Dôvody pomalého rozbehu PS3ku sú dnes už dobre známe a tie najhlavnejšie máte rozobrané nižšie aj s odpoveďou ako ich ďalšia SONY konzoly /nemusí sa nutne volať Playstation 4/ elegantne vyrieši. PS4 samozrejme nemá úspech zaručený. Je tu množstvo známych a neznámych premenných. Ekonomické faktory. Japonsko padá ešte do hlbšej deflácie a recesie, grécko je tesne pred oficiálnym bankrotom /neoficiálny už prebehol/, európsku úniu možno čaká zoštíhlenie. Cigánske krajiny spolku PIGS nebudú mať dosť prachov na nákup novej elektroniky. Amerika a teda s ňou aj celý svet stojí na hrane fiškálneho útesu /to je terminus technicus, nie metafora/. Všetci budeme chudobnejši a s ešte vyššími daňami.
Ďalej tu máme šaškov ako GabeBox /vrah konzol by Valve aka Steambox/. Zatiaľ neznámy rozsah dopadu tabletov na herný biznis. Berte to ako ďalší "rodinný podnik" v meste a boj o kus žvanca. Vieme, že značka Playstation je stále mimoriadne silná a v oficiálnom výstupe z google trends je na šiestom mieste vyhľadávaných elektronických zariadení /rebríček je plný apple odpadu/. V tom istom zozname sa nenachádza xcrap, to len tak pre informáciu. A Netflix sa pochválil, že jasnou jedničkou na trhu je práve PS3, až za ňou sú všetci ostatní. Hliny teda máme dosť, už len toho sochára alebo architekta.
PS4 v cene 299 USD - lego kocky nie sú pribalené
Cena. PS3 stála na začiatku 599 USD /verzia so 60GB HDD, respektíve 499USD za 20GB úložisko/. Konkurenčný xcrap bol za 399 USD s 20GB HDD, verziu bez hardisku tu nebudem komentovať. Sám čurák Bill Gates totiž povedal, že si nedokáže predstaviť konzolu bez HDD a že svet ešte oceni možnosti, ktoré to prináša /prezentácia xcrap 1 v japonsku pred viac ako 10 rokmi !!/. PS4 bude stáť rozhodne do 499 USD, stropom bude pravdepodobne hladina na úrovni 449 USD. Pri PSV ponúklo SONY banálnu cenu 249 USD, trh ju chce o 100 USD nižšie aby im viac prachov ostalo na 900 dolarové apple šmejdy. Podobne bude PS4 porovnávaná s 150 dolárovými činskými tabletmi, ktoré by mali svojou expanziou ohroziť next gen konzoly. Je možné vyrobiť PS4 aj za túto cenu, ale vnútri by ste našli hardvér identický s nejakým trojročným mobilom.
Exotická architektúra. Pri PS3ku si konzorcium SONY-IBM-Toshiba pripravilo unikátnu a veľmi výkonnú CPU architektúru CELL. Trh s CPU čipmi však celosvetovo skolaboval, CELL sa teda vlastne ani nemal kde presadiť a išlo o vyhodené prachy. Značné náklady na vývoj navyše predražili aj samotnú PS3ku. Jej vysokej cene nepomohol ani nový optický formát BD disku. Ďalšie značné výdavky. Drahá XDR pamäť a HDMI port v každej konzole. Xcrap nemal ani CELL, ani BD, ani HDMI a polovica tých bazmekov bola bez HDD. Samostatnou kapitolou je úmyselne zle navrhnuté chladenie /skorému štartu podriadili všetko/. PS4 bude poskladaná z bežných súčiastok. AMD jemne poladí železo čo vytiahla z nejakého svojho notebooku. Ten zvyšok ako USB porty, HDMI port, BD mechanika /je vo Wee Uu, bude v xcrape 720/, wifina je dnes už oveľa bežnejšia a lacnejšia denná rutina.
SDK. Komplikovanosť vývoja hier pre PS3 /hlavne multiplat hry/ bola spojená s nutnosťou suplovať časť grafických operácii RSX GPU od Nvidie softvérovou cestou na CELL CPU. Kto to zvládol dosiahol technickú úroveň hier na ktorú sa xcrap nechytal a nechytá dodnes. Na PS4 to bue vyriešené jednoducho. EA navštívila obe firmy a mafiánskym spôsobom im prikázalo zhodnúť sa na tak podobnom HW designe a vývojárskom prostredí, ako to len bude možné. A tak sa aj stalo. Mierne upravené CPU/GPU od AMD a DX/OGL prostredie by mal vedieť naprogramovať každý blbec.
PSN. V podstate operačný systém konzoly a online infraštruktúra /dnes to už splýva v jeden celok, viď aj snahu SONY s PS3kou prejsť plne do HTML5 prostredia/. PS3 bola prvá SONY konzola, kde sa museli popasovať s týmto problémom. PSV dnes ukazuje že sú na dobrej ceste /veľká dedikovaná pamäť a CPU pre OS a Apps, dobrý net browser, cross game chat, Near, LiveArea atď/. Chvalabohu je to celé stále zadarmo a PSN+ je vlastne okrádanie SONY /cirka 50 hier ročne a ďalšie benefity za 50 USD/. PS4 to celé ešte evolučne vylepší. Neprekvapí ma, keď tam nájdeme len pre tieto účely nejaký na šťavu nenáročný, lacný ale výkonný /nový/ ARM15 s vlastnou ram /gigabajt a viac/ bežiaci paralelne s "hernou" časťou a vlastne zopakujú to čo už dnes vie PSV OS.
Hry. Nedostatok bombastických exkluzivít pri štarte /MGS4, GT5, Killzone 2 meškali celú večnosť/ a strata third party PS3 only hier /zákonitý proces pri stúpajúcich nákladoch na vývoj veľkej AAA hry/. PS4 bude ťažiť z veľkého počtu first party dev tímom, ktoré SONY na rozdiel od MS objektívne má. Vieme, že Naughty Dog, Santa Monica, Guerrila Games, Media Molecule, Evolutions Studios, Polyphony Digital, Sucker Punch, dokonca aj Quantic Dream a ďalší /Ready at Dawn/ už dosť dlhú dobu /dokonca rokov/ pracujú na PS4 hrách a mnohé z nich by mali byť hotové do 6 mesiacov od začiatku predaja PS4. V zálohe máme aj iniciatívu Playstation Mobile /de fakto SONY ako multiplat "distribútor"/.
Gimmick. Nintendo to robí celé tie roky. Nepoužiteľný ovládač pre N64, nezmyselné 2 obrazovky pri NDs, dokonale zbytočný 3D display pri 3Ds. Nefukčné Weemote. Absurdný a zdraviu škodlivý Wee tablet. PS3 tlačila do popredia 3D hry a filmy, aj za účelom podpory predaja svojich vlastných Bravia 3D teliek. Neúspešne. Disponujú najlepším motion ovládáčom na trhu. Trh to už viac nezaujíma. To je osud každého gimmicka - 15 minút slávy a bublina spľasne. PS4 príde s VR prilbou, a ak bude skutočne kvalitná, možno tu konzolu aj kúpim.
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****