29/10/13

Battlefield 4 - next gen konzoly na bojovom poli


Ližprdel Msbetter v poslednom čase uverejnil niekoľko nenávistných anti PS4/SONY článkov, kde tvrdil, že cirka 50% prevaha hrubého výkonu PS4 nad Xbonesa neodrazí aplikačne/herne - rovnako veľkým rozdielom /pripúšťal maximálne 25%, čo si dokazoval uchýlne zmanipulovanými videjkami na PC HW, čo "verne" simuloval špecifikácie oboch next gen konzol/. Podobne napísal stohy textu o tom, že výrazne výkonnejšie PS4 GPU tvrdo narazí na dokonale balancovaný Xbone a až sa tu dovalia prvé multiplat hry málokto si medzi oboma verziami všimne významnejšej odchýlky. K tomuto názoru sa prikláňalo aj mnoho xbot hajzlov, menovite Arthur Gies /pro MS sajta Polygon/. Ja som apeloval na zdravý sedliacky rozum a tvrdil presný opak, a to neraz.
"Across 10 tests we found that 50 percent more compute power actually yielded an average of 24 percent improvement in game frame-rates."- Ližprdel Msbetter
Skrátim tento dlhý príbeh. Dnes po ukončení embargo na technické informácie okolo Battlefield 4 už poznáme tento následovný fakt - PS4 je o viac ako 50% výkonnejšie než XBone. BF4 a to poviem nezaujate - je na konzolách iba rýchlokvasným portom PC čalamády, typická first gen šlapka /nielen Xbone má na viac/ aj tak však z porovnávacích videí PS4 versus Xbone vyplýva toto: PS4 vezia beží v rozlíšení 900p /1600x900 = 1.44 Mpix/, Xbone v sociálnom 720p /1280x720= 0.92Mpix/, bez ohľadu na to, že PS4 tlačí na display o viac ako 56% pixelov, si udržiava vyšší priemerný framerate a dokonca s lepšími grafickými efektami /HBAO, motion blur, particle/, ktoré sú na XBone buď v nižšej kvalite alebo absentujú úplne. Technická, herná diferencia medzi PS4 a XBone sa nám takto posúva za hranicu 60% a to na oveľa lacnejšej konzole. Ližprdel sa mýli, Gies sa mýlil, Ballmer a ďalší súdruhovia z Microsoftu niekde urobili chybu.
 Gies - hlupučký, vylízaný xbot prehral stávku /BF4/

Až budete očumovať obrázky a videá  z eg.net /digital foundry/ rad by som vás upozornil na pár špinavých trikoch. Všetky videá z Xbone verzia sú veľmi kontrastné, a PS4kové zas vybľuté /presne ako pred 6 rokmi na PS3ke a xcrap 360/. Takmer iste je niečo v neporiadku s ich zachytávacím zariadením /konkurenčný zdroj JF tieto problémy až v takom rozsahu nemá .. update - potvrdené, chyba je na strane DF a Xbone - ten toho času nepodporuje full RGB výstup !!/. Tvrdia, že to majú správne nastavená do režimu full RGB /0-255/ ale Xbone verzia javí všetky známky limited RPG. Obraz je veľmi tmavý, vysoko kontrastný, čierna a detaily v tmavých častiach obrazu sú kompletne zničené, splývajú - tzv. crushed black artefakt. Xboti tvrdia, že Xbone verzia ma lepšie rozlíšenie textúr. Nie je to pravda. Tie textúry majú iba vyšší kontrast /crushed black/ a je tam vidieť aj niečo ako ostriaci postefekt /sharpening/ avšak občas s viditeľným halo artefaktom. Nižšie máte modelovú situáciu, keď rovnaké finty aplikujete na PS4 verziu. Xbone proste maskuje nižšie rozlíšenie ako len môže. Poslednou premennou teda ostáva kvalita prevzorkovania obrazu zo 720p/900p na 1080p /upscale/ tam sa zdá, že má XBone /možno/ mierne navrch, vychádzame však z domrvených DF videí. Alebo ide o aj o odlišnú implementáciu post AA algoritmu /"rozmázavanie" obrazu/.

vľavo originál, vpravo po úprave - žiadne fyzické zmeny textúr, iba "RGB postfekty" ala Xbone
plus všeobecne chýbajúce AO /ambientná oklúzia, proste tiene pod rukami/

Mohol by som tu o kvalite práce DICE /BF4/ a hardvéru  PS4 a XBone teoretizovať donekonečna. Bola by to však zbytočná práca. BF4 neodráža skutočný potenciál oboch next gen konzol, ich softvérové nástroje /SDK, API, drivers, knižnice/ sú stále ešte len v štádiu horúčkovitej optimalizácie a ladenia. Ako nám história opakovane dokazuje /posledný odsek plus video a obrázky/ tú istú hru je možné o pár rokov urobiť o 2 triedy lepšie. Takže nám tu ústáva iba pohľad na kyslú tvár MS, ktorý sa nasledujúce týždne bude topiť vo výsmechu nad ich drahou a pomalou konzolou a možno to spôsobí aj demisiu Ližprdela Msbetter, neb sa mu teraz topí maslo na hlave. Do budúcnosti si však nedopustím jednu malú vešteckú prognózu. Ako vidíte 50% rozdiel v hrubom výkone sa v tejto konkrétnej hre odrazil minimálne v rovnako veľkom rozdiele oproti Xbone /framerate, rozlišenie, efekty/. Budúcnosť je však v GPGPU, direct compute programovaní a tu hovoríme o 100-400% diferencii v prospech vysoko upravenej PS4ke /8xACE, L2 cache vTag, Onion-Onion+ bus, hUMA, 500 GFLOPs výkonu k dobru/. V dlhodobom výhľade Xbone nemá technicky sebemenšiu šancu. Je to proste tá väčšia, skaredšia, pomalšia, obtiažnejšie programovateľná a drahšia konzola.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****