Mnoho z vás si iste hovoria, že zažívame vzrušujúce obdobie hernej histórie. Tvrdý matroš, epic shit. Supervýkonná a mimoriadne dobre vybavená PS3 nakoniec predbehla DVD RROD xcrap napriek jeho jeden až jeden a pol ročnému náskoku a miliardám dolárov, ktoré bill nalial do marketingu a podplácania alebo rovno korumpovania herných "elít". Já vám však poviem celkom iný príbeh. Na prvý pohľad retro článok, ktoré tak rád píšem. V skutočnosti ide takmer kópiu toho čo sa deje medzi PS3 a xčrepom a čo sa ešte môže stať medzi PS4 a xcrap 720. V našom konkrétnom prípade to však šťastný koniec mať nebude.
Skutočná história sa totiž písala na jar roku 1982. Na trh prišiel prvý domáci, použiteľný a skutočne lacný minipočítač ZX Spectrum 48K. Ani nie pol roka po ňom prišla výkonná C64. Ukrutne drahá sviňa, ktorá sa snažila využiť videoherný crash v 1983 napríklad 100 dolárovými kupónmi ako protihodnotou za akúkoľvek vašu domácu šunku. Cenová vojna vrcholila zákernými fintami. Commodore pribaľoval ku C64ke za pár drobných aj starší Timex sinclar 1000 s 2KB RAM, nepoužiteľná vecička ale mohli ste ju použiť na získanie tej 100 dolárovej zľavy !! Timex o rok na to krachol. Atari XL v roku 1983 a Amstrad CPC v 1984 uzatvárali pelotón. Všetko osembity. Je dobré povedať, že C64 a Atari XL kraľovali hlavne v amerike /MOS 65xx CPU/ a ZXS a Amstrad /Zilog Z80x CPU/ zas oveľa viac dominovali v európe-anglicku.
Rozhodujúce veci sa teda diali v rokoch 1982 až 1984. Tejto žranice sa chcela zúčastniť aj britská dvojica ošlahaných inžinierov Nick Toop a Dave Woodfield z Intelligent Software. Skromne sa rozhodli postaviť najlepší herný 8 bit na svete. Na jeseň roku 1983 predstavili svetu Enteprise 64. Ako to už chodí ešte 72 hodín pred prvou prezentáciou sa horúčkovito dorábal prototyp. Lepila a strihala sa membránová klávesnica a podobné radosti. Ich mašinka sa najprv tvorila pod kódovým názvom DPC - dump proof course. Hydroizolačná vrstva /!!/, to pre prípad, že by niekto vyniesol vonku alebo dokonca stratil v autobuse tajné materiály. Zmätenie protivníka. Neskôr chceli volať počítač Elan, potom Flan, ďalších asi 5 názvov /Samurai, Oscar/. Všetky však už boli obsadené, alebo kryté ochránnou známkou. Nakoniec im ostal už len ten Enterprise. Meno firmy /Enterprise computers/, ktorá mala vlastne zabezpečovať distribúciu ich mašiny.
Fajn. Máme názov, funkčný hardvér, fantastický výkon a výbavu ako si ukážeme neskôr, takmer 100 000 predobjednávok. Priaznivú cenu okolo 200 libier /ZXS 48K sa predávalo v úvode za 175 libier, ZXS+ za rovnakú cenu v 1984/. Zásadný problém však nastal s reálnymi dodávkami na trhu. V roku 1984 sa totiž nepodarilo dostať vonku ani jeden plánovaný kus. K tomu došlo až o rok neskôr /a to už bolo cenovo konkurencia niekde úplne inde/. Bohužiaľ už bol trh kompletne a dokonalý obsadený ZX Spectrom, C64kou alebo Amstradom. Firma v panike vydala ešte rýchlo aj 128K verziu. O pár mesiacov však skončila v bankrote. Dôležitá informácia - asi 20 000 kusov fantasických Enterprise 128 skončilo v maďarsku. My sme v českoslovenku vtedy fičali na inferiórnych PMD, PP01, IQ151 a Maťo bazmekoch
integrovaný joystick - rozkošné
Nastal končne čas pozrieť sa tento zázrak. Najprv základný design. Ako hráčov vás určite bude zaujímať joystick integrovaný priamo do klávesnice /!!/. More interfejov, vstupov a výstupov - RGB výstup pre kvalitný monitor, sériové porty RS232-RS423 /niečo ako dnešné USB/, Centronics port pre tlačiareň, dve vstupy pre ďalšie joysticky, vstupy pre kazetové pamäte, slot pre ROM kátridž a veľký expanzný port. Pre porovnanie konkurečný ZXS 48K, ktorý trhu vládol ako malý despota, nemal prakticky okrem základného expanzného portu - nič z vyššie uvedeného. Skutočne sociálny stroj. Ak ste chceli joystick. Museli ste si spolu s ním kúpiť aj interfejs, do Spektra ste ho inak nemal ako zapojiť. Enterprise pritom ponúkal aj také maličkosti ako výborný BASIC /kvázi multitasking, ovládanie všetkých periférii rovno z Basicu/, podporu pre floppáč a disketový CP/M OS, sieťovanie až 32 počítačov medzi sebou, ďalej jednoduchý textový editor rovno z krabice, umiestnený v natívnej ROM a ak ste chceli emulovať ZXS, stačilo do kátridž šachty vopchať ROMku Spektra. Geniálne.
HW špecifikácie. Tu to bude zaujímavé. CPU - skvelý Zilog Z80 na 4Mhz, išlo a vlastne o najvýkonnejšie riešenie tohto typu na trhu. RAM - 64 alebo 128KB, 32KB ROM, bank switching umožňujúci expanziu RAM až na 4 megabajty. Custom GPU "NICK" - mnoho grafických módov, pričom ste ich mohli miešať naraz na jednej ploche. Farby - 2,4,16,256. Rozlíšenie až do maxima 640x512 pixelov. Bežný herný mód 320x256x16 farieb z palety 256. Avšak zmena grafického režimu per scanline umožnovala použiť skutočné divoké kombinácie rozlíšenií a počtu farieb, podobne ako napríklad na Amige. Audio čip "Dave" - 4 kanálový stero zvuk, analogové filtre, basy, riadené zkreslenie zvuku, programovateľné zvukové obálky, podpora pre sample. Jasne lepšia zvukovka ako ZXS s AY čipom /a ten veru nie je žiadne orezávatko/ a minimálne tak dobrá ako SID v C64ke.
pekná hudbička, farbičky, paralaxný skroling - ide však iba o rýchlu konverziu z Amstrad CPC - a ešte verzia pre C64
Hry a skutočná ukážka schopností tohto superstroja. Hier sú stovky. Má to iba jeden háčik. Prakticky žiadna hra svojho času nevznikla natívne pre HW pre Enterprise 64/128, kvôli jeho veľmi rýchlemu odchodu zo scény. Doslova vám teda nemám čo ukázať, aj keď niektoré multiplat hry a sa aspoň trochu snažia využiť vyššie rozlíšenie a paletu Enterprise 64/128. A tu vstupujú do hry maďari. Ako som už spomenul vyššie. Briti tam odvekslovali asi 20 000 strojov a to v najlepšej verzii 128K. Dnes táto komunita výborne prosperuje a do krvi sa bije za túto mašinku. Konvertovali zo Spektra a Amstrad CPC doslova tisícky hier, vytvorili kopu neherných aplikácií a malých audiovizuálnych demátok. Došlo aj na vlastnú tvorbu hier, nič veľké a zázračné však nečekajte.
Osud Enteprise 64/128 je pre mňa zrkladlovým obrazom toho, čo zažila PS3ka a podobná situácia sa stala za tých bezmála 30 rokov už niekoľkokrát. PS3 bola oveľa lepšie vybavená a výkonnejšia ako DVD RROD billšmejd. Takmer ju však stálo krk jej neskorší príchod na trh, vyššia cena a ignorácia zo strany third party vývojárov. Xcrap bol ako ten sociálny ZX Spectrum, PS3 ako Enterprise 64/128. Musím sa teda zasmiať, keď vidím, že sme opäť raz v bode, keď správne načasovanie príchodu na trh + marketing, cena, a podpora vývojárov opäť raz rozhoduje o bytí a nebytí. Výkon samotný je opäť raz úplne bezpredmetný, teda aspoň v prvom kole súboja. Ešte 6 dní do odhalenie PS4, pamätajme na najlepší osem bit pod slnkom, ktorý sa ním však nikdy skutočne nestal.
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****