"All three were designed to be as profitable as possible as quickly as possible. Indeed, Sony has said it already is generating a profit on each PS4 sold."
Konzoly poslednej 8. generácie boli od prvého dňa navrhnuté tak, aby ich materské firmy čo najskôr prestali dotovať. Koniec politiky, ktorú napriklad SONY viedlo celých 20 rokov. Pragmatický krok v ekonomicky /často krajne/ nepriaznivom prostredí. Obdobie po roku 2008 sa hodnotí ako krach kapitalizmu, trvalá recesia, nezastaviteľné starnutie populácie, kolaps sociálneho systému a to najhoršie je pritom stále ešte len pred nami. Herná konzola, ktorá dnes rozhodne nemá imidž predmetu zvyšujúceho sociálny status ako sračky od apple si teda nemôže dovoliť premium cenu. Trh si našiel svoj sweet spot na úrovni 399 euro /po odrátaní inflácie - menej ako za prvú PSone/, čo je čírou náhodou cena za akú si práve teraz kúpite PS4. Trh neakceptoval /plus ďalšie okolnosti/ cenu 499 euro za Xbone. Toto sú mantinely v ktorých sa pohybujeme. Ktokoľvek teda navrhuje postaviť konzolu za 600-1000+ euro, "ninja HW", by sa mal vratiť do postele ku mamke a nacicať sa teplého mliečka z prsníka. Nemá ani zbla šajnu o čom hovorí.
Padla otázka, prečo je PS4 /ako najvýkonnejšia konzola a vôbec herný, racionálny hardvér na trhu/ obmedzená na sociálnych 150 watt maximálneho príkonu. Alebo prečo vlastne toľko na tých "wattoch" bazírujem. Predovšetkých trochu základnej matematiky, z ktorej budem vychádzať: 400 euro deleno 150 = 2.66 euro za každý spotrebovaný watt. Táto z didaktických dôvodov silne zjednodušená rovnica platí v oboch smeroch. Medzi rečou pripomínam, že SONY sa podarilo napchať do 150w vybavenie s najlepším možným pomerom cena/výkon. Ak teda chcete ešte viac štavy a PS4 je jasne GPU centrická konzola /GPU žerie povedzme 100 watt a stojí 100 euro veľkoobochodnej ceny/, tak si povedzme prihodíte ku 150 watt budgetu PS4 ďalších 50-100 watt. Čo sa však stane v skutočnosti ?
Opakujem - SONY nič z vlastného dotovať nebude, pôjde to z vášho vrecka. Ak platíme 2.66 za jeden watt navyše, cenu konzolu nám to dvihne o ďalších 130 až 260 euro /budem milosrdný a do tej položky zahrniem aj nutnosť tam dať ďaleko výkonnejšie a teda drahšie chladenie, väčšiu krabicu, kvalitnejšie súčiastky, R@D, plus marža pre AMD/. PS4 navýšená v priemere o 200 euro je samozrejme nepredajná rovnako ako o 100 euro drahšia Xbone dnes oproti PS4ke. Ešte pár slov ku fyzike. Maximum tepla v PS4ke vyrába práve jej GPU. Každý z viac ako 1100 SIMD procesorov na 800Mhz je malá nahriata žehlička. Akékoľvek zvýšenie ich počtu alebo frekvencie smerom ku 3-4-5 TFLOPs výkonu sa rovná zásadné zvýšenie spotreby. Platíte nielen za výkon ale aj za prácu s odbúranim značne vyššieho množstva odpadného tepla. Hráči však platiť nechcú - 150 watt je nemilosrdná hranica.
Trh v recesii jasne definoval výkon a teda aj spotrebu vašej konzoly práve určením maximálnej ceny, za ktorú je ochotný si ten váš šmejd kúpiť. A funguje to na 100%. Behom nasledujúcich 5-7 rokov budú vonku stovky natívnych a super optimalizovaných PS4 hier, kde konečne uvidíme čoho je AMD GPU GCN 2.0 architektúra vlastne schopná. Nikto však za posledných 5-7 rokov nevidel jedinú posranú natívnu a hyperoptimalizovanú PC hru pre jej "lol ninja HW" či drahé gay steam machines, kde by došlo k tomu istému. Miliardy watt PC výkonu neefektívne minuté na hranie príšernych portov zastaralých konzoláckych hier a žiaden tlak na generovanie nezastaviteľného prúdu hi-tech AAA PC hier. Herné PC zdochlo v roku 1994, keď tu prišlo Psone. Dnes je to už iba hnusná bradavica a parazit, ktorý adoruje kôpka warez autistov, no-liferov, onanistov, panicov a puberťákov v detskej izbe u svojich rodičov.
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****