19/01/15

Házím ti laso, kamaráde


SOS. Pri hernom hardvéri skôr v zmysle - "save our sockets". Oddaní fanúšikovia, aspoň slovne na herných fórach, bojujú o záchranu tej-ktorej platformy. Bolo tomu tak pri SEGA Dreamcast, ATARI Jaguar, hotové Waterloo pri SONY PS3 a dnes zúfalé Nintendo Wii U alias Weak Uu. A vysoko pravdepodobne sa táto konzola stane tou najhoršie predávanou od nintenda. Aj tak sa však priaznivci zeldy a maria opakovane pýtajú - prečo sa s Weak Uu nepodaril podobný šťastný obrat ako pri PS3ke. Odpoveď je prostá - ani náhodou nešlo o šťastie slepej kury čo ku zrnu prišlo.

"PS3 launched after the highly successful PS2 causing Sony to become arrogant and lose their way. The Wii U also came after Wii's exceptional sales."


- PS3 prišla po dvojici fantasticky úspešných konzol, ktoré prekonali magickú 100 miliónovú hranicu. PS2 predala presne toľko kusov ako NES+SNES+N64 a NGC dokopy a Playstation 1 zas zdecimovala konkurenčné Sega Saturn a Nintendo 64 rozdielom niekoľkých tried. Kutaragi a SONY teda nabrali plné vrecká sebavedomia. Je ťažké to nazvať nadutou aroganciou vo svetle Apple šmejdov vyrábaných v číne 12 ročnými deťmi a predávaných u nás s 400% maržou. Weak Uu na strane druhej malo ako predskokana vzácnu anomáliu Wee s pohybovým ovládačom Weemote, ktorej predchádzali nintendo konzoly s prudko klesajúcimi predajmi. Na tento trend a jasné varovanie nintendo nijako nereagovalo.

"PS3 launched at a ridiculously high price. A lot of people believe Wii U is overpriced still now."

- Cena PS3ky bola skutočne vysoká a SONY čakalo, že ju hráči radi a bez slova zaplatia /opäť v pozadí straší Apple analógia/. Za tou 599 USD cenovkou sa pritom skrývala výrobná cena blížiaca sa až ku 1000 dolárom. Ak teda dnes niekto japončíkov žiadal narvať do PS4ky aspoň 16 giga ram, i7ku a NV Titan, tak pri PS3ke to Kutaragi aj urobil, len trochu z opačnej strany. Debutujúca BD mechanika, draho vyvíjaný CELL procesor, HW BC s PS2 /!!/, SW BC s PS1, rozkošná multičítačka kariet, defaultné HDMI,  HDD, či wifina. Weak Uu s 32 gigovou flashkou /jeseň 2012/  bez HDD ste dostali na štarte za nezmyselných 349 USD /aktuálna americká cena Xbone s 500 gigovým HDD/. Trh čakal niečo aspoň o stovku nižšie, to vám teda poviem. Predsa sa len sa tu motali lacnejšie PS3 a X360 bohato zásobené hrami a online službami.

"PS3 launched with not a lot number of major first party titles. Wii U also had the same issue of not having enough must have games at launch from Nintendo."

- Exkluzívne first party hry. Nuž, PS4 nám ukázalo ako s druhotriednym Knack, Killzone, Infamous a Driveclub naskladniť /a všetko sa predá/ na pomery konzol fenomenálnych 20 miliónov kusov za uplynulý rok a pár dní k tomu. Opakujem - bez kvalitných PS4 only hier /nehovoriac o neexistujúcich natívnych system sellers/. Tie masívne predaje sa niesli na pleciach multiplat hier, často v technicky priemernom až dezolátnom stave. Prístup nintendo konzol v tomto bode plne definuje - tentoraz skutočne arogantný pohľad ku iným než vlastným IP /Mario, Zelda, Kirby, Pokemon a spol/. Ani dramatický klesajúca krivka predaja, ich neprinútila zmeniť stratégiu. Aj super úspešné Wee na tie hry sralo. Členská základňa nintenda degenerovala natoľko, že tam už dnes neostal nikto, kto by to v komerčne akceptovateľnom množstve hral. Weak Uu po sérii nepredajných multiplat portov /COD, WD/, sa teraz na geek fórach utápa v slzách sebaľútosti, či by ta šunka predsa len neutiahla GTA 5. Ja hovorím, že samozrejme áno, tu už však dávno nejde len o problém výkonu, všakže.

"PS3 received one crap 3rd party port after another, most of which ran better on their competitor's console, leading a lot of people to believe the 360 was the better choice to play 3rd party games. Nintendo faced similar issues with 3rd parties where they got lesser ports in the beginning and eventually those dried up as well."

- Slabina PS3ke na strane jeho poslabšieho GPU prilepeného na VRAM s nedostatočnou priepustnosťou je dobré známy fakt. A kým programátori zvládli CELL, ktorý tento decifit mal dorovnať /a on to nakoniec veľmi slušne zvládol/ uplynuli celé roky. PS3 základňa však tieto hry aj tak chcela, kupovala ich, hrala aj pri ich úvodnej, biednejšej kvalite. Ten hlad po hrách tu bol a PS3 zachránil. Pri nintende nie, ani keby tam tie gamesy bežali ako víno. Technickým problémom Weak Uu je inak "trochu" anemickejšie CPU a pomalšia hlavná pamäť /kapacitne, ten jeden čistý gigabajt RAM pre hry a slušné GPU - niečo na úrovni  Radeon HD 4650/4670 s 32 mega eDRAM sú však viac ako OK/.

"PS3's architecture was very difficult for developers to program for. Wii U also has an architecture that is different from its competitors, making it take more time and effort for devs to port their games to it."

- Sto krát to zopakujem - tieto problémy sa dajú prekonať ak tu je veľká kúpna sila !! PS2 aj PS3 boli/sú veľmi obtiažne programovateľné mašiny, obe dokopy však predajú /PS3 ešte stále "ide"/ niečo okolo 245M konzol !! Xbone má smolu s dýchavičným GPU a prekliato malou eSRAM a predsa tam tlačia vývojári prachy, aby to nejako zvládli, lebo tu je masa amerických a britských mainstreamových hardcore hráčov, ktorí majú chuť utrácať prachy.

 "Our game designer likes the Sony machine" - Bill Gates o PSone.

Ten zázračný obrat PS3ky je teda v skutočnosti spoločné úsilie SONY /horúčkovita optimalizácia nákladov pri výrobe PS3, maximálna podpora multiplat hier/ a hlavne silná hráčska "mainstreamová" základňa, časť síce ušla ku Microsoftu ale dnes sa vracia nazad ku PS4ke, v ktorej sa SONY dokonale vyvarovala všetkých starých chýb. Konzola je programatorsky kryštalicky transparetná, lacná, výkonná, všetky indexy cena/potenciál/výkon sú prekliato vysoko. Je to druhá PSone. Každý vie, že SONY nenechá svoje domáce konzoly skapať a drží ich na trhu naozaj tých desať rokov /aspoň doteraz to platí/ a podpora pre third-party hry je proste 100%. Plus indies a tí mali non-mainstreamoví AA smradi v zálohe /ako The Tomorrow Child, Wild, NMS /.


Považujem teda tie neplodné špekulácie a upieranie zraku ku PS3ke nintendo fanúškov za márne sa chytanie suchého stebla trávy. Nintendo musí v ďalšom kole kopírovať PS4ku. Nintendo do omrzenia verklíkuje, že nie hardvér ale hry robia konzolu. V poriadku. Vyskúšali si znovu a znovu, že to bez tých "druhých" hier ako COD, GTA, FIFA proste nejde a ak nemajú šťastie na zlatú gimmick rybku tak ledva predajú 20-30M konzol. Weak Uu stále nedal ani len tu "desiatku" napriek tomu, že je v predaji 2 roky a 2 mesiace. Ak sa s jej nasledovníkom ďalej chcú motkať v gimmick chlieviku a skúšať šťastie iba s vlastnými hrami - potom bob s nimi. PS4 zatiaľ pôjde plnou parou vpred ku cene 299 euro /APU a GDDR5 moduly na 20nm a menej/ a cieľom bude stať sa masovým produktom videohernej zábavy. SONY veľmi na výber nemá. Už zajtra možno spláchne dole odpadom ako TV, tak aj mobilnú divíziu. Z mojej strany platí stále ponuka na "nepredstaviteľné a nemožné" joint venture SONY+Nintendo = bezprecedentný a nezdolateľný herný gigant.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****