18/09/13

Hra na stoličky


Raketoplán /1981-2011/ je pravdepodobne technologicky najzložitejšie zariadenie, ktoré sme ako ľudia dokázali zostrojiť. V roku 1981 pri prvom jeho lete, iba 4 roky po prvom diely filmovej trilógie Star Wars, sme sa museli skutočne cítiť ako v skvelom scifi filme. Zjavne nás čakala žiarivá, veľkolepá budúcnosť a ešte ambicióznejšie projekty. Čerta starého. NASA je dnes bez peňazí, lebo Obama musí nahánať cigošov v afganistane, 14 mŕtvých kozmonautov v 2 explodovaných raketoplánoch, príliš veľké provozné náklady tých zvyšných. Ruský Buran urobil iba jedné čestné kolo v automatickom režime, povozil sa počítač. Orbitálnu stanice dnes zásobujú no-name súkromné firmy s transportérmi úplne iného typu.


Jedno podobenstvo za tisíc slov. Console Wars sú našim obľubeným športom už mnoho desaťročí. Atari 2600 versus asi 15 konkurentov /Colecovision za všetkých/. ZX Spectrum versus C64 versus Atari 800ka. Amiga 500 versus Atari ST. SNES versus Megadrive. PSone versus N64. PS2 versus atakďalej až do dnešných dní. Korenie života. Po odchode Atari a Segy zo scény výrobcov herného HW tu bol na chvíľu pokoj. Aktuálna 8. generácia však urobí tomuto prímeriu koniec a niekto z veľkej trojky SONY-MS-Nintendo sa bude porúčať z kola von. Podobné "analýzy" robím pomerne často. Vo svetle nových faktov, zvratov v deji a nezvladnutého driftovania na mokrej trati sa pozrime aké vyhliadky ich teda čakajú.

Microsoft. Návrh akcionárov - zbaviť sa xcrap divízie, nebol akceptovaný. Šuškanda. MS je v dokonalom  chaose. Ballmer nebol odvolaný /tie jeho sladké reči o dobrovoľnom odchode/, bola to chladnokrvná poprave o ktorej do poslednej sekundy netušil. Nevedel tom ani najväčší MS akcionár holding ValueAct. Za týmto rýchlym riešením vraj stojí sám Bill Gates, čím sa vypelichaný drak zároveň vracia do oveľa aktívnejšej služby. Hľadá sa nový šéf a zlé jazyky tvrdia, že kúpa mobilnej časti Nokie /šéfom bol ELOP, o kt. sa uvažuje aj pre post najvyšší v MS/ bola smiešne lacná. Len patenty, ktoré takto získaju tu investíciu ľahko nahradia /MS berie už teraz tuším 5 či 8 eur z každého android mobilu-tabletu/. ELOP bol predtým zamestancom MS. Zdanlivo doviedol Nokiu do krachu, je však dobré povedať, že padli všetci -. Siemens, Motorola, Ericsson a aj Nokia. Tomutu trhu teraz dočasne vládne Apple a Samsung. Dočasne vravím preto, lebo moj 7 ročný mobil by stál v roku 1990 asi ako menšie auto a vážil dva kila. Dnes vám ho dám zadara, to isté čaká dnešné módne smartfouny a tablety s 1080p displaymi a viac jadrovými CPU a GPU.

Aj táto bublina praskne. MS sa celkom otvorene stálo obeťou  úspechu Windows a Office /technicky posledná kulervoucí WinOS app/. Nie sú schopný už roky presadiť rovnako masovo na trhu žiaden svoj nový SW alebo HW produkt. O hardvéry nehovorím náhodou. MS pod vedením Ballmera snívalo posledné roky o tom, ako sa stať novým Apple. Avšak MS mp3 prehrávač /Zune/, mobily /Kin, MS-Nokia phone/ alebo tablety /Surface/ a mobilný WinOS ekosystém napriek ohromnej a drahej marketingovej kampani s rachotom prepadli.

MS stojí a padá na príjmoch, ktoré sa roky pravidelne  a výdatne valili z predaja WinOS, Office, celé balíky aj so sieťovým riešením pre veľké firmy, štátne zakázky, licencie. Tento ropovod však vyschýna a MS sa nevie dostať na nový iOS/Android trh "bežného uživateľa", ktorý ho rýchlo ziskom nahrádza.

MS teda odmietlo návrh na izolovanie xcrapu od jakž takž ešte zdravého jadra. Bez ohľadu na to koľko týždňov už xcrap vedie predaje v amerike je množstvo prachov ktoré herná divízia zarobí nezaujimavé. Vie to MS, vedia to akcionári. Nebudem to hádzať grafy, koľko peňazí prerobili a zarobili od toho úplne prvého dňa, dnes sa po 12 rokoch dostávajú na bilančnú nulu. MS však chce aby to "nieslo" aspoň 1/5 ich čistého ročného zisku /to je cirka 21 miliárd/ to jest 4 miliardy USD a viac. Ak má xrap dobrý rok tak zarobí v čistom 10 krát menej.

Absolútne chápem taktiku, ktorú pri Xbone zvolili. Maximálne všestranné zariadenie, ktoré sa každému hodí do baráku. Nebudeme si klamať herná konzola nie je sracák, chlieb, pitná voda alebo elektrina. Teda veci, ktoré nevyhnutne ku civilizovanému životu potrebujeme. Vzhľadom na akútnu potrebu takmer totálnej reštrukturalizácie microsoftu a kliatbe tzv. tretej konzoly, ktorá sa pri Xbone napĺňa. Budeme skôr sledovať v akej podobe a za akú cenu sa MS zotaví /ak vôbec/. Pri Xbone im hraje do karát aj to, že nintendo Wee Uu je technicky mŕtvola a jeho podiel na trhu si podeli MS so SONY. Xbone teda pri PS4 bude ťahať druhé husle, ale oproti dnešnej 360ke si ešte o pár percent polepší. Či to bude stačiť na vyrobenie signifikantných ziskov a nepôjde len o produkt na parádu, ktorý na seba zarobí ale neprinesie gigantické zisky sa ešte uvidí. Je tu veľmi, veľmi veľa ťažko dopredu vypočítaľných premenných. A stále sme v pokročilej fázy ekonomickej krízy.

Nintendo. Návrh akcionárov - vyvíjať hry /zlaté slepice ako Mario, Zelda/ aj pre konkurenčné platformy a maximalizovať zisk bol odmietnutý. Sitácia nintenda verne kopíruje to čo sa deje v microsofte. Zdanlivý neohroziteľný titán je zrazu na kolenách. Záchranný plán je na programe dňa. V nintenda však hlavy nepadali ako v MS /Ballmer, Mattrick/ alebo SONY /Kutaragi/. Nintendo stále trvá na tom, že ho nemáme podceňovať. Veľké nintendo ale dnes stojí iba na jedinom svojom produkte - 3Ds a akcie prudko padajú. Pred pár dňami dokonca vypadli z elitného Nikkei 225. Wee Uu je mŕtvy produkt a nezasiahne do next gen bojov, relevantné 100-150+M predaje tu nehrozia. Na rovinu vám poviem, že nebyť práve silných, herných nintendo IP už sa píšu do wiki histórie ako ďalší padlý anjel pod segu a atari. Úspech Wii + weemote /2006/ bol šťastným výstrelom, prišiel pred ekonomickým kolapsom v 2008 a už sa ho nepodarilo žiadnym ďalším gimmickom nintendu zopakovať - 3D display ani tablet pri Wee Uu nezabral.

Niekto môže namietať, že práve tie silné, herné IP nintendo dokážu zachrániť. Nie. Práve v tejto situácie už nintendo bolo dvakrat /N64, Gamecube/, dnes tretíkrat s Wee Uu a jasne sa ukazuje, že nintendo konzola, na ktorej sa predávaju dobre iba nintendo hry sa na konci hodnotí ako neúspešná. V tichosti sa hovorilo, že sa nintendo snaží napríklad o GTA značku, ale klientela nintenda proste nie je naučená tieto hry kupovať. A third parties jeden po druhom od nitnenda odskakujú. Posledná klasická, dobre vyvážená nintendo konzola - výkon, first parties, third parties bola 16 bitová SNES v 1990, odvtedy nintendo tvrdohlavo opakujú stále tu istu chybu a nedokáže - nechcú prekročiť svoj tieň. Arogania a pýcha, ktorá im môže definitívne zlomiť krk. Predaje Wee Uu sú hrozivé, 3Ds to samo ďalšie roky nepotiahne. Navyše nintendo je v progresívne rastúcom "online priestore" v pozícii, kde bola konkurencia už pred 10 rokmi.

Riešenie. Ešte pred nástupom Wee Uu sa analytici zhodli na tom, že nintendo dokáže prežiť jednu neúspešnú konzolu. Je dobré však povedať aj B, že môže skončiť v tak podvýživenom stave, že bude ľahkou korisťou pre supy čo krúžia okolo. Predstava ako Apple kupuje nintendo /herné IP/ je krajne desivá. Hanbu s Wee Uu asi budú musieť zniesť až dokonca, nemá žiadnu logiku dať na trh o rok alebo 2 novú nintendo konzolu /verte mi, že nemá- logiticky, ekonomicky, zrada členskej základne, vývoj hier opäť z nuly/. Skutočne si myslím, že až pôjde do tuhého tak sa nintendo radšej vydá cestou SEGY, zbaví sa konzoly, nechá si iba handheld a dočkáme sa prvého oficiálneho Maria na playstation mašinách. Prachy sa budú len tak hrnúť. Opakujem relatívny uspech Wee /pyrhovo víťazstvo/ bol na škodu nintenda, ak by k nemu nedošlo - Nintendo by už bolo po nejakej vynútenej forme transformácie. Ten čas teda po menšom odklade nastal dnes s Wee Uu. Operáciu - "zachráň sa kto možeš" bude poučné sledovať.

SONY. Návrh akcionárov - zbaviť sa filmu a hudby a prachy vraziť to inovacií a v segmente elektroniky, návrh nebol akceptovaný. SONY je dnes z našej trojky v relatívnej najlepšej forme, je navyše aj po reforme a formálne má najbližších 5 rokov v suchu. Vegetatívny stav a prežívanie však vedenie SONY nezaujíma, chcú sa po veľkej asi 7 či 8 ročnej depresii vrátiť na špičku hitparády. Nová stratégia a tri piliere sú už davnejšie definované /elektronika, mobility, playstation/. Nového šéfa SONY /ex prezident playstation divízie/ Kaz Hiraia dopĺňa kvartet Andy House, Yoshida, Mark Cerny a Tretton. Herné vedenie playstation má v porovnaní s MS a nintendo tie najvyššie kvality, doterajší nástup PS4 /po PS1-2-3 ide takmer o dokonale nejaponsky produkovanú a manažovanú konzolu, povedzme anti-Kutaragi mašina/ je bombastický, bez jediného väčšieho prešlapu, PSV je "na nule" /nezarába ani neprerába, trh nie je zvedavý na nič drahšie ako cca 159 USD a PSV ako handheld nemá žiadne špecifické hry, jeho výkon síce umožňuje tvorbu hier v PS3 kvalite, na to zas nikto nemá prachy/. Patová situácia, tomuto problému sa ešte budem v inom článku extra venovať. Možno posledný handheld od SONY vôbec. Pred dvoma rokmi som povedal, že PS4 predajmi výrazne prekoná PS3, PSV však bude veľmi šťastná panda ak sa aspoň vyrovná PSP.

“Sony Computer Entertainment isn’t allowed to fail anymore with PS4, because the game business for Sony is a ‘Core’ (business) that embodies a fusion of both hardware and software.” - Andrew House.
Pravdou je, že nesmelé úspechy SONY v medziach zákony s PS4, PSV, Xperiou, sem tam nejaká predaná telka, foťák, kamera skutočne nič neriešia. SONY potrebuje staronový imidž žiadúcej značky, kvalitné produkty/služby, inovácie, kopu šťastia /konzumenti konajú často iracionálne a ani superkvalita to nevyhráva/. Nintendo má najdlhšiu hernú tradíciu - nestačí to. MS zas more prachov - nestačí to. SONY - 12 rokov totálne dominovalo hernej scéne s PS1-PS2, predtým to isté so svojou elektronikou. Nemyslím si však, že neživé veci /tradícia, peniaze, dokonca kvalitné výrobky/ stoja za úspechom tej ktorej firmy. Je to jednoznačne ľudská kvalita, hlavne vedenia /charizma frontmana, schopnosť "vidieť úspešné riešenia" , pojem vizionár používam nerád/ a dar manipulácie so zákazníkom. Ak teda herná SONY neprerazí v tejto dekáde s už spomínanou skupinkou mužov na čele s Mark Cerny, tak treba splachnúť playstation a po ňom aj celé Sony do kanála. Nech vyhrá ehm .. "lepší". Hru na stoličky dúfam pozná každý.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****