18/05/14

Karty sú už rozdané


"Currently, Nintendo has both the home console and handheld platforms, and we would see great results if both of these platforms performed very well; however, our business would become mediocre if one of them faltered, and if both of them were to falter, it would very negatively affect our business." - Satoru Iwata /Global President/, Q/A with investors.

Každoročný QA brífing s investormi, ktorý následuje po skončení fiskálneho roka, slúži na to aby sa sa chlapci čo do nintenda vrážajú svoje prachy a držia jeho akcie, dozvedeli čo chce vlastne prezident tejto spoločnosti robiť s jej takmer úplnym kolapsom. Nie je to príjemná vec a ak sa vám nedarí, skôr ide o inkvizičný súd, kde sa preberajú vaše najhoršie hriechy. Iwata pokorne skonštatoval, že objektívne sú naozaj už mnoho kvartálov v červených číslach. Diplomaticky a podprahovo tam však vsunul slovíčko "currently". Nintendo totiž už viac nebude stáť iba na dvoch pilieroch. Herná konzola a handheld.

Historicky sa nám gamebiz rozvíjal nasledovným spôsobom. Hry boli dostupné iba v špeciálnych herniach, kde ste strkali mince do herných kabinetov. Dobrá hrateľnosť bola takmer tutovo zaručená, len tak nejakú kravinu by ste nenasadzovali, zisk stabilný, warez takmer vylúčený. V okamihu ako sa hra dostala z herní do bežnej domácnosti /herná konzola, herný počítač ako staré 8-16 bity/, tak sa nám domček istoty a nemennosti začal pomaly rozpadať. Naivnejší výrobcovia hier, herného hádveru sa konečne museli naučiť pružne reagovať na aktuálnu situáciu - evolučný darvinizmus /ako uvidíte ide o alfa vlastnosť, ktorú ak nemáte, tak končíte/. Domáce mašinky umožnili vnik plejády nových, často omnoho komplexnejších herných žánrov za cenu warezu bližiacemu sa ku 100%.

SONY a skupina okolo Mark Cerny ako jediná z veľkej trojky dokázala
správne prečítať skutočné potreby herného trhu

Ďalšia revolúcia prišla s prvým prenosným herným zariadením. Gameboy nintenda. Trochu špecifická situácia, neb sa do toho segmentu /dedikovaný handheld/ nikomu doteraz nepodarilo nastúpiť podobne úspešne, nieto ešte zopakovať niekoľko generácií po sebe. No a posledné zemetrasenie konečne pritlačilo aj doteraz monopolné nintendo. Mobilne sa dnes totiž dá hrať hra na čomkoľvek čo má display. Mobil, tablet, navigácia v aute, chladnička s displayom. Prakticky vzato, hocičo s displayom a sociálnym šrot HW spustí aspoň ten Angry Birds. Podobne ako domáce počítače /neskôr 32 bit konzoly ako psone/ pochovali arkáde herne, tak tieto "mobility" si nárokujú svoj podiel na hernom čase. Použil som formuláciu "herný čas". To koľko hodín týždenne venujete hrám je v priemere pomerne malé číslo a mnoho z hráčov, ktorý by inak do 3Ds/PSV snáď aj išli si dnes vystačia so svojim android mobilom/tabletom, ktorý majú takmer stále alebo vždy pri sebe. Toto je vývoj, ktorým som sa vyhrážal už v rokoch 2004-2005.

"In the past, I believe Nintendo’s philosophy, in principle, was that interesting and unique software drove hardware sales. I would like to confirm whether this idea remains the same." - investor.

Nintendo opakovane pripomína, že ľudia si nekupujú ligotavý herný hárdver, ale hru, po ktorej túžia a ten škatuľa je iba brána k naplneniu tohto cieľu. Investor sa preto dosť lakonicky opýtal, či nintendo nedajboh nestratilo schopnosť vytvárať neodolateľné hry, blockbustery, schopné ukážkovo utilizovať eventuálne unikátne vlastnostri herného nintendo hardvéru. Narážam na gimmick vlnu, ktorá sa ich produktov stále pevne drží /weemote, weemote +, balance board, dual display, 3D display, asymetrický wee tablet/. Weak Uu si totiž už už siaha na titul - najmenej úspešná nintendo konzola histórie.

Objektívne musím povedať, že nintendo tu hernú kvalitu majú, avšak v súčasnosti zjavne nie dosť na to, aby to nintendo zachránilo pred vyhynutím /nintendo konzoly sú stále vnímané ako hračky do 200 dolárov a možno aj iba okolo 150, vysoká cena je proste bariára na ceste za "neodolateľným" Mario Kartom/. Projekcia nintenda pre predaje Weak Uu na budúci fiskálny rok je okolo 3.6M vyrobených jednotiek /neveria, že im v minulosti jasné trháky ako Mario Kart alebo Smash Bros veľmi pomôžu !!/. To je príšerne malé číslo, keď s prechádzajúcim Wee mali roky, keď hravo vychŕlili tuším aj 20M konzol ročne. Oprávnená kritika sa teda zákonite musí zniesť na hlavu Shigeru Miyamoto /General Manager/. Táto senilná figúrka stratila schopnosť pružne reagovať na burlivý vývoj, ktorého sme svedkami a o ktorom tu opakovane píšem. Položím zopár otázok. Kde sú jeho nové, unikátne hry schopné predať koncept Weak Uu + tablet ? Čo ten chlap vlastne po celé tie roky robí ? Akú logiku má strácať čas s Pikminom, keď Iwata sníva o hry, JEDNEJ hre, ktorá sama o sebe zachráni ich konzolu. Miyamoto zjavne žijúci so sentimentu a "bohatých životných skúsenosti" mu ju nie je schopný doručiť. Texasania z Retro Studios by však vedeli urobiť Zeldu, ktorú hráči chcú, Miyamoto im však tvrdohlavo odmieta dať tú šancu. Jeho protežant Eiji Aonuma zatiaľ zo Zeldy urobil masívne kritizované a zle predajné herné IP.

"We have decided to establish new business platforms not for being pessimistic about the future of the video game business, but to prepare for a challenging situation."
- Iwata, QA with investors.

V priamom prenose sme videli totálny kolaps stratégie Microsoftu s priemerne výkonným XBone, "all in one" taktikou, drakonickým DRM, integrovaným kinedrylom a vysokou cenou /tá ako prvá pochovala lepšie predaje/. Až nechutná nekompentnosť najvyššieho vedenia - Ballmer /ten má toho masla na hlave ešte oveľa viac/ a Mattick za to boli potrestaní. Trh odmietol Xbone v pôvodnom dizajne - v celom jeho rozsahu, pokles ceny prišiel ani nie pol roka po štarte konzoly. Hrozné fiasko. Nintendo to isté, tablet gimmick vybuchol, cena mašiny je neúnosne vysoká a ja sám som hovoril, že nintendo zošalelo ak ku 200 dolárovej PS3 s HDD a nejakou bundle hrou strká 350 dolárovú Weak Uu šunku bez HDD, ktorú celý third party segment opäť raz okašlal. Úspech SONY s PS4 nie je náhodný, pomer cena/výkon je bezprecedentný. Dali hráčom to čo zjavne chceli. Maximálny výkon za najnižšiu cenu, žiadne experimenty, klasické hry. Jednoduchá hená konzola /ďalšie funkcie dostanete časom/. Iwatu samozrejme nepovažujem za idiota, len podlieha zlým vplyvom /Miyamoto/ a vlastnej pyšnej nadutosti, správne sa však pripravuje na ešte horšiu makroekonomickú situáciu než akej sme svedkami dnes /japonsko, európa ďalej rýchlo starnú, mladí zas míňajú prachy na omnoho viac "zaujimavejších vecí" ako tomu bolo pred 20-25 rokmi, čína je oveľa viac lákavejšia/. 

"Mr. Iwata has just explained that the company aims to regain Nintendo-like profit levels from the fiscal year ending March 2017, and the new health-themed business platform also is expected to contribute to the company’s business performance .. do you consider the profitability of your existing gaming business to be more vulnerable than in the past?"
- Iwata, QA with investors.

Nie som spokojný s tým, že MS, SONY a nintendo sa toho času na explozívnom raste mobilít nevedia priamo a poriadne priživiť. MS sa ešte chvíľu bude otriasať z tej hanby zo straty tváre s XO a pod tlakom akcionárom sa bude snažiť potvrdiť "ekonomickú" opodstatnenosť hernej xcrap divízie. SONY okrem snahy predať čo najviac kusov PS4, bude skúšať šťastie so streamingom hier /PS Now, čakajte bundle SONY TV + dualshock/ a VR pseudorevolúciou /tam však úspech nečakám skôr ako 6-8 rokov - cena, zrelosť technológie, net infraštrukúra - streamovanie priamo do VR prilby ?/. No a nintendo sa chystá na predstavenie ďalšieho /tretieho/ piliera svojho biznisu. Nezabúdajme, že začínali ako výrobcovia herných kariet. Necháme sa prekvapiť, cítim však zreteľne seppuku zúfalstvo a smrteľnú úzkosť v pozadí. MS a SONY ich prakticky vytlačilo z hlavného ihriska - domáca konzola a mobility decimujú 3Ds /nepredá ani polovicu toho, čo NDs a medziročne padlo prudko o polovicu/. Takže si pomaly začínam vypratávať poličku na nintendo action teh elektronik interactive Mario, Pokemon, Zelda NFC figúrky a QoL náramky, obojky, čiapky, činky, bežiace pásy a podobný wearable a collectable odpad. Týmto smerom totiž tento vietor mocne fúka /nezbedne pofukuje/.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****