Zlatý vek /1984-1993/. Fantastické obdobie, stačí si doslova náhodne otvoriť niektorý z týchto časopisov, ktoré zadefinovalo Psygnosis ako audiovizuálnu špičku. Hviezdili hlavne na Amige, vďaka jej výkonným grafickým a audio čipom. Herne to ale bolo často hop alebo trop. Psygnosis boli dobre známy aj svojimi prepracovanámi intrami, krátke "FMV" scénky, ktoré vás príjemne naladili na veci budúce. Zoberte si taký Barbarian /1987/. Klasické "psy intro" a po ňom príšerná herná časť hry. Dokonca to ani neskroluje, obraz sa len tak unavene presúva. Slávny Obliterator /1988/. Ten istý príšerný engine, ešte horšia hra. Srandu si nerobím. Zakladatelia Psygonosis sú inak trúchliacimi potomkani inej preslávenej 8 bitovej firmy Imagine Software a tí teda niekoľko peciek svetu darovali /famózna Renegade séria alebo závratne rýchlo letiaci WEC Le Mans/. Z plienok však Psygnosis rýchlo vyrástli, hardvér amigy prekukli a prišli grafické a zvukové orgie.
Trilógia Shadow of the Beast /1989, 1990, 1992/. Neuveriteľné, neskutočné, každý amigista doma povinne sušil diskety tejto série, hlavne aby sa mohol pyšne pochváliť pred PC nulami, ktorých čeluste slintavo ležali pošliapené na zemi. Neslýchane kvalitný skroling, paralaxný, viac ako desať rovín, hyper detailne prekreslená grafika, more farieb, fantasticky atmosferické audio od giganta David Whittakera /prvý diel/ a Tim Wrighta /diel 2 a 3/. Ide v podstate o akčnú adventúru triedy Dizzy /ako spektrista to proste musím takto napísať/. Úroveň hier údajne mierne klesá smerom ku tretiemu dielu. Jednotka však má podľa mńa dosť zlú hrateľnosť /engine vznikol ako test schopnosti fat Agnus amiga čipu, hra je teda vlastne iba "tech demo"/, dvojka chce návod, trojka zas s najväčším náporom na logické mozgové bunky. Umierať sa bude hodne, to aby oslavné gitarové game over jingle so špeci obrázkami nevyšli nazmar. Ups. Skoro som zabudol na jednu podstatnú informáciu. Beasta neurobili priamo Psygnosis, boli iba vydavateľom, za týmto technologickým zázrakom stoja Reflections, dnes Ubisoft Reflections /Driver, Far Cry 3 alebo next gen Watch Dogs !!/. A ideme ďalej. Agony /1992, ďalší externý tím Art & Magic/ - herne poslabšie /ovládate vlastne sovu z ich loga/, neherne výnimočne nádherne. Psygnosis však zabrdli aj do poľa dobre pooraného - grafických adventúr. Innocent Until caught /1992 a druhý diel v 1995/.
3D vek /1993-2001/. Najprv však niekoľko dôležitých informácii. SONY získalo Psygnosis /britská firma/ v 1993. V 1997 otvorili US pobočku v San Franciscu. Celkovo išlo o 7 /slovom sedem tímov - San Francisco, Liverpool, Manchester, Leeds, Stroud, Londýn a Paríž/. Viac ako 700 zamestancov. V 1998 kúpil Eidos Interactive európske aktíva Psygnosisu, americké ostali SONY. V roku 2000 opustilo Psy /vlastne SONY/ PC trh a americké pobočky a ponechali si len anglicko. Hry ostali exkluzívne pre PS platformu. Midway po diabolskej linke uchmatol práva na distribúcu Psy hier v amerike, PS2 hier sa to netýkalo, pre Psone potom vydali kopu games. Komplikované časy.
Hry z tohto obdobia, nič menšie ako nespochybniteľné super pecky - natívne pre Psone a skvelá ukážka jeho 3D možnosti. Zbohom 2D grafika. Wipeout trilógia pre Psone /1995, 1996, 1999/. Technicka a herná kvalita jasne stúpala s poradovým čislom. Mne tento bláznivý arkade štýl skutočne nesadne, ale trojku - technologická mňamka som vydržal hrať aspoň niekoľko hodín. Hry sú známe aj svojim výbušným audio techno podmazom. Leftfield, The Chemical Brothers, Orbital a fucking anal deflorator Prodigy !! Je možné povedať, že Wipeout je pre PSone tým, čím bol Beast pre Amigu. A vlak sa nezastavuje. Sandbox scifi akcia G-Police /1997, dvojka v 1999/ alebo skvelá a vysoko cenená, medzihviezdna trilógia Colony Wars /1997, 1998, 2000/. Opäť sa technická a herná stránka jasne zlepšuje s každým ďalším dielom /tiež herná variabilita - misie nad planetárnymi povrchami atď./. Dôstojná náhrada za X-wingy a Tie-fightery z PC sveta.
A jasné, že som nezabudol na Destruction Derby od Reflections /1995 a dvojka z 1996/. Čo dodať. Skvelé besnenie na ceste, model poškodenia aut. Nepochybne bola oveĺa neskoršia konkurencia v podobe Burnout a Flatout touto nesmrteľnou klasikou silne inšpirovaná. Nevynechám ani skvele hrateľný Rollcage s baječnou ragdoll fyzikou auta a script zničitelným okolím/1999, dvojka v roku 2000/. Hru som tvrdo zarezával pod emulátorom, bavila ma ďaleko viac ako Wipeout a kódy z rýchlych jázd posielal do súťaže /Skóre, Exkáč, Plevel - už neviem ktorý to bol/. Pomalšie chuťovky na koniec. Ecstatica a Lemmings /DMA design, neskôr R* North/. Prvý menovaný je rozkošná, horrorová dvojdielna adventúra v krajine elipsoidov. Lemmings zas hrou, ktorú pozná úplne každý a port vznikol na všetky relevantné platformy /8-16-32 bity, handheldy, domáce konzoly, PC/.
Studio Liverpool /2001-2012/. Takže ten anglický zoštíhlený zbytok čo z Psy zostal zo všetkých tých 7 pobočiek a 700 robošov sa premenoval na liverpúlske štúdium a makáme na PS2 a PS3 hrách. Vec sa však má asi tak - bez ohľadu na gigantický výkon týchto mašín oproti takej Amiga 500 je čaro Psygnosis - ich DNA, talent, umenie, schopnosť prekvapiť, tvoriť zjavne navždy preč. Viď zoznam hier, ktoré spáchali. Doslova len to bitie mŕtveho koňa a dva recyklované IP. Wipeout a F1 /od Studio 33 - dlhé roky formulkoví špecialisti aj na PSone - Formula One 99/. Za 11 rokov Psy nevypotilo nič čo by trh ohúrilo. Iba tá stagnácia a udržiavanie priemerného štandardu. Minimálne vitálne funkcie. Pripomínam, že aj v časoch minulých sa pri svojich najväčších hitoch spoliehalo Psy na "externé firmy", ktorých projekty len vydávalo pod svojím menom.
------------------------------------------
SONY je pod ohromným tlakom trhu /tablety, mobily, super silný third parties ako EA, R*, Ubisoft/, nešťastie silného jenu a svetovej ekonomickej krízy. Takže sa rozhodli túto jalovú /neplodnú/ kravu zarezať, podobne ako Zipperov alebo BigBig. Psygnosis ako ho poznáme zomrel už v roku 2001. Fluktuácia ľudí, tých schopných a teda nedostatočná ľudská kvalita, zle strategické vedenia pri projektovaní nových titulov viedli ku koncu, ktorý mňa osobne nijako neprekvapil. V skutočnosti sa nič strašného nestalo. Takmer všetky hore uvedené herné značky /IP/ sú ďalej vo vlastníctve SONY. Schopných ľudí behá po svete kopa. Psygnosis pracoval na PS4 hrách ? Na to sere pes.Next gen bude tak drahý na vývoj, reklamu, že sa každé euro 5 krát otočí, kým ho SONY pustí z ruky. Istota vážení. Zabehané nízkonákladové značky s patologicky známym menom, de fakto všetko od nintenda, zabehané extrémne vysokonákladové "blockbuster" sračky, de fakto všetko od Ubisoftu, EA, R* a inovatívne produkty. Minecraft, LBP, indie scéna a podobne. Kto pracuje na pokračovaní Sly Coopera pre PS3 ? Banda "lacných" nadšencov, ktorí tú sériu doslova milujú. Kto urobí ďalšieho Wipeouta ? Ktokoľvek !! Táto hra však jednoznačne stratila svoju silu, klasický koncept, čo sa roky nemení a má slabý komerčný potenciál. Šup s tým ako s budgetovkou na PSN a čakajte na zázrak, ktorý túto sériu obrodí.
SONY raz povedalo - nikdy neopustíme žiadne svoje IP. Nie sú to však šialenci. Všetci vieme, že arkáde autička /Motorstorm, Blur, Split Second a mnoho ďalších/ dnes na trhu proste nebodujú. Trh ich "nechce". Aj Wipeout hraje iba minorita, rozhodne to nie je PSV killer app, nebol ním ani na PS3 ani na PS2. Na rozdiel od PSone. Presadilo by sa dnes Destruction Derby - určite nie. Beast v 3D - jebus. Colony Wars - rohodne nie. Samozrejme mi je ľúto Psygnosis, nostalgia, sentiment. Vždy však niečo zaniká a niečo sa rodí /akvizícia Media Molecule/. A na novej Zelde budú časom makať texasania /!!/ z Retro Studio. Nintendo má tiež problémy s vyhorením svojej kultovej hernej značky. Uplynulo 28 rokov od založenie Psygnosis. Z firmy ostalo po tých rokoch už len to meno, dnes dokonca ani to nie. Kráľ zomrel, nech žije kráľ.
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****