Okupačne nactiutrhačský, reakčný, protisocialistický článok, z ktorého som videl iba titulku, aj tak dobre viem o čom tam je reč. PS4 nemá hry /kvalitné, 100% exkluzívne gamesy/, nemá genius loci a chýba tu diferenciátor od zvyšku súťažiacich v poslednej vojne konzol. A nemajú pravdu. Predovšetkým motion ovládanie bola prechodná záležitosť, nintendo z toho vyryžovalo čo sa dalo a keď uvideli, že to už fúrik ďalej nepotlačí, rýchlo sa toho zbavili. Zaslepené MS tento trend nevidelo a napchalo do vývoja Kinedryl Mk 2.0 ťažké prachy. Išlo o strategicky zlé rozhodnutie. Trh s napchatou peňaženkou, proste bežný 16 ročný hráč s penisom motion ovládanie - nechce, nepotrebuje, nepožaduje, "nežízni" po ňom. Akurát to nešťastne dvihlo cenu jasne menej výkonneho XO vysoko nad PS4. Ak teda ten článok považuje PS4 za nudnú, neprogresívnu konzolu, je mi ľúto ale bola ušitá exaktne na mieru cieľovej masy konzumentov - hardcore dudebro teenager bez mozgu čo žije s rodičmi alebo vegetuje v škole na internáte.
Čo nás dostáva ku druhému bodu /budú celkom tri/ a to tvrdenie Shuhei "yosp" Yoshida, že je SONY mierne prekvapené z úspechu PS4 a boja sa či ide o udržateľný rast /podľa mňa tu tých minimálne 200M hardcore hráčov stále je, ostane a PS4 sa musí "iba" zmocniť čo najväčšieho ich počtu/. Úspech PS4, ak zoberieme do úvahy, že herná majorita neemigrovala na iOS/Android mobility, nie je náhodný. Sledujte PSV. Playstation Vita je najlepší handheld všetkých čias, na ktorom sme mohli mať tie najúžasnejšie mobilné hry. Trh ale PSV odmietol. PSV nechce, nepotrebuje, nepožaduje, nežízni po nej Smola. Prečo potom šalejú za PS4 ? Odpoveď je jednoduchá. Hardcore mainstream o ktorom sa myslelo, že ho mobilný gaming úplne rozloží - prežil. A ich voľba bola čiste pragmatická /nestáva sa to často/. Vybrali si to najlepšie možné riešenie. Za báječných 399 euro máte skvelý HW, záruku hernej podpory aspoň na 6-7 rokov, slušnú online infraštruktúru, prísľub veci budúcich ako PS Now. Nejde ani tak o to, že ide o kultovú Playstation značku. Sila, charizma značky a podobné kraviny. Minule totiž bez slova volili RROD xcrap 360. Naozaj nie. Proste to SONY s Mark Cernym technologicky a cenovo trafili presne do čierneho plus dokonalé načasovanie /minule meškali za MS vyše roka/ a žiadne gimmick, či DRM reštriktívne experimenty s vkusom zákazníka. MS to naopak posieralo na celej čiare od prvej sekundy, žiaden kontakt s realitou.
A bod číslo tri. Hry. Rok 2014 s hľadiska exkluzívnych hier pre PS4 nijako zvlášť neexceluje. Pravda. Všetko "lepšie" bolo odložené. Aj ako skeptik a nehrajúci kapitán sa však doslova desím roku 2015 a tých ďalších po ňom, kde sa presunuli prakticky všetky veľké SONY hry od RIME, cez Disorder, MM projekt po Uncharted, RPG od GG, nejaká blbosť od Santa Moniky, skvelé indies ako NMS, Wild, pochopiteľne devastujúca masa pre vás iste famóznych multiplat hier a konečne aj veľká odkladaná japonská trojka FF15, Kingdom Hearts 3, TLG. PS4 objektívne čaká nový zlatý herný vek, duplom keď globálne vedie nad XO v pomere 2:1 /čiste v roku 2014 dokonca 3:1/ a záujem vývojarov sa bude zákonite sústrediť práve na ňu. Nudná Konzola - pfff, nikto z vás nebude mať dosť času /a prachov/ aby ten masaker hier zvládol. Už hovorím ako ten zelený alza zmrd.
ako Crysis 1 bežiace na ninja PC, len hrateľnejšie
Konečne sa dostávam ku jadru vlastného článku, o ktorý mi skutočne ide. Preceňovaný pojem /!?/ - system seller alias killer app. Ide o hru, často jednu jedinú mýticku hru, jednorožca ktorá sama o sebe spasí vás herný hardvér /nintendo na tento fenomém stále verí ešte aj teraz pri Weak Uu !!/. A odštartuje jeho šialené predaje, nespochybniteľne ho definuje, faktor žiadosti level 9000. Space invaders pre Atari 2600, Super Mario bros pre NES, Sonic pre megadrive, Street Fighter2 + Donkey Kong Country + Mario Kart a Zelda: Link to the Past pre SNES. Xcrap - HALO, Gears. PS1 - Gran turismo, FF7, Tomb Raider. PS2 - GTA. PS3 - nič. A tu je ten pes zakopaný. Ani jedna z veľkých PS3 hier - GT5, MGS4, Uncharted, Killzone, Ratchet, LBP, dokonca ani multiplat GTA s predajmi PS3 razantne nepohla. Časy sa zmenili.
Celé tie aktuálne predaje PS4 /viac ako 10M kusov konzol/ vyslovene pomaly ale mocne ťahajú práve multiplat tituly ako COD /pseudo system seller, jasne predáva konzolu aj keď nie exkluzívne !!/, BF, Assassin, EA športy a o chvíľu aj GTA 5 HD. Na Knack, Infamous, Killzone pre PS4 hráči takmer nereagovali, to isté čakám od Order 1886 a Driveclub, LBP3. Paradoxne zabodoval TloU Remaster /predaje +50%/ ale sme v letnom uhorkovom obdobi, zombies ešte stále celkom bavia a tá sláva aj tak nepotrvá dlhšie ako mesiac. Funkcia system seller je napriek tomu stále platná, len to už nie je tak jednoduché. Podobnú hru /IP, dlhoročná séria/ je napríklad veľmi ťažké de-novo vyprodukovať /nintendo vám o tom niečo povie, ani len jeden malý pokus za posledných 15 rokov/. MS má skutočne tiež iba to Halo a Gears. Flopza im konzoly nepredáva. Čítal som Phila Spencera ako píše - mám rád Uncharted, podobnú hru však nemáme /a len tak ľahko ju nevedia sami urobiť/ tak sme kúpili aspoň tu exkluzivitu na Tomb Raidera. Na pravú system seller hru potrebujete najmä veľký talent, šťastie, vytrvalosť /odvaha, riziko/, vizionárstvo. To super IP navyše musíte priebežne ladiť s bežacim časom aj s ohľadom na svetový vývoj a tlak konkurencie. Space Invaders na 2600ke bol trhák, na 7800ke po tom ani pes neštekol, hráči už hrali úplne iné, "lepšie" veci. Len si vybavte všetky tie "umrtvené" staré hry - Shenmue, Parasite Eve alebo padlých anjelov - Resident Evil, Final Fantasy alebo utrapené franšízy - Zelda, Metroid, Mario kart.
"variácia" na Space Invaders, v módnej low poly retro grafike, trhák - dnes už ani nie .. try again
SONY nevie podobnú hru urobiť už dlhé roky. Sledujem márne snahy všetkých ich dev teams. MM sa motká okolo toho svojho tajného minecraft klona. Originálne MC však už medzitým smeruje ku 50M predaným kópiam, Killzone ako IP je kaput a asi im ho SONY aj zoberie, Ratchet smrdí, Infamous sa rozkladá a Suckers prepúšťajú. GG niečo melie o sandbox RPG ale poliaci ich ubijú čapicami s Witcher 3 a keby to nestačilo, na zemi ich dorazí Bugthesda s ďalším Daggerfalom. Gran Turismo 7 /2017, lol/ čaká pokus o návrat ku zašlej slávy. Osobne to vidím tak, že ta nudná PS4 /tm/ bude dokonalým útočiskom pre - veľké, drahé multiplat AAA hry /majú prachy, ktoré SONY nemá, tiež ľudí, čas a gravitačne priťahuje aj viac talentov = vyššia pravdepodobnosť dobrej hry/, kvalitné "AA indies" - stredná trieda, menej mainstreamového odpadu ako RIME, NMS, Wild, Tomorrow Child a sem tam, skutočne iba sem tam niečo dobré vypadne z PS4 only titulov. Klasický, epický system seller made by SONY by ma skutočne úprimne šokoval.
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****