Gary Bodily /Nintendo versus Sony versus Sega - 10.12.1996/ teda v rámci možností celkom správne zhodnotil celkovú situáciu, relevantné sú hlavne jeho posledné dva odseky. Pri N64 varovne poukázal na jeho neštastný kátridž. Oveľa neskôr mu história dala za pravdu. Výroba hry pre CD médium bolo výrazne nižšia /predajná detto - PSone hra do 50 USD, N64 aj za 80 USD/, o celé veky rýchlejšia - veľmi podstatné, "dotlače" hier ste mohli hádzať na trh "on demand", bez nutnosti mať plné sklady drahých kátridžov, kde mohlo ubehnúť aj niekoľko týždňov, kým vám nintendo pri veľkom záujme o danú gamesu doručilo ďalšiu várku. Cena CD hier klesala jasne rýchlejšie a hlbšie /PlayStation Greatest Hits - 20 versus Nintendo Player's Choice za 30 USD/. Už len idiotska voľba média by stačila pri existujúcivh CD konzolách na to, aby N64 na dobro pochovala.
Všetci third party vývojári keď si spočítali hore uvedené výhody /plus obrovská kapacita CD placky/ sa na nintendo doslova iba z ekonomických dôvodov - vysrali. Gary si trochu rýpol do hárdveru PSone, ktorý sa objektívne programuje najľahšie, ale zároveň tak vzniknú aj metre herne menej kvalitného šrotu od rychlokvasných firmičiek. Ako však už asi všetci dobre vieme - výkon herného hárdvéru 9.5 z 10 hráčov skutočne nezaujíma, sú to iba pekné čísla na reklamnom plagáte.
Nakoniec dorazil ku hrám. Tie mali byť hlavným arbitrom pri výbere tej správnej konzoly. Najmenej hier mala samozrejme N64 /v USA v predaji od 29.9.1996/, z dôvodu krátkosti jej pobytu na hernom trhu. Najlepšie sa javil Saturn a pomaly sa rozbiehajúci debutant od SONY. Gary teda nevidel nič zlé na tom aby stavil ako SEGA fanúšik na vlastnú konzolu, ktorá ponúka celú prdel arcade portov, RPG /kde je predsa o toľko silnejšie ako PSone/, športové hry, aj keď tam ešte Saturn čaká na dobrú futbalovú gamesu.
Dnes sme majstri sveta, vieme ako sa Gary mýlil a takmer vzápätí došlo ku priam revolučne dramatickým zmenám. N64 bolo de fakto mŕtve už pri narodení. Pochovala ho práve absencia CD mechaniky a tým pádom nulový záujem third parties. A teda ich hier. Tento segment lacná a ľahko programovateľná /možno naozaj najmenej výkonná/ PSone totálne ovládla. Zoberte si Resident Evil séria, je synonymom pre PSone. Prvý diel ešte vznikol pre Saturna /30.3.1996 pre PSOne, 31.8.1997 pre Saturn/, aj keď s viac ako ročným meškaním, ďalej však už po ňom v ďalších dieloch ani pes neštekol. Doslova pár týždňom po Garyho editoriále sa dovalil kolosálny Soul Edge /január-leden 1997/, Tekken séria vymazala Virtua Fightera /zoznam ďalších 50 bojoviek/. Final Fantasy 7 /7.9.1997/ bol iba jednou z nekonečného množstva JRPG pre PSone, fenomenálne Gran Turismo 1 /12.51998/, neuveriteľný Metal Gear Solid 1 /21.10.1998/, Silent Hill 1 /31.1.1999/, Formula One 97, Time crisis, Crash a Spyro séria. Stovky hier, voda sa prevalila cez ústa lapajúce po vzduchu, nohy v betóne. A SEGA Saturn si išla potriasť pravicu s N64kou.
We all need to shine on to see
How far we´ve come on our journey
How far yet to go searching for our star
Editoriál číslo 2. The Next Generation Wars - Scott Chapin z 12.12.1996 sa venuje identickej téme, s rovnakým výsledkom. Rozhodne môžem povedať, že kúpiť si vtedy Saturna znamenalo dostať menšiu facku ako vyhodiť tie prachy za N64. Obaja borci sa však zamerali správne na tri herne najdôležitejšie body - najpodstatnejšie je mať dostatočnú kvalitu, kvantitu /diverzitu/ a dobre ovládanie týchto hier. Všetko ostatné je druhoradé. Moc bez kontroly je ničím. Tento môj zatiaľ retro článok vznikol ako priama odpoveď na tento super aktuálny a hyper moderný pamflet - iPAD3 ide po krku PS3ke.
Dnes - 1.3.2012 stojíme presne na tej istej križovatke ako tí dvaja SEGA fanúšikovia v 1996. Dnes sa opäť špekuluje ako to vlastne bude s rozdelením síl v najbližších 5-10 rokov. Koľko trhu handheldov ukradnú mobily, koľko tablety, koľko Onlive streaming. Web HTM5 gaming. Kto sa zmení na čo, kedy praskne tá či oná bublina. Mešec peňazí doteraz určený z 95% iba pre klasické konzoly a handheldy bude zrazu o niečo menší /o koľko ?/ - kvôli rozvíjajúcim sa sekundárnym herným trhom. Je tu však jeden rozdiel. Ak si dobre prečítate ten článok o tom iPAD3 - ten vyrehotaný blbeček absolútne nerieši či sa tie ich "kvalitné" hry dajú aj dobre hrať/ovládať, alebo či dosiahnú potrebnú diverzitu žánrov vzhľadom na značne limitujúce možnosti touchscrenu. Nie - oni idú poraziť PS3, nech sa už pod tým myslí čokoľvek. Toľko aj k tomu, prečo som ostal herne visieť v minulom storočí.
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****