy prerastá do násilnej komickosti, rozpustilosti, rozmarnosti, ba až krutosti pri stvárňovaní neviazaných komediálnych príbehov. Pôvodne fraška čerpala svoj obsah z každodenného života, kde malomešťania, kupci a remeselníci mali pocit, že sa vo fraške odráža práve ich počínanie."
Ak však už silou mocou chcete urobiť hru /pre vylízaného malomeštiaka v puberte/, ktorá vám zarobí na cestu okolo sveta s kurvou po boku - tu je malý, súkromný návod ako na to. FPS hry dnes vedú všetky relevantné rebríčky predajnosti. Ak sa nejakým omylom pozriete na STEAM a TOP list, čo tam vlastne deti hrajú, nájdete tam veľmi jednoduchučké MP FPS sračky na 10-15 rokoch starých enginoch. TPS pohľad na vec, teda predáva menej. Izometrický náhľad je tabu !! S kvalitou enginu sa netrápte. Stači staručký Source, alebo Unreal 3.x, ignorujte Cryengine, Frostbite 2. Deťom je to skutočne jedno a u prdele fuk.
Za každú cenu uprednostnite palné zbrane. Ich absencia a náhrada magickými kravinami, mečami, šípmi, tomahawkami vás opäť odsúva smerom ku horšej predajnosti. Deti milujú streľbu, túto vetu si opakujte stále dookola. Variabilita pohybu - čím viac tým lepšie, aj keby malo ísť o on-rail gimmick vsuvky na pol levelu alebo iba s QTE ovládanim. Džipy, tanky, Hercules C130, koptéry, plutvy, snežné mačky, lyže z bambusu. Všetko im pekne napchajte do ánu.
Absolútne jednoznačne uprednostnite poZEMské reálie, pred tými fiktívnymi - scifi bla bla. Jednak ich nedokáže tak detailne "vymyslieť", druhak má americký zasran radosť, keď všivý Rus hádže atomovku na Manhattan a on mu to môže vrátiť. Je proste správne ukotvený v známom prostredí a vlastenecky motivovaný. Nič tak nedvihne predajnosť vašej hry ako obálka deflorovanej Sochy slobody, horiacej americkej vlajky, a hulákajúceho muslima v pyžame.
Pozor extrémne dôležité - silný hlavný hrdina. Prednostne vymastený mariňák na steroidoch /HALO, COD, Gears/. Hlavného hrdinu si vyberajte poctivejšie ako thajskú pannu na vašu prvú noc. Americký čurák v puberte má freudovské komplexy, fotra večne v práci a hľadá silné a jednoduché vzory. Master Chief, alebo tú sebranku blbcov v Gears of Joke. Ak ste už vhodných vodcov pre našich malých hitler jugend našli, držte ich na výslní po celú dobu série. Je u riti jedno, či ide o 2 alebo 10 dielov. Zmena vedúceho osla pomýli ostatné psy, ktoré mu idu v stopách.
Akcia musí byť viscerálne výbušná. Je fuk ako to dosiahnete, ale v každom frejme musí niečo padať, vybuchovať, horieť, letieť, fuckovať. Každý dopad vystreleného náboja ráže 5.62 mm musí vyzerať ako explózia mínometného granátu. NPC zásadne vybuchujú v masívnej žltozelenej sprške hnisu, alebo strácajú presne 2 a pol litra krve každým zásahom. Každá helikoptéra zdechne v ohnivej vývrtke. To je axióma.
Mini RPG elementy sú vítané, ale nie nevyhnutné, hlavne nech sa týkajú mrdania sa so zbraňou. Kooperatívna kampaň je povinná. Na splitscreen sere pes neverte hejkalom, ktorým po ňom lačnia, hodnotenie hrys vám to nedvihne a teda ani predaje. To isté platí pre 3D steroskopiu, 720p rozlíšenie, alebo editor custom misií /v recenziám vám ešte vytknú, že v ňom ONI rovnako dobré levely, ako tie priamo v hre, nedokázali urobiť !!/. Neriešte ani koridorovitosť, scripty, alebo sandbox priestor. Sere na to pes s hnačkou.
Mýtický fenomém hrateľnosti je ťažko definovateľná položka, nám však stačí urobiť všetky zmysly zahlcujúcu hru, kde akcia /prednostne/ streľba je cool a prináša zadosťučinenie. Nešetrite preto na testovaní a neflákajte to. S čím je úzko spojená aj animácia NPC, zbrane, zpätná väzba na vlastnú streľbu, prehnaná reakcia prostredia atď. atď. Plus všetko vyššie uvedené, avšak opakujem všetko si musíte odčiarknuť a vyladiť do posledného bodu. Položky nepreskakovať.
Negatívne príklady zo života. Infamous 1 a 2 - TPS hry, masívne kritizovaná za neschopnosť strieľať, plávať, riadiť autá /COLE je elektrický borec, išlo o vedomé rozhnodnutie/. Z pohľadu hráč však išlo o zle, debilné, a zábavu limitujúce rozhodnutie. Killzone 3 - jeho fiktívne scifi krabicoidné prostredia nemôžu súperiť s letiskom v NY, alebo domčekami na predmestí Sjetlu. Podvedomie neoklamate. KZ4 prenesená na matičku zem s vhodnou reklamou a záberom na horiacu Ermitáž v Leningrade predá viac kopii ako KZ3, aj keby ste sa ničoho iného nedotkli, len rýchlo prepatláte asety a textúry. Zmena hlavného hrdinu uprostred deja je kurva priekak. Viď Oidipov komplex US blbečka vysvetľovaný predtým. Just Cause 2 - chudák TPS akcia, v FPS režime by bola úspešnejšia. S MP by bola úspešnejšia. S kooperáciou, Majster Chiefom a pri simulácii celej zeme /engine na to má !!/ by bola MEGAUSPEŠNEJŠIA. Stojim na Kristovi v Rio de Janeiro. Alebo letím okolo Ejfilovky. Pyramídy. Strhujúce. Totálne premárnená šanca. Gay hlavný geroj. Prdlačková streľba. Dnes bankrotujú. Deti serú na to, že Avalanche 2.0 engine je cirka 148 krát lepší než tie Unreal, Source zvratky. Dead Nation - hra, kópia L4D. Bez ohľadu na spektakúrne stovky zombíkov a utrhnutých údov, ju izometrický pohľad /tabu !!/ jasne pochoval. Uvediem na požadanie do emailu stovky ďalších príkladov.
Malé finále. Jak and Daxter pre PS3 - naozaj potrebujeme ďalšiu exkluzívnu hru, ktorej bude trvať celý rok, kým predá toľko čo na PS2 za polovicu toho času. Nie je snáď PS3 klientela hlavne banda prestarnutých cynikov, ktorých už na komixovo pastelovú grafiku nenachytáte. Neporušuje snáď hypotetický Jak pre PS3 asi 2/3 všetkých bodov vypísaných vyššie. Resistance 3 - chudáci sa naopak snažia ísť presne podľa mojho zoznamu. FPS - OK, amerika a jej reálie - OK, kooperácia, mulťák kópia COD - OK, snaha o bombastickosť, viscerálna akcia a roztrhané telá. Avšak. Hlavný hrdina je nula, nula, totálna nula bez charizmy. Mumák s uslintanou bradou, ďalšia séria postihnutá zmenou hlavného hrdinu uprostred deja. Chýba diferenciátor. Spravne sa ukazuje prstom, že hra je veľmi podobná HL2ke, narozdiel od toho Valve hovienka, vsak na R3ke nikto nenechá nitku suchú a zrazu sa renomované sajty stanú vzácne objektivnými.
Veľke finále. Nepodceňujte silu príbehu a hlavnej postavy/postav. FF7 je toho didaktický príkladom. Herné aktivity, ak ignorujeme minihry, sú v intenciách starého SNESu. Postavička teda iba behá, stláča krížik, aby texty prdeli do diaľky a vybojuje asi 600-1000 z pohľadu bežného western hráča - takmer identických súbojov. FF7 však hrajete kvôli napätiu, príbehu, postavám. V okamihu ako stvoríte skutočne nezabudnuteľnú a charizmatickú postavu, alebo celý hádzanársky tím máte polovicu hry v kapse. Druhá je dej s ťahom na bránku, doplnite ten zvyšok podľa kuchárky, ktorú ste teraz dočítali. Recyklujte, máte predsa hrdinu, prejde vám to. Blahoželám ku zarobeným miliónom. Porsche 911 GTR3 s gumeným zadným oknom mi môžte pristaviť ako znak vďaky pred dom.
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****