To je vlastne cena celej SONY pri hodnote jednej akcie za 10 USD /dnes 13/. Zároveň to nie je nijak závratné číslo, ak si uvedomíme, že táto sumička zahŕňa aj spoplatnené neherné položky. Pre SONY a spol. platí - už len vyrábať a predávať hry proste zďaleka nestačí. Záber musí byť podstatne širší ako by povedal papa Bonanno - drogy, herne, kurvy, odborové zväzy, obchod so zbraňami. Niečo kvapne aj z únosov, krádeží, falšovania peňazí. Preto ma vrcholne zaráža šéf digitálnej sekcie SONY - Jack Bauer, keď povedal, že ich súperi poblúdili v tme - venujú sa aj neherným "kravinám" a zabudli, že najdôležitejšou funkciou hernej firmy je produkcia hier, čo SONY dokázala jasne na hry orientovanou E3 konferenciou. Jack sa pochopiteľne zásadne mýli. Hráč už viac nie je tým najdôležitejším "hráčom". Viem, že LoU/Uncharted je novým štandardom pre TPS cinematic akciu /podobne ako COD pre FPS žáner/ a všetci sú z nich vo vytržení a bezbrehovo Naugty Dog kopírujú /nová Lara, nový Star Wars /.
Nesmieme však zabúdať na smrtiacu asymetriu. SONY vyrába PS3 hry iba pre PS3. Predá hravo 5-6M kópii hry Lou, prosím fajn, ale Ubisoft predá z posledného Assassina 3 - 5M kópii pre PS3, 5M pre xcrap, 5M pre PC a PSV dokopy a aspoň melón pre Wee urinal. To máme 6 versus 16 miliónov. Ubisoft závratne zbohatne a navyše nemusí znášať gigantické náklady na vývoj novej konzoly, následne na jej dotovanie, na udržiavanie obrovskej infraštruktúry PSN siete. Zarábať iba na hrách a sústrediť sa iba ne - je proste neudržateľná blbosť. R* trhne iba na jednej multiplat GTA5 toľko, čo SONY za 2 roky so všetkými svojimi PS3 only hrami /GTA5 - odhad 20M kópií = obrat 1.2 miliardy, ignorujme DLC/.
Snažím sa pozerať oveľa, oveľa ďalej dopredu - tá ohromná vzdialenosť je pritom obdobie do 5 rokov. Neskôr na príklade pochopíte. Vieme, že aj google, amazon alebo facebuuk už dávno zistili, že nestačí byť iba vyhľadávacím program, internetovou predajňou, alebo blbou nástenkou pre četujúcich bezmozgov. Konkurenčný tlak a rozmaznaný uživateľa tlačí na pridávanie nových funkcií, variabilitu, niekedy veľmi ďaleko od pôvodných propozícií. Google bolo natlačené aj do realizácie vlastného prehliadača /Chrome/, do kúpi video servera /youtube/, do konkurenčného projektu voči FB /google+/, do reklamy /AdSense/. A otvorene sa hovorí o hernej budúcnosti /HTM5 a grafika PS3 vo vašej okne/. Kto z google by sa dnes opovážil povedať, že stačí byť iba dobrým prehliadačom. Yahoo to skúsilo, pred štyroma rokmi odmietli "podhodnotenú" ponuku MS na odkúpenie za 45 miliárd. Neboli však následne dostatočne prierazný v expanzii a inováciách a dnes je to bezdomovec pred bankrotom a ich cena padla na 1/5.
Ak sa aj SONY snaží nejakú svoju už existujúcu službu poriadne nakopnúť/monetizovať - ide hlavne o niečo spojené s hrami. Viď aj po novom príťažlivejšia PSN+. Virtua Fighter 5, Saints Row 2, LittleBigPlanet 2, Infamous 2 alebo Lara Croft: Guardian of Light za 5 babiek na mesiac. Doslova krádež /plus ďalšie zľavy, exkluzivita na prístup do rôznych beta verzií, sejvovanie na cloud, atď./. HOME platforma napriek jej slušnému zisku /zarobí aspoň na svoju vlastnú prevádzku/ považujem za totálne nevyužitú zlatú baňu. F2P biznis model HOME hier vrátane MMO ledva kvapká, príliš dobre zatiahnutý kohútik.
Crysis maker Crytek turning into a F2P only studio DLC and premium gaming services "milking customers to death"Pri Wee urinale štartuje konzola priamo do Meeverse prostredia, čo je vlastne triviálna forma HOME central plaza priestoru. Viacmenej nepochybujem, že pri PS4 a jej HOME+ sa udeje niečo podobné a podarí sa hlavne neherným reklamným peklom otvoriť ropovody peňazí z vašej peňaženky do tej u SONY. Viem, že stále opakujem potrebu zarábania veľkých peňazí, ale bez nich proste nemáte šancu. SONY sa odpílením kedysi dobre ziskovej Bravia divízie a sústredením sa na hry ako jedného z ich pilierov, sama núti tu stratu nejako aj herne/neherne vyrovnať. Iba hry však na to však stačiť nebudú /8 miliárd v roku 2017 pre SONY je proste málo/. Yahoo skončilo totálne odpísané za dobu menšiu ako 4 roky. V konkurencii MS a Apple /aktuálne neobmedzené finančné prostriedky/ sa to isté môže stať SONY.
Cross play je nové 3D. SONY tlačilo do popredia 3D pri svojich telkách a teda aj do hier za každú cenu. Telky sú pasé a s ním aj dôraz na 3D v SONY hrách. Hra LoU už o 3D podpore nehovorí. Cross play to je kombo PS3+PSV a neskôr hlavne PS4+PSV. PS Suite aka PS mobile aka zjednocujúce vývojárske a neskôr aj "martkeplace" komerčné prostredie má obrovskú budúcnosť /na palube je aj HTC a ak tam dostanú aj Sasmung sú za vodou a v balíku/. Teraz však musíme naučiť PSV telefenovať a čím skôr začať predaje za "jednu korunu" s paušálom a kopu hier s cross play podporou !!
Kutaragi predbehol dobu, skutočný viziónar. Tlačil totiž do popredia PS3 ako "niečo", čo okrem iného aj prehráva hry. Tato taktika sa ukazala v roku 2006 ako úplne chybná/predčasná a z PS3 sa stala rýchlo opäť "konzola". Kutaragi bez práce. Paradoxne ten istý postup pri PS4 - "iba konzole" nemá žiadnu šancu na úspech. Predsa mám doma smart Samsung LED TV s Gaikai streamovaním hier a iPad4 s napojením na tú istú telku a Angry Birds : Attack of naughty Virgins. Niet tu priestor na ďalšie zariadenie, ktorému v srdci horí iba úprimný záujem o hráča /SONY je stále firma plná ideálov a altruizmu/. Na hráčov môžme s prepáčením nasrať. Potrebujeme skutočne centrálny hub /PS4 musí rutinérsky komunikovať s každým relevantným eloktronickým zariadením v okolí/, portál do online sveta /dostať z klienta každý cent/, ktorého jednou z 128 funkcií je aj hranie hier. Ak to neurobí SONY, čakajte to od Microsoftu a Apple a tí už neraz dokázali, že sú iba nenažraté svine bez stopy po morálke.
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****