26/03/12

BF 2142 - post mortem

V roku 2009 som do neba chválil MP režim hry BF 2142 /hlavne režim titán/. Napriek tomu, že som kúpil originálku hneď po začatí predaja, viac ako 5 rokov a až do úplne konca som hral iba jej demo verziu s jednou jedinou mapou. Podpora pre demo servery sa skončila na konci minulého leta. Pre nezainteresovaného je to vec dosť nepochopiteľná /hrať demo/. Predsa prídem o odomykanie rozšírených možností povolaní, perkov, širší autopark, hafo máp a nových zbraní. Sračky milí bratia. De fakto dokonalý herný balanc konceptu BF 2142 Titan ako ho poznám z dema bol v plnej verzii rozbitý na atómy, ide o úplne inú, oveľa horšiu a zúfalo nevyváženú hru. Tož skúsenosti s plnou verziou po asi 3/4 roku hrania. Ak by som mal byť vyčerpávajúco podrobný, článok by mal 100 kilo textu, takže letom svetom.

Mapy - v demo verzii sme všetci hrali super mapu s názvom SIDI power plant. V plnej ju bohužiaľ de fakto nenájdete, nikto ju nehraje, nemá v rotáciach. Všade sa rozvaľuje SUEZ /kópia SIDI, len v menšom a zjednodušenom vydaní/. Veľmi často sa hraje 3 x B - port Bavaria, Belgrade, Berlin a 2xC - Camp Gibraltar, Cebere landing. Niektoré sú optimalizované pre pešie boje, niečo skôr pre vehikle. Zmenou sú aj klimatické zmeny /SIDI je letná a slnečná/. Takže tu máme po novom dážď, prudko zamračenú oblohu, padajúci sniežik. S tým je spojená aj zmena textúry maskáčov. V úvode hlavne na mape Berlin som často poplašene reagoval na pohyb niečoho na periférii zorného poľa. Ako pešiak v bielom maskovaní čo skočil z balkónu na zem. A znovu a zas. A nikdy som na mieste činu nič nenašiel. Pointa - išlo o veľký kus snehu, ktorý sa náhodne odvalil z hrany strechy paneláku, alebo balkóna a šmaril so sebou o zem. Problém, ktorý pochopiteľne nové mapy prinášajú je, že sa ich musíte naučiť naspamäť, potom ako ste bol takmer 6 rokov zvyknutý na tu SIDI mapičku. Bolestivé. Učíte sa topografiu, najrýchlejšie cesty presunu /všetky mury, diery v múroch, schodiská, skoky viery/, línie paľby, miesta kde sa respawnuje technika, miesta ktoré obľubujú snajperi. Je toho strašne veľa. Snežne mapy ako Bridge at Remagen majú fascinujúcu atmosféru /a perfektnú grafiku na maximálnych detailoch/. Je niečo rozprávkovo mrazivé prejsť si mapu sám bez hráčov, ako svet po katastrofe, paneláky, ticho plné napätie. Vhodné pre Last of us 2. Semi-sandbox /mapa 2x2 kilometre/, dobrá AI enemákov, hľadanie cesty, útek z obklúčenia, praskajúci ľad. Pohľad zo strechy na most cez rieku.



Titan - hlavná devízia, ktorá z BF 2142 robí najlepšiu MP hru na svete. Nuž v plnej verzii je všetko inak. Sieťový kód BF 2142 je príšerný. DICE to vie. Na mnohých serveroch je lag vnútri pohybujúceho sa titánu tak veľký, že robí hru nehrateľnou. Riešenie. DICE najprv zakázalo pohyb titánu ak padnú jeho ochranné štíty /vtedy sa boj presúva aj na jeho pôdu, cieľom je predsa zničenie reaktora a následne koniec kola/. Je to z núdze cnosť, ale dajme tomu. Problém. Prakticky všetky servery zakázali pohyb titanu úplne. Z hry sa stáva smutná paródia na taktický a potrebný pohyb titánu po celej mape /krycie bombardovanie, preskok na cudzí titán, jump pody do terénu atď./ A ideme ešte ďalej. Spomenul som bombardovanie. Fajn máme server, kde je pohyb titánu povolený, dajme tomu mapu SUEZ. Vhodne umiestnený titán pokryje bombardovaním aj 2/3 relevantnej hracej plochy a hlavne raketové silá, ktoré potrebujete obsadzovať.

Pri neustálom bombardovaní to však nie je možné. Sedí za nimi dieťa - kokot Redneck64 /známa firma, séf admin/. Kokot teda sedí nikým neohrozený na titáne a bombarduje /tzv. turret camping, KD ratio aj 100:1/. Jeho bombardovacia vezička sa dá zničiť troma spôsobmi /dá sa samozrejme potom aj opraviť/: bazukou zo zeme, máte však iba 5 striel a treba tri strely na jednu vežičku /titan ich má štyri/. Strelivo dôjde, nové vám nikto nehodí. On sa obnoví a ste na začiatku. Možnosť číslo dva - zničí ich vaša bojová koptéra. Sama sa však vystavuje rýchlej deštrukcii a tiež nemá dosť streliva. Ostáva nám najefektívnejšia možnosť - protiletecké delo. Sadnete k najbližšiemu /nekonečné strelivo, hlaveň sa ale rýchlo prehrieva, občas musíte prestať s paľbou/. Za krátku dobu však viete vyradiť celý titan z bombardovacej činnosti, a zároveň mať pod kontrolou ich opravovanie tak, aby ste dali dosť času vašim jednotkám na zemi na obsadenie raketového sila. Avšak. Na všetkých serveroch ak sa o to pokúsite dostanete BAN za AA camping /!!/, lebo zhoršujete lag servera. Kokot vás teda vyhodí z hry a ďalej sedí ako čurák a bombarduje /turret camping/. Mapy, kde sa teda titan môže pohybovať sa teda stali nehrateľnou nočnou morou.

Vozidlá - tu sa toho veľa nezmenili čo sa týka ich počtu. Všetky boli v deme až na malé výnimky ako snežný skúter alebo nove super obrnené vozidlo pechoty /BVP - Goliath/. Čo sa však mierne alebo veľmi pokakalo bol upravená doba efektu EMP granátu vrhnutého z bežného BVP. Išlo o moju bežnú taktiku na bojové helikoptéry. Chladnokrvne počkam až sa ten sukin syn zamerá, priblíži, praskne mojím smerom neriadené strely, ja sa kryjem EMP štítom, vzápäti prdnem EMP granát /chce to skill/. Koptére ide k zemi, nemohúcne tam pár sekúnd stojí kým efekt nepominie, vtedy však už je tri krát znižená mojou bazukov. Ešte účinnejšie je trafiť koptéru letiacu nízko nad zemou /vyhýba sa protilietadlovým kanónom/, EMP zásah ju poslal v 600 kmh do najbližšieho múra, stromu. Výbuch, smrť. Kokoti sa však tak dlho sťažovali, až zmrdi z DICE znížili EMP efekt na tak krátku dobu, že ani nestihnem vyliezť z auta, a to isté platí pre nízko letiacich šmejdov. Aby bol príbeh kompletný - 95% všetkých kokotov v koptérach používa TV missile exploit. Makro na myši. Koptéra ma 2 pozície pre pilota /ovládanie a neriadené strely/ a operátora rotačného kanóna a riadenej super výbušnej strely ničiacej všetko na jeden zásah /TV missile/. Ako som povedal kokoti prišli na to /a DICE to ignoruje/, že je možne počas letu /ak letíte sám/ skočiť na kreslo druhého pilota /koptéra automaticky padá rýchlo k zemi, stráca rýchlosť, výšku, je neovladateľná/. Takže sa prepnete na druhé kreslo, prepnete sa na TV missile, zameráte, odpálite, naspäť na kreslo pilota.

Otázka za milíon. Ako je možné, že tento manéver bežne vidíte realizovaný v plnej rýchlosti, tesne nad zemou, 45 stupňov od cieľa, bez toho aby koptéra javila akekoľvek známky nestability, tak ako som ich uviedol na začiatku. Odpoveď je makro v myši /seatswitching/, ktoré to úrobí za vás za zlomok sekundy. Ak teda máte v hre na nepriateĺskej strane 2 koptéry /maximum, v deme iba po jednej na každej strane/. Nikto na zemi /pešiak, či vozidlo/ neprežije dlhšie ako 5 sekund. Tv missile automaticky označuje všetky ciele na zemi. Hra de fakto stojí, hrať sa nedá. Opakujem DICE to totálne ignoruje. Existujú servery, kde je tento glitch zakázaný /BAN/, drvivá vačšina /z 99% je admin kokot v puberte/ ho však používa štandardne a považuje to za PRO SKILL. Asi vám neprekvapí, že takýto kokot ma K/D ratio asi 50:1 za jednu 20 minutovú hru, chudáčik nestíha dobíjať strelivo.

Zbrane pešiakov - pribudla kopa sci-fi sračiek, ktoré tu nebudem rozoberať. Neviditeľnosť. Super stabilizatóry pre snajperov /vypne dýchacie pohyby/ s optikou, že vás trafí na 500 metrov do oka. Útočná puška Krylov /povolanie medic/ je stále jasná voľba, až na toľko, že pod hrozbou BANu máte zakázané meniť stranu, aby ste sa ku nej dostali. Opäť sa prejavil môj drill z dema. Stále hrajem ako inžinier /mám také prdítko triedy Uzi pre krátku vzdialenosť vhodné skôr pre boje v budovách/ - bežne z ním však dosahujem 20% accuracy, čo je nielen /ako som zistil svetová špička/, ale často na úrovni bežného hráča s Krylovom.



puška Krylov/BVP/mech - štandardne 48/64 hráčov, na custom mapách aj 80.

Problémy plnej verzie. Pribudli granáty /črepiny, EMP, radar, zadymovací/, pešie míny a trhavina C4 odpaliteľná na diaľku. Hru to zmenilo na paródiu taktickej hry. Je prakticky nemožné dobiť titán. K obrane vám totiž stačia dvaja ľudia. Snajper /míny, C4/, "podpora" /náhradné strelivo, automatický samozameriavací tripod - guľometná vežička, granáty/. Celú chodbu ku ovládacej konzole /sú štyri/ dverí od reaktora proste zamínujete, niekde do stredu dáte zabezpečovaciu C4, a ešte guľometný tripod. A nonstop hádžete granáty. Neprejde ani myš. Myslím to vážne. Titan nie je môžne dobiť. Dice na to opäť mrdá. Vynimočne to nejaký server zakáže, rovnaká taktika sa dá použiť aj na ochranu sila. Pikoška. Automatický tripod na titáne ma jednu "chybičku". Vidí vás aj cez stenu /a hneď začína aj stieľať/, to jest hneď po vylodení na titán. Síce vás nezabije, ale tí dvaja kokoti čo ho bránia - vedia, že ste na titáne a aj smer z ktorého idete, lebo vežička sa natáča do strán poďla vášho pohybu. DICE to má u kokota. Titán sa nehýbe, titán sa nedá dobiť.

Nestačí. Ešte pridám. Známy glitch. C4 bunny hopping. DICE to má u kokota. O čo ide. Pristáli ste pri cudzom raketovom sile, vyskáčete z dopraváku, ste traja. V tom niekde z rite vybehne neopriateľ rovno medzi vás. Nestrieľa. V ďalšej sekunde ste všetci vrátane koptéry rozmetaný po okolí. Nepriateľ žije. C4 bunny hopping. Zoberiete do ruky C4, hodíte si ju pod nohy, vyskočíte, v maximálnom bode výskoku odpálite C4. Všetko dookola je anihilované. Vy žijete, niečo podobne ako rockej jump v Quake. Je to chyba programu. DICE na to jebe, a je to masívne rozšírené. A všetci to majú ako makro záchrany na myši. 100% učinnosť a úspešnosť. Sú hráči ktorí to použivajú doslova celú hru. Pikoška - tu C4 je možné aj prilepiť a to na čokoľvek. Na tank, džip, kolmú stenu, na strop. Ak ju teda prilepíte na džip v ktorom idete a "prekvapí" vás tank, proste z džipu vyskočite, ten ide zotrvačnosťou ďalej, keď je pri tanku, odpalíte C4. Tank, BVP - kaput. Nedá sa proste veriť ničomu.

Míny protitankové - hehehe. Teraz si trochu naseriem do vlastného hniezda. Hru hrajem na 90% ako inžnier /bazuka, oprava vehiklov, Uzi kropítko/ a zvyšok ako medik /útočná puška, medikit, defibrilátor/. Ako inžinierovi mi v plnej pribudli hlavne tie protitankové míny. Prd protinakové, svine zákerné sú to, pritom tak skutočne rytiersky férové. Nezakopete ich pod zem. Je to guľa asi o priemeru 30 centimetrov voľne položená na povrchu, vždy sa skotúľa na najnižší bod v teréne /alebo smerom ku nepriateľovi vo vozidle, ak utekáte, letí za vami !!/. Súper ju zreteľne vidí, mína sa mu dokonca v prilbe ozve výstražným symbolom a pískotom, dokonca, keď sa ku nej približujete tak vyskočí nad zem asi 1.5 metra vysoko, vznáša sa a čaká, čí to skúsite ešte bližšie. Poviete si, kurva, to snáď nemôže zabiť ani muchu. A vidíte, ide o moju obľubenú zbraň a som široko ďaleko známy ako špecialista na míny.

Musíte isť na to psychologicky. Jedna mína totiž nezničí úplne žiaden cieľ, okrem džípu. EMP štít navyše dosť účinne pohlcuje explóziu, pešiak ju pohybom neaktivuje. Hráči ju dosť podceňujú, a nevedia ju správne používať. Chyba. Musíte naštudovať mapu/y a hlavne pohľad na krajinu napríklad z kokpitu tanku, BVP, džípu. Mrtvé uhly, terenné vlny, keď stroj divoko stúpa do nebies a šofér tak nič nevidí pred/pod seba. Musíte sa naučiť používať volavky. Umiestnim teda /zdanlivo/ nešikovne jednu mínu mierne mimo trasy, ktorou sa nepriateľ pohybuje, tá spustí jeho alarm a je zreteľne vidieť. A ďalšie 2-3 tam kde ich nikto neuvidí /viď vyššie/ ani potom čo sa vznáša nad zemou a čaká. Priznám sa, že aj keď som expert, aj mňa na túto fintu občas nachytajú. Hlaven v chaose bitke, keď treba buď rýchlo konať, alebo zomrieť. Špinavou fintou je, že táto /technicky magnetická/ mína sa dá použiť aj regulérne na ničenie útočných helikoptér. A dokonca aj pešiakov. Každý inžinier si časom odomkne zariadenie na ničenie mín. Hodíte to na zem, ono to stiahne z perimetru 15 metrov všetky míny a tie po pár sekundách explodujú. Áno - bežne tu používam na zabíjanie pešiakov ich vlastnými mínami.

Finále. V súčasnosti funguje v mojom okolí asi 50 serverov /hlavne nemci, francúzi a rusáci/. Na 1/4 z nich mám perma-ban, lebo som poslal tie slabomyseľné pubertálne piče do zadku s ich masovým používaním glitchov a exploitov aj na úrovni adminov. Plnú verziu hrajem ďaleko menej ako demo. Vyslovene si vyberám dobrú spoločnosť, ktorá hru nekurví svojou idiociou. DICE venoval/venuje hre iba minimálnu pozornosť, ingnoruje kilometre problémov, posledný patch 1.51 je asi rok a pol starý. Hra ako taká má objektívne fenomenálny potenciál. Ignoranstvo DICE je však neskutočné. EA master server nestabilný a sieťový kód/kód hry je vskutku príšerný /pádov programu si užijete v nespočítaľnom množstve/. Staré BF 2142 demo ostáva neprekonateľnou MP hrou, kde dobíjanie titánu je úžasná zábava, taktické sa naháňanie titánov po oblohe je neprekonateľné, zneužívanie granátov alebo C4 sme tam neriešili a bojové koptéry/bombardovacie vežičky boli análne mrdané protileteckými delami, za ktorých použitie vám nehrozil banán.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****