ZX Spectrum - AY-3-8910 aka "aíčko, aypsilonka": 3 kanály /ABC + beeper napríklad pre perkusie, individuálne out - piny pre jednotlivé hlavné kanály, je teda možné custom stereo/, 16 riadiacich 8-bit registrov na 8 bit zbernici, 12 bit - 4096 úrovni výšky zvuku /aka pitch, ďalšie tri základné atribúty zvuku sú sila, dĺžka, a farba/. Jednoduché "obdlžníkové" signály o rozsahu 8 oktáv, táto zvuková "obálka" - envelope je riadená práve tými 8 bit registrami. Napríklad 3 registre pre ADSR envelope controller, možné ručne programovanie registrov a vytváranie unikátnych zvukov. AYka nie je navrhnutá s cieľom zvládnuť PCM dáta, teda digitalizovaný zvuk - sample. Ale s pomocou CPU je predsa tieto možné použiť, napríklad bicie v jednom kanály. V prípade ak chcete samplami zaťažiť všetky tri kanály /3 x rotované 4 bit sample, inak identický spôsob tvorby ako na Amige /, neostane vám dosť CPU času na obsluhu obrazovky a hernej logiky. Preto budete čumieť na čiernu plochu, maximálne na statický obrázok. AYka je asi načastejšie používaným zvukom čipom histórie - desiatky arcade kabinetov, MSX, Atari ST, Game Boy, Amstrad CPC. Yamaha vyrábala lepšiu verziu pod názvom YM2149F. Texas Instruments zas funkčne veľmi podobnú - TI SN76489 pre SEGA konzoly a handheldy. Špičkové využitie zvukovky /Tim Follin, ruky odrúbem tomu, tomu to stopne skôr ako na konci/.
Megadrive - Yamaha YM2612 + Texas Instruments SN76489 : zvukovku číslo dva od TI ignorujme, spomínal som ju už pri AYke, zabezpečuje spätnú kompatibilitu s 8 bit SEGA Master Systemom /ako riadiace CPU je použitý Zilog Z80/. Takže k tej Yamahe - 6 kanálov, 4 riadiace operátory na kanál, hárdverové mixovanie /trochu domrvené zkreslením v novších revíziach/, programovateľné stereo, nezávislé riadenie frekvencie kanálu číslo 3 umožnujúce disonančné harmonické kmity a podobné psie kusy. Kanál čislo 6 zas využitím špeci DAC registra vie prehrať 8 bit PCM sample /vtedy na ňom vypnete FM syntézu/. V tomto "amiga" režima je však zvuk tohto kanála riadený hlavným CPU 16 bit čipom. Špičkové využitie zvukovky /ako inak opäť Tim Follin/.
Amiga 500 - MOS Technology 8364 aka "Paula": 4 DMA kanály s 8 bit PCM samplami /48dB dynamický rozsah/. Stereo 2+2 kanály do každého ucha. Každý kanál má nezávisle riadenú hlasitosť a frekvenciu /do 28Khz pri OCS čipsete, novšie ECS a AGA aj viac, plus custom pri použití CPU/. Spojením dvoch kanál do jedného, je možné využitím spoločnej "širky" aj prehrávanie 14 bit zvuku a teda 16 bit samplov. Analógóvý low-pass filter spoločný pre všetky 4 kanály. Je nutné mať kopu pamäte v mašine - 1 sekunda zvuku pri 22Khz s 8 bit rozlíšeni vám zaberie 21.5KB !! Zvukové vzorky boli z hlavnej RAM prenášané do PAULY bez asistencie CPU /DMA radič/. Mixovanie vzorkov bežalo detto na Paule, veľká úspora CPU výkonu. PC zvukovky triedy Sound Blaster zaťažovali pri mixovaní CPU, výrazne lepší Gravis Ultrasound - nie /HW mixovanie na zvukovke/. A teraz už viete prečo bol tak veľmi obľúbený na PC demoscéne. Vynález klasického, jednoduchého zvukového editoru "soundtracker" sa pripisuje práve amige a početné hudobné výtvory vo formátoch MOD, STM, OKT, NST, S3M ešte aj dnes zaplavujú internet. Speccy mimochodom celý tento "systém" uspešne prebralo a ruskí bratia naprogramovali kopu XYZ trackerov produkujúcich fascinujúco non-AY zvuk. /hudba autor - MMCM, youtube vám od neho najde veľa ďalších hudbičiek/. Bodka na záver. Ehm, Follin nemal príliš rád zvukový systém Amigy a lacné sample vzorky, tož funky !!
D_D: 128k SID Player AY- playing C64 SID 8:56 COBRA CPU 100%, no hmm, je to počuvateľné.
ReplyDeleteCPU irq .. CPU vstupuje do AY obalok a modifikuje ich .. Atarin speccy sound engine demo robi to iste.
DeleteDovolil bych si poupravit: AY je jen 3-kanálový zvukáč, 4 kanály má ten SN co používala SEGA v Master System a Mega Drive.
ReplyDelete... zarochnim to.
Delete