Čo vám budem hovoriť. To, že dostanem ako decko pod stromček svoju prvú hernú mašinu som vedel asi tri týždne dopredu. Neuveríte, ale zo spálne rodičov sa ozývali "čudné zvuky" a na doktora a sestričku sa tam veru nehrali. Išlo zjavne o nejakú video hru !! Pri prvej príležitosti ako vytiahli päty z domu som tu cimru prevrátil hore nohami a v taburetke pod uterákmi našiel uplne nového gumáka ZX Spectrum 48K. Uchvatné, ta vôňa gumených kláves. Nasledujúci čas do vianoc som ďalej počúval cez stenu ako sa starí dobre bavia /najčastejšie parili hru Booty, hehehe/. Ja som aspoň v úplnej tajnosti kradol a čítal dokumentáciu ku spektre priloženú a hlavne manuál k hre Flight Simulator od Psion. Totálne žrádlo. Detailný opis vzletu, pristávania, nastavenie klapiek, rýchlosti, navádzacie radary, orientácie podľa topografie terénu, jazera, hory. Kriste v duchu som už lieta celé tie dni. A keď som to konečne zahral, hra ma nesklamala. Tento mini článok však venujem inému osembitu - Atari 800 XL/XE.
Atari bol nasierací stroj, v základe mal totiž ďaleko lepší zvuk ako gumák a milión farieb k tomu, aj keď v značne hrubšom rozlíšeni /160x192 versus 256x192/. Pozrite si však ten obrázok vyššie. Je to artwork ku hre Rescue on Fractalus ! /Lucasfilm Games v 1984/ a presne tak isto to v hre na tom Atari aj vyzerá. Vzácna to udalosť a skvelá to hra. Je rok 21xx a v galaxii zúri vojna medzi nami a rasou mimozemskou rasou Jaggi. Vy ste pilotou záchranárskej raketky Valkyria, ktorá na planéte Fractalus zbiera zostrelených pilotov. Spektrum verzia vyzerá ako listovanie v Teletexte, C64 je svinsky pomalá, tož sa im nebudem venovať. Na Atari 800ke dostane aj luxusný pohľad na animovanú materskú loď na orbite, vžuuuum vystrelenie z lode, zostup cez atmosféru tesne nad povrch a hlavný ťahák hry - rýchly a plastický 3D terén planéty.
Lietate medzi kopcami, vyhýbate sa ostreľovacím vežičkám na vrcholoch hôr, pristávate a zbierate chudákov, ktorým dochádza kyslík. Občas narazíte na skutočné letecké eso vo fialovej prilbe, a občas a to je klasický thriler bonbónik tejto gamesy vám na priezor kokpitu skočí hnusný alien, ktorý vás oklamal prezlečený do uniformy mrtvého vojáka. Ak som to ešte nepovedal, v hre vám skutočne na dvere klopú panďuláci potom, ako dobehnú ku vašej lodi /drsný tip - nechajte ich klopať a neotvárajte /. Obtiažnosť s pribúdajúcimi levelmi stúpa, a od Lv.16 sa dočkáte aj denného cyklu, príchodu noci a lietaniu podľa pristrojov, skoro naslepo. Nezabúda sa ani na detaily ako zabitie zostrelených /zoškvarenie/ prúdom žhavej plazmy vašich motorov ak poseriete pristátie a zložíte tu plechovku príliš blizko neho. Odporúčam vám aspoň prebehnúť cez tento atmosférou nabitý manuál ku hre. Technické parametre Valkyrie máte na strane dvanásť. A veľmi pekné intervijú so šef progišom hry - Davidom Foxom.
Vylepšený engine z hry Fractalus, ako bola hra zkrátene volaná, s veľkým úspechom zažiaril aj v ďalšej 8 bitovej 3D fantasy hre s drakmi - The Eidolon /Lucasfilm Games v 1985/ a Koronis Rift /tiež v 1985, všimnite si inak vyriešené "doskakovanie" terénu skrze plynulé farebné gradienty/. Takto sa prepisovali dejiny 3D grafiky dávno pred veľkymi hubami z Valve, Epicu, Cryteku a ID softu. Všetci z vymenovaných navyše dnes degenerovali na úroveň tvorby detinských a unudených FPS strieľačiek. Kto stále nemá dosť nostalgie a nechce nechať vyschnúť slzy sentimentu - aj hľa remake Fractalusu pre vaše PC.
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****