20/12/12

GPU - global processing unit


Update 21.12.12 > Stále iba špekulujeme aké GPU vlastne PS4 použije, presná konfigurácia, ale stále tu ostáva ešte jedna nezodpovedaná otázka, ktorú som načrtol pred pár mesiacmi. A to 2 rôzne GPU v PS4 - jedno ako súčasť AMD APU comba /CPU + low-end integrované GPU/ a druhé veľké high-end GPU. Máme pre vás nové info a to už niečo naznačuje. SONY patent s dátumom /publikovanie/ 20.12.2012 !!

DYNAMIC CONTEXT SWITCHING BETWEEN ARCHITECTURALLY DISTINCT GRAPHICS PROCESSORS: "The apparatus of claim 2 wherein the first GPU is a high power GPU and the second GPU is a low power GPU having lower power consumption than the high power GPU and a maximum processing capacity that is less than a maximum processing capacity of the high power GPU."

Aby to bolo ešte zaujímavejšie, tak tu máme zrušené embargo /z 17.12.12, aká náhoda/ na mobilné AMD 8xxx grafiky, kde sa dočítate aj následovné : "the Radeon HD 8000M is based entirely on the new Graphics CoreNext (GCN) micro-architecture, supports DirectX 11.1, and AMD's equivalent of NVIDIA Optimus, the Enduro Technology, which dynamically switches between discrete and integrated GPUs, which coupled with AMD ZeroCore power technology, completely turn off discrete GPUs at low graphics processing loads."

-------------------------------------------

SONY kládlo pri svojich konzolách vždy väčší dôraz na výkonné a sofistikovanejšie CPU /GTE engine v PSone, Emotion engine v PS2, CELL v PS3ke/ a dostatočne dobré GPU. MS presne naopak - uprednostňovali lepšie GPU /custom NV2a a AMD Xenos/ s priemerným CPU. SONY prístup znamenal obtiažnejšie programovanie ale v rukách výborných progišov lepšie výsledky. Skončila sa však éra, kde sa kladie dôraz na ninja CPU a ťahúňom sa definitívne stáva výkonné GPU triedy GPGPU /univerzálne použitie grafickej karty, nielen na grafiku, ale aj fyziku a dokonca AI/. Obe next gen konzoly dostanú GPU od AMD, ich design je stále utajený, ale niekoľko náznakov veci budúcich su už pár dni v obehu.

S približovaním GPU ku CPU a s reálnou možnosťou zneužitia GPU na CPU operácie začalo AMD so svojou sedmičkovou radou. Teoreticky to umožňuje aj AMD v aktuálnom xcrape alebo vo Wee U, ale výsledky by boli tragicky nefektívne. AMD v novších grafikách zmenilo VLIW architektúru /very long instruction word, v našom prípade aj extrémny multi-inštrukčný-paralelizmus, základy nájdete už v ATi Radeon 9700 !!/  na GCN /graphics core core, extrémny multi-thread-paralelizmus, SIMD jednotky/. GCN grafiky sa veľmi zjednodušene programujú ľahšie a efektívnejšie v režime "CPU", dostupné sú aj programovacie jazyky ako OpenCL alebo programovací model CUDA od Nvidie. Podotýkam, ide o dosť komplikovanú záležitosť a rozhodne táto metodika ešte musí trochu vyzrieť /HSA architektúra v roku 2014+/. Next gen konzoly však najskôr budú používať GCN druhej generácie a najnovšie AMD grafiky osmičkovej rady /s jedným malým háčíkom, ako si ukážeme/.


SuperDae je chlapík s údajným prístupom ku oficiálnym xcrap dev kitom. Ak ste to ešte nevideli, tak navštívte vgleaks. Blahoželá inak billovi ku postúpeniu na fázu dve /beta kit xcrapu 720/. Svoje tweety vzápätí zmazal, nejaký dobrák z neogafu ich však zachránil, vyššie ho máte v celej kráse. Ak si ešte pamätáte na nedávny únik informácii o PS4 /sajta vg247/, tak PS4 beta kity majú byť dostupné o mesiac a finálne v lete 2013. MS okrem datadisku pre Gears of Joke v tom istom roku nemá ani makké f. Xcrap je opustená loď, xcrap 720 určite chystajú na vianoce 2013. PS4 bude údajne meškať aj z toho dôvodu, že AMD kladie vyššiu prioritu na dokončenie GPU pre xcrap 720, než pre PS4.

 “We’ve Never Been First, Never Been Cheapest”- Jack Trenton o PS4ke

A teraz ten malý háčik spomenutý vyššie. Iný chlapík s prístupom ku informáciam o GPU pre xcrap 720 sa
dosť vysmieva /ja robím to isté/ z afektovaných blbečkov na beyonde3d, ktorý rátajú tranzistory a milimetre štvorcové a snažia sa odhadnúť výkon toho aj podľa nich výkonnejšieho GPU /áno, všeobecný konzenzus je, že SONY vyfasuje slabšiu grafiku/. Pre stromy však nevidia medveďa čo serie v lese. Tak ten chlapík  tvrdí, že xcrap 720 dostane unikátny čip nepodobný ničomu čo je/bude dostupné na trhu /samozrejme stále to bude druhogeneračný GCN design/ a že vraj pozdravuje nejakého Seymoura.

Seymour Roger Cray je guru stojaci za hypervýkonnými superpočítačmi triedy CRAY. GPU pre xcrap 720 teda  bude niečo "veľmi zvláštne" a ten istý zdroj hovorí, že mašina dostane aj dokonale vyladený GPGPU jazyk, ako vyššie spomenutý OpenCL a DX API s presahom cez aktuálne možnosti DX11.1. Ostatne si tento štandard vytvára sám microsoft, takže si tam dá neštandardne a rozšírené extenzie podľa vlastne ľubovôle. Ešte väčšia panika panuje okolo výrobného 28 nm procesu a pamäťových subsystémov k tým next gen grafikám pripojených. MS vraj pôjde cestou väčšej eDRAM, SONY zas ultraširokej zbernice prilepenej ku bežnejšej pamäti. Vo finále vraj máme čakať minimálne 25% rozdiel výkonu v prospech xcrap 720. Osobne čakám prvý serioznejší únik informácii do 2 mesiacoch, ešte pred GDC 2013.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****