Minule nám nintendo s 8 bitovou konzolou NES zachránilo v roku 1983 /prvý veľký videoherný kolaps, v druhom sme práve teraz/ celý gamebiz a zároveň pochovalo atari. Kde je však odpoveď fy SEGA ? Tá sa dobatolila na trh v jeseni roku 1985 s dobre známym modelom SEGA MARK III. Tvárite sa ako keby ste to počuli po prvýkrát, takže poporiadku. Nintendo umiestňovalo NES na jednotlivé kontinenty v takomto časovom harmonograme- japonsko /15.7.1983/, amerika /18.10.1985/, európa /1.9.1986/. Ako vidíte, vtedy si ešte z worldwide štartu, maximálne v rozpätí šiestich mesiacov, nikto ťažkú hlavu nerobil. Sega kontrovala presne v deň vypustenia NESu v japonsku - 15.7.1983 vlastnou mašinou SG - 1000 /SEGA GAME/. Konzola postavená okolo výborného CPU Zilog Z80 na 3.5Mhz /rovnaký ako malo legendárne ZX Spectrum, oveľa rýchlejšie CPU ako 1.8MHz "6502" NESu/. Zvyšok ako ram, rozlíšenie grafiky, farby, sprajty - cirka na úrovni NESu. SG - 1000 sa však predávalo iba v japonsku a na novom zélande /heh/. SEGA potom ešte vypustila nejaké revízie s ešte viac RAM, basicom, klávesnicou v tele ala Amiga alebo vtedajšie 8 bitové počítače Speccy, C64, Atari 800ka. Aj preto sa SG v tejto verzii premenovalo na SC /SEGA Computer 3000/, obdoba našich PDM 85, Maťo a Didaktik Alfa.
agresívne zkosene hranatá Master System a útočná stíhačka F-117 .. rozhodne nejde o náhodu
SEGA teda usilovne varila v hrnci a jej prvým skutočne celosvetovo dostupným produktom a priamym konkurentom pre NES bola SEGA MARK III /výkonnejší potomok SG rady/, ktorú u nás poznáme pod menom SEGA MASTER SYSTEM /rebrand a redizajn pre zahraničie, vnútornosti ostali tie isté ako pri Mark III plus spatnä kompatibilita až ku tej SG-1000/. Master System cirka s ročným meškaním po NESe útočil na ameriku /1986/ a európu /1987/ a napriek tomu, že bol hardvérovo minimálne tak dobrý ako NES /plus špeci dual slot pre hry - katridže aj lacné "kreditky" pre budget hry do 32KB/, tak neprerazil. Ostatne si porovnajme kumulatívne predaje - 62 versus 15M kusov v prospech NES. V amerike predalo nintendo šokujúcich takmer 35M konzol /tu máte ten základ dnešného US sentimentu za nintendom/ v japonsku takmer 20M, Master System sa nedostal ani v jednom z týchto teritórií cez 2M konzol !!
R-type pre Master System, technicky super skvelé, pre porovnanie originálny arcade kabinet
Ako vidíte v hernom videu vyššie Master System suverénne skroloval, hučal, sprajtoval - všetko v dobrých farbách a rozlíšení a ak by ste mu dali do cesty 16 bitové Atari ST, neostane po ňom ani suché z nosa /NES oficiálny port R-type nedostalo, tak aspoň Gradius 2 na ilustráciu jeho SHMUP možnosti /NES inak podvádza, v tejto hre používa extra čipy v kartridži - VRC4/. Ako je teda možné, že sa Master System nepresadil. Nič konspiračné za tým nehľadajte. SEGA pokakalo marketing /cena bola OK, 200 USD v amerike presne ako NES/, celý manažment predaja, malý počet gamesiek /často veľmi nekvalitné porty multiplat hier/, nintendo ich navyše brutalne priškriplo odrezaním od hier third party vývojárov s časovou exkluzivitou po dobu až 2 rokov /o niečo podobné sa snažil Bill v aktuálnej 7. generácií/. Nintendo sa dostalo dokonca v roku 1991 na americký súd /protitrustové zákony/ a prehralo - pre segu a master system to už však bolo príliš neskoro. Master System bol technicky mŕtvy - o to viac, že SEGA začala od roku 1988 nasadzovať jeho omnoho výkonnejšieho 16 bitového nástupcu Sega Megadrive. SEGA vlastne s Master Systemom iba tak buchla pádlom po vode, rovnako ako to urobil Bill o niečo neskôr s Xcrap 1. Paradoxne sa Master System v predaji udržal celú večnosť ale inde než by ste to čakali. Latinská amerika /brazília/, kde tamojšie cigánske faktórie dali vznik desiatkam klonov MS, jeden by neveril. Vlastne ešte v roku 2006 svet uvidel prenosný Master System portable a v roku 2009 /!!/ tam vyrobili slim model Master System Evolution so 132 zabudovanými hrami.
Double Dragon - NES versus MS /video/
Hry. Epic defining moments. Nič také sa nekonalo, len slušné množstvo poctivých hier. Na Master System platforme síce nenájdete komerčne rovnako uspešnú hru ako nintendo Mario Bros s jeho bazilión predanými kópiami ale behačiek, skákačiek tu bolo more - Sonic 1 a 2, Ninja Gaiden, Castle of Illusion, Donald Duck: The Lucky Dime Caper, Ghouls and Ghosts. Nemáme tu RPG náhradu za nintendo Zeldu, ak teda nerátam jej nehanebný plagiát Golden axe warrior /spin-off značky Golden Axe !!/. Avšak Phantasy Star natívna to SEGA RPG séria /dnes populárna aj na PSV ako Phantasy Star Online/ začinala práve na Master Systeme ako JRPG aj s first person dungeon crawler pasážami v anglosaskom štýlu /od 28:00 minúty a najprv zapáľte pochodeň/. Športy, Mortal Kombat proste 100 hier za 10 minút - máte tam všetko. Obligátny odkaz na záver - Master System emulátor v balíku so 665 hrami /nie sme satanisti/, komu by to nestačilo, tak 4 hodiny Master System herných hudieb. Niekedy nabudúce snáď aj o viscerálne násilnej vojne medzi 16 bitovými Sega Megadrive a Super Nintendo Entertainment System, kde to SEGA nintendu vážne nedarovalo.
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****