"Fakty" /atariage fórum, hysterický atari fanúšik/:
"Jaguár lepšie a čistejšie textúruje a zvládne špeciálne grafické efekty na ktoré SONY nemá."
"Jaguár má nepochybne lepší audio hardvér."
"Jaguár je výpočetné monštrum a je skvelý v matematike."
V lete roku 1995 sám prezident spoločnosti atari Sam Tramiel /syn Jack Tramiela - geniálneho stvoriteľa mnohých atari a commodore šuniek, inak poľský žid a zomrel pred troma mesiacmi/ prehlásil, že Atari Jaguar je minimálne tak výkonný ak nie výkonnejší než Sega Saturn a trošku slabší ako Psone. Tieto mašiny piatej generácie spolu s 3DO vtedy súperili o našu priazeň. Jaguar bol v európe na trhu doslova v rovnakú chvíľu ako Playstation 1. Napriek tomu však bolo PSone jednoznačne a výrazne výkonnejšie.
Konzolke Jaguar som skutočne držal prsty, urobili však pri designe hardvéru tú istú chybu ako Sega so Saturnom. Jaguar bol v jadre bohužiaľ 2D konzola s 3D nadstavbou. Psone naopak. Vždy keď čítam argumenty atari fanúšikom, skončím pri glorifikácii jeho nespočetných čipov /nepochybne sa inšpirovali aj amigou/ a hlavne svätej trojice. Centrálna MC 68000 a duo RISC procesorov Tom a Jerry. Ak však mám zadefinovať hlavné výkonnostné nedostatky, ktoré Jaguara delili od Psone, tak môžem použiť PR sľuby zo zrušeného Jaguara 2. A tie zneli - zvýšenie množstva vyrenderovaných polygónov, rýchlejšie a kvalitnejšie textúrovanie, zlepšenie audia a výpočetných schopnosti napríklad pre lepšiu Ai.
V každom jednom tomto bode PSone prekonáva Jaguara. Psone ma inak tiež svoju "trojicu" ukrytú v obale centrálnom CPU /ním je mimochodom 32 bitová R3000A jasne výkonnejšia ako 16 bitová MC 68000 v Jagovi/. PSone CPU teda ešte integruje aj srdce výkonu konzoly GTE /Geometry Transfer Engine/ a DDE /Data Decompression Engine/ plus drobnosti ako MDEC /motion video dekóder/ a výborný DMA radič. GTE je alfa a omega konzoly PSone. Na svoju dobu fantasticky výkonný akcelerátor 3D grafiky /matricové výpočty/. DDE zas umožnoval v reálnom čase depakovať dáta z CD a krmiť tak konzolu ďalšou grafikou a zvukom. Nerealizovateľné na mini Jaguar kártridžoch /sto krát menší objem ako jedna CD placka pre Psone/.
Psone má rýchlejšie zbernice, rýchlejšiu a flexibilnejšiu VRAM, viac celkovej pamäte. Bez väčších problémov zvládne 3000-6000 plne textúrovaných polygónov na frame so záplavou transparencií a CD audiom /ako si neskôr dokážeme/. Žiadna Jaguar hra sa k tomu ani len nepriblížila. Topiaci sa slamky chytá a preto sa často Jaguar fanúšikovia obraňuju tým, že Jag je 2D kráľ a aspoň tu Psone hravo prekonáva. Ani to si však nemyslím. Wiki udáva, že Psone zmákne 4000 sprajtov na frame. Urobil som si pár výpočtov a v závislosti od šírky farebnej palety som dostal skutočne tých cca 4300 sprajtov v bežnom režime, pričom sprajty môžu byť modifikované de fakto ľubovoľným spôsobom /rotácia, zoom, warp, fade, scroll, detekcia kolízie/ a ich veľkost rastie až do 256x256 pixelov. Jednoduchá matematika. 2D Hra v rozlíšení 400x320 pixel je vlastne 50x40 znakov o 8x8 pixeloch, čo je vlastne veľkosť základného sprajtu. V tomto rozlíšení teda máme na ploche 2000 znakov /sprajtov/ a Psone dokáže obrazovku pokryť viac ako dvakrát a to aj bez použitia multiplexora a podobných fínt.
Výkon Psone v 2D je teda ohromný a dokonca ďaleko väčší ako pri mnohých, klasických a slavných 2D arcade kabinetov plus položí do prachu aj ešte slávnejšie Neo Geo /má aj domácu "konzolácku" verziu/. Paradoxne napriek tomu všetkému by mal Jaguar istú šancu potrápiť PSone nebyť nepredstaviteľne katastrofálneho vývojárskeho prostredia. V podstate 90% možného potenciálu pre bežného kódera zabili v tomto dôležitom bode. Internet je plných štrašidelných /vysokotechnických/ príbehov.
Koniec suchých kecov. Hry. Battlesphere pre Jaguara. Tak si to trochu popozerajte, ak ste zhrozený z 8 bitovej grafiky, potom vedzte, že táto gamesa má dnes kultový status a domáci prisahajú, že lepšiu AI na konzolách malo až Halo 1 pre xcrap. Ťažko mi je súdiť, preto sa upokojím pri konkurenčnej hre pre PSone. Colony Wars III Red Sun. Viem, som nefér sviňa. Impozantná grafika, priestor, častice, alfa efekty, ešte raz priam hmataľný 3D priestor, polygóny, hra svetiel na lodi, dohľadnosť. Pentium + 3Dfx. To by ste potrebovali na podobný výsledok pri tzv. hernom PC. Ideme ďalej. Iron Soldier 2 pre Jaga. Veľmi pekné, menej textúr, trošku pomalší framerate ale Amiga by si na to nešáhla ani s vtedy high-end 040 turbokartou. Iron Soldier 3 pre PSone. Čisté šialenstvo. Komplet otextúrovené, opäť masívne transparencie, častice, dohľadnosť a vyššia rýchlosť. A čo sa 2D hier týka - paradoxne je PSone označované za zdatného zástupcu SHMUP hier. A to sú vlastne akčné 2D skrolovačky /shoot 'em up aka shmup/ s množstvom paralaxných rovín a stovkami sprajtov. In the Hunt pre PSone. Úžasné kvantá sprajtov, a údajne je bez prepadov framerejtu oproti verzii pre Sega Saturn, ktorý sa považuje za 2D monštrum.
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****