SNES za cenu 210 USD /po prepočte z jenov/ išiel v neskorú, japonskú jeseň roku 1990 doslova na dračku a v amerike sa objavil na konci leta 1991 s takmer tou istou cenovkou - 199 USD. Po zarátaní inflácie to dáva plus/mínus tú istú cenu ako pri dnešnej PS4ke. Obe konzoly sú objektívne - férovo, lacné mašiny. Hráči však nekupujú herný HW, je to pre nich iba vratký Cháronov čln vďaka, ktorému sa dostanú k tým skvelým hrám. Americký SNES launch line-up sa považuje za jeden z najlepších v hernej histórií a ja schválne použijem širšie launch window - "okno", v tomto prípade od konca leta do konca roka 1991 /cirka 4 mesiace/ a porovnám to s tým čo nám ponúka /bude ponúkať/ Playstation 4. Hovorí sa, že toho veľa nie je.
SNES:
- F-Zero : veľmi rýchly arcade racing v štýle playstation Wipeout, legendárna gamesa, jedna z prvých herných ukážok vtedy v prostredí konzol prevratnej pseudo 3D grafiky - "mode 7".
- Pilotwings : legendárna, unikátna, efektná, veľmi zábavná akčná arkáda so všemožnými lietajúcimi strojmi, vrátane krídel, čumel som na to na nemeckých kanáloch ako mucha Puk, opäť "mode 7".
PS4 - ponúka NFS Rivals, snáď to stihne aj Driveclub, chýba Wipeout a niečo s okamžitou a replayabilnou hrateľnosťou ako Pilotwings. A tiež ten wow faktor, ktorý tieto SNES hry určite mali.
Pilotwings - "stunning" and "jaw-dropping"
SNES:
- Darius Twin: slávna SHMUP /Shoot 'em up/ séria, horizontálne skrolujúca strieľačka, aj pre 2 hráčov kooperatívne na jednej obrazovke. Tento žáner bol vtedy povinná jazda a mala ho každá platforma, obdoba dnešných FPS hier.
- Hyper Zone: ďalší SHMUP ale tentokrát letíte do obrazovky, akože 3D, takže opäť "mode 7", proste F-zero so space raketkou a streľbou.
- Gradius III: SHMUP, legendárna séria, klasika klasík.
- U.N. Squadron: SHMUP, ešte jeden.
PS4 - jednoduchý Resogun a fpsky ako COD, BF4, KZ.
SNES:
- Populous: bez komentára, patologicky známa a komplexná "božská" hra z PC.
- SimCity: legendárna budovateľská stratégia, nezabudnuteľná gamesa, opäť skôr PC hra /myšoidné ovládanie dynamike hry rozhodne pomôže/, SNES verzia je však super rovnako ako tá pre Speccy.
- Drakken: legend .. OK, už s tým prestanem /heh/ - WRPG s plynulým pohybom na 3D worldmape v peknom aj keď stereotypnom sandboxe s 24 hodinovým cyklom.
- Final Fantasy 4 : famózne JRPG - lepšie ako posledná, prekliata FF13 aj s datadiskami.
PS4 - veľká nula, možno maličká náplasť v podobe Diablo 3 a Yakuza: Ishin
FF4 - "stunning" and "jaw-dropping"
SNES:
Final Fight: excelentná konverzia skrolujúcej bojovky od Capcomu, tak nie - hra na SNES oproti automatu v skutočnosti dosť utrpela, menej panduľákov na ploche, odstránenie kooperativného módu atď., sorry.
- PS4:
SNES:
- Super Castlevania IV: úžasný adventúrne akčný 2D platformer so skvelou atmosférou.
- Super Ghouls n' Ghosts: slávna a dosť ťažká 2D skrolujúca behačka.
- ActRaiser: zvláštny mix akčného 2D RPG platformera a budovateľskej hry.
- Super Mario World: bez komentára .. 2D, heh.
PS4 - Lego Marvel Superheroes, Knack , Assassin 4, Infamous, Watch Dogz.
Super Ghouls n' Ghosts - "stunning" and "jaw-dropping"
SNES:
- Super Bases Loaded: baseball.
- Madden 91: americký futball.
- Super Tennis: tennis.
PS4 - Fifa 2014, Madden 25, NBA 2K14.
Ako vidíte tá prašivá 16 bitová SNES konzolka s 128+64KB ram to mala žánrovo zastúpené veľmi pestro a kvalita rozhodne nechýbala. Ponúkala aj skôr PC /amiga/ hry ako Populous, Simcity alebo Drakken a samozrejme jasné killer apps - Mario, Final Fantasy 4, Castlevania, Ghouls, Pilotwings. Aby som nekrivdil PS4ke, tak tu máme aj more malých smradov alebo MMO pičotiek - Basement Crawl, Blacklight: Retribution, Contrast, Counterspy, Doki-Doki Universe, DC Universe Online, Flower, Hohokum, Minecraft, Pinball Arcade, Planetside 2, Pool Nation Extreme, Super Motherload, Tiny Brains, Warframe, War Thunder. PS4 parodoxne vďačí svojmu nekonečnému výkonu za to, že náklady na vývoj AAA hier prerazili stratosféru a hru triedy FF4 pre SNES /povedzme FF15 pre PS4/ proste nie je možné pripraviť v deň D alebo aspoň tri mesiace po štarte. Na FF15 sa totiž pracuje už viac ako 5 rokov a bob vie koľko ešte bude a medzitým sa už stihla aj premenovať. Aj to sú tie komplikácie spojené s konzolou, kde vás už výkon HW nijako nelimituje /CPU, grafika, audio, ram, úložisko - všetko je OK a to s veľkou rezervou pre dobrú hru/. Ostatne - sme pomaly 2 mesiace po vypustení GT6 /ďalšie tri roky práce plus minimálne päť rokov na GT5ke/ pre PS3 a ten revolučný editor tratí stále nikde.
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****