15/10/13

Sony Hannichi


Premenovanie SCEJ /Sony Computer Entertainment Japan/ na SCEJA /Sony Computer Entertainment Japan Asia/. Nenápadný krok ale silné posolstvo. Japonská herná scéna stratila štatút veľmoci, stala sa iba malou, menej významou časťou veľkého východného bloku. Playstation 4 ďalej šokovala japoncov oznamením z 9.9.2013, že budú až tým tretím vzadu čo dostanú novú mašinu, po amerike a európe a až na budúci rok /22.2.2014/. Pomsta či pragmatizmus. Wee Uu alebo xcrap 360 sú v japonsku vzácne, endemicky sa vyskytujúce zvery na hrane vyhynutie. Japonci proste stratili záujem o domáce high end herné zariadenie, ten presun od hernej bašty /PS1, PS2, nehovoriac 8-16 bit dávna minulosť/ ku dokonalému nezáujmu o overenú klasiku a sústredenie sa na jeden handheld /niečo od nintenda/ a novodobý mor - mobility, bol závratne rýchly. Doslova behom 10 rokov ich trh zmizol z modernej mapy sveta. Perspektívnejší Taiwan, Hong Kong, južná Korea, Singapur, Malajzia majú dnes prednosť pred japonskom a PS4 dostanú okolo vianoc ešte toho roku.

Japonské herné obchody tiež dopredu SONY "varovali", že Driveclub, Killzone a záplava western multiplat titulov ako FIFA, BF4, COD, Watch Dogs nie sú špecificky smerované na japonského zákaznika, nezaujímajú ho a vypustiť s takouto ponukou PS4 už o mesiac by bolo prinajlepšom hlúpe, PS4 nepredajné. A Dynasty Warriors pre PS4 je ešte ďaleko, potenciál Knack je blízky nule aj keď ide o SCEJ hru. SONY ďakuje za upozornenie ale tento stav má svoje čiste praktické dôvody ako si neskôr ukážeme.

identický priebeh grafu nájdete aj pri sérií Gran Turismo alebo Metal Gear Solid

Domáce japonské herné firmy sú v pomerne dezolátnom stave /vrátane kolosov ako Crapcom, Square, alebo aj Konami a Namco/ a nevidia mohutné investície do PS4 ako žiadúce v tejto chvíli finančných suchôt, doslova citujem - "PS3 je stále ešte plne dostačujúcou platformou na mnoho ďalších rokov". Aj preto SONY tak rýchlo reaguje mikrokonzolou do 100 euro /PSV TV/ postavenej okolo už existujúceho HW a celého softvérového ekosystému. A Square sa dnes aktívne tlačí nielen na japonský trh s mobilitami /smartfouny, tablety/ a strká tam tie svoje lacné hračky alebo porty-rimejky /DQ8/ s cieľom minúť čo najmenej a zarobiť čo najviac, aj keď po malých kvapkách.

Určite padne otázka, či je možné ešte japonsko zrevitalizovať - návrat hráčov ku hi-spec konzole, tučné predaje takého to hardvéru a obsesívny záujem o moderné AAA hier. Final Fantasy 15 a Kingdom Hearts 3 pre PS4 sú zbrane masovej deštrukcie a ťažko nájsť niečo vhodnejšie aby sa rozhorel plameň záujmu japončíkov zahrabaných v mobiloch a jednom nintendo handhelde. Square Enix však môže /a zjavne bude/ čakať na väčšiu hráčku základňu a nemusí mať chuť byť tým baránkom, ktorý vlastnými hrami /FF15, KH3/ práve tú základňu aj vytvorí. Ups. Aby ste veci dostali do lepšieho kontextu. Eu trh to je cirka 740M obyvateľom /Anglicko z toho cca 60M, Nemecko 83M/, USA a kanada /314+35M/ a Japonsko "len" okolo 127M. Herná kúpna sila Japonska vzhľadom na tradíciu by mala byť väčšia ako u Anglicka a Nemecka dokopy. Už dlhú dobu tomu však nie je - ak hovoríme o veľkej konzole a veľkých hrách.

Hannichi - jedným z jeho významom je protijaponský, tak dnes nadávaju SONY u nich doma. Protijaponské SONY. To čo ide na západe na dračku je v japonsku "nepredajné" a je priliš veľkým luxusom robiť "špeciálne" AAA hry s veľkým budgetom iba pre japonsko, japonci doplatili na odlišný kulturný základ, demografický vývoj a ekonomiku výroby hier. Plus takmer nereagujú na technickú úroveň hier /kvalita AA, rozlíšenie obrazu, ligotavé shader efekty idú mimo nich/. Angličan skočí na Killzone pre PS4 aj kvôli tej lepšej grafike, japonec fps nehraje a PS4 berie ako technicky trochu lepšiu PS3 a hry pre seba na nej teraz nevidí žiadne. A ani tak skoro nebude. SONY ich teda pustilo k vode.Všetci bojujú o trh o veľkosti minimálne 1.3 miliardy duší a kašlú na 130M mobilných japončíkov.

trh chce primitívne a zle ovládateľné hry, trh ich teda aj dostane

"Prestalo platiť, že kto vyhral v japonsku, vyhral celý svet." Japonsko = ghetto. Ak tu nie je záujem o ninja hry na ninja HW, domáci vyvojári musia vyrábať pre západ, ak sa chcú udržať v hre, čo znamená ešte menej hier pre domácich, menej záujmu domácich hráčov, menej vygenerovaných prachov, podkapitalizované herné firmy, menej typicky japonských hier ale vo veľkom AAA formáte, bludný kruh. Alebo to berte tak, že nám ukazujú budúce trendy a my sa môžeme s veľkým náskokom na to dopredu pripraviť. Všetci teda buďme úplne kľudní.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****