Viac lepších adventúr urobili chlapci z Lucas Arts alebo z konkurenčnej Sierra Online ? Monkey Island alebo King's quest, Indiana Jones alebo Space Quest, Grim Fandango alebo Leisure Suit Larry. Ak si pamätáte tieto hádky a večnú vojnu dvoch velikánov na poli grafických advetúr, potom patríte iste do skupiny herných veteránov čo majú v malíčku správne nastavenie autoexec.bat a config.sys a so slzami v očiach oplakali zlikvidovanie ďalšej mega slávnej firmy. Sierra nás mimochodom opustila už v roku 2008. Ak vám aj náhodou hľadanie skrytých pixelov na obrazovke príliš nesedí, tak vám LucasArts ponúkne more akcie /hlavne so sveta Star Wars/ - námatkovo Dark Forces, Fractalus alebo Tie - Fighter.
Grim Fandango /Lucas Arts/ - nádherná kamenná rytina priamo z hry, cyklus života a smrti
Ak sa vám zdá, že zámerne spomínam ich hry z minulého storočia, tak vás zrak nešáli. Koniec tohto zlatého obdobia je vlastne spojený s nástupom konzol /PS2 v roku 2000/ a presunom vyššie spomenutých hier na smetisko dejín. Adventúry a raketky patria do niche segmentu a ako také už v dohľadnej dobe nemajú nárok na slušný budget a pozornosť mainstreamu. V mojom prípade /a podobný názor má aj ex LucasArts adventúrny guru - Ron Gilbert/ vlastne LucasArts biedne zahynuli už pred viac ako 10 rokmi. Je to niečo podobné ako SquareSoft a jeho produkcia po roku 1997 - proste veľké nič. Disney teda len oficiálne konštatoval, čo sme už všetci aj tak vedeli. Kvalitné hry v starých časoch robili talentovaní ľudia a títo sa proste po roku 2000 postupne zo súpisky zámestnancov po jednom v tichosti vytratili.
logo LucasArts výchadza pravdepodobne z Lucasovej fimovej prvotiny THX 1138
Začiatok konca LucasArts bol jasne pozorovateľný od roku 2004 po nástupe nového šéfa Jima Warda. Po úvodnom audite označil situáciu vo firme ako "jeden veľký bordeľ". Navrhol päťročný plán zotavenia, zisky totiž boli biedne. Nejakých 100M ročne kvaplo zo značky Star Wars. Konkurenčné HALO to zarobilo hravo za 12 hodín. Pred jeho príchodom LucasArts nechalo vyrábať hry u známych firiem ako Raven Software / Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast v 2002 a Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy v 2003/ alebo Bioware /Star Wars: Knights of the Old Republic v 2003/. Jim prepustil značnú časť zamestnancov, zredukoval ich počet z 450 na 190 a hry chcel vyrábať hlavne vo vlastnej réžií.
Donútil Obsidian bleskom dokončiť, už s nižším budgetom, rozpracovaný KOTOR 2 /Star Wars: Knights of the Old Republic II – The Sith Lords v 2004/. Pod jeho vedením v LucasArts následne chŕlili more Star Wars hier so striedavým komerčným úspechom. Predstavili aj nové IP ako Fracture /2007, neúspech/, Mercenaries /2007, relatívny úspech, dočkala sa aj druhého dielu/. Star Wars: The Force Unleashed /2008/ napriek priemernej odozve kritikov u SW pozitívných hráčov bodoval. Holt je ťažké odolať šarmu Darth Vadera, aj keď je hra skrz naskrz priemerná až zlá.
Špeciálnou kapitolu je Star Wars: Battlefront 3, herný koncept idúci v šlapajách série Battlefield - teda boje na skutočne veľkom priestore s množstvom vojenskej techniky a s desiatkami hráčov na ploche. Vývoj Battlefront 3 bol počas panovania Jima Warda presunutý na plecia Free Radical. Prvý diel a druhý diel úspešne dokončili, dnes už neexistujúci, Pandemic Studios v rokoch 2004 a 2005. Free Radical sa s Battlefront 3 trápili v rokoch 2006-2008. Pôvodne harmonicky fungujúca spolupráca skončila fiaskom, vzájomným obviňovaním o sprenevere peňazí a technicky aj bankrotom Free Radical, ktorých zbytky sú dnes účasťou Cryteku. Battlefront 3 skončil v šúpliku ako nedokončená hra a zdvihnutý prostredník impotencie LucasArts.
Predčasne sa však porúčal aj náš Jimmy a to už v roku 2008. Nastal kolotoč výmen, na ktorých konci bol Mickey Mouse a Disney ale pekne poporiadku. Namiesto Jima je za kormidlo LucasArts ex kravaťák z EA - Darrell Rodriguez. Po veľkom komerčnom neúspechu s The Force Unleashed 2 končí vo firme po dvoch rokoch aj aj Rodrigeuz. Prechodne je v sedle Jerry Bowerman, po ňom Paul Meegan /Gears of War/. V roku 2010 odchádza Haden Blackmen, jeden z kvalitnejších zamestnancov a otec prvého dielu The Force Unleashed. Na jeho miesto nastupuje Clint Hocking /Far Cry 2/, avšak chlapík sa zdržal iba "pár minút" a utiekol ku Valve. Na konci roku 2010 dostala kopačka ďalšia 1/3 zamestnancov. V lete 2012 odchádza aj Keegan a nahrádza ho dvojica Kevin Parker and Gio Corsi kým si Lucas Arts nájde nového veliteľa.
Ešte skôr v roku 2011 oznámil LucasArts licencovanie Unreal 3.x enginu a na ňom aj vývoj hry Star Wars 1313, pravdepodobne akčná adventúra, ktorej krátke demo sme videli bežať na dvoch či troch NV 680 grafických kartách. Hra je dnes každopádne zrušená a medzi riadkami nám bolo naznačené, že do jej dokončenie by potrebovali aj tak ešte minimálne 2 roky. Jednou z posledných dokončených hier bol príšerna defenestrácia značky star wars - Kinect Star Wars pre RROD xcrap a jeho dysfunkčné motion ovládanie. Potom to už nabralo rýchly spád. LucasArts zrušené, 150 ľudí na dlažbe. Alebo ako to s Disney a Lucas Arts vlastne je ?
Disney: "Po zhodnotení situácie sme sa rozhodli zmeniť pracovnú náplň Lucas Arts z in-house tvorby hier na licencovanie našich/ich IP do rúk schopných third parties, bla bla bla." V preklade sa teda LucasArts vracia do obdobia pred rokom 2004 /viď vyššie - Jim Ward/ a nielen ku značke Star Wars sa opäť dostanú borci ako Obsidian, ktorí už v tejto chvíli sondujú terén ohľadom KOTOR III. Hodno na tomto mieste spomenúť aj zaniknuvší Factor 5, ktorý pre LucasArts manažoval sériu SW: Rogue Squadron, ktorá na nintendo Gamecube ohurovala technickou kvalitou.
Hry sa teda budú robiť ďalej, čo však iné legendárne postavy a franšízy od LucasArts, napríklad Monkey Island. Nuž, za všetkými tými kolosálne známymi adventúrami stoja mená, ktoré už aj viac ako desaťročie v Lucas Arts nepracujú. Tim Schafer a Ron Gilbert podpísaní pod Indiana Jones and the Last Crusade: The Action Game /1989/, The Secret of Monkey Island /1990/, Monkey Island 2: LeChuck's Revenge /1991/, Maniac Mansion: Day of the Tentacle /1993/, Full Throttle /1995/, The Curse of Monkey Island /1997/, Grim Fandango /1998/. Na LucasArts adventúrach však nemakala iba táto dobre známa dvojica. Máme tu aj iné duo Noah Falstein, Hal Barwood - Indiana Jones and the Fate of Atlantis /1992/. Sean Clark a Michael Stemmle - Sam&Max: Hit the Road /1993/. Všetci sú preč. Stemmle napríklad pracuje pre Telltale Games.
----------------------------------------
Mickey Mouse, teda podľa mňa, pre nás teda chystá so zvyškami LucasArts nasledovné divadlo. Budú sa koncetentrovať na vlastné IP ako Tron, Piráti z Karibiku a milión tých dobre známych sračiek. Spolu s novým šefom takmer opäť zbankrotovaného SquareSoft konečne dajú do obehu Kingdom Hearts 3. Nepochybne sa budú snažiť vydojiť maximum z chystanej novej, filmovej Star Wars trilogie /počnúc rokom 2015/ takže si tam citlivo napasujú aspoň zo 5-6-18 star wars hier pre všetky vekové kategorie. Pochopiteĺne pôjde najmä o akčné hry. Indiana Jones je úplne iná kapitola. Tam Disney narazil tvrdo na Paramount Pictures. Z tohto smeru teda nič nové, dobré, film či hru nečakajte. Ostávajú nam ešte také drobnosti ako zúfalá snaha Rona Gilberta /guru Monkey Island adventúr/ získať práva na ďalšiu hru zo série Monkey Island, klasická adventúra s Guybrush Threepwood, kde chce konečne odhaliť to skutočné tajomstvo Opičieho ostrova. Tak ako tak, čaro a mágia hier od LucasArts je nadobro preč. DoxBox, ScummVM sú vašimi jedinými priateľmi. Scurvy sea dogs, arr matey !!
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****