Dvadsať rokov je jedna štandardná, ľudská generácia, štyri na "rýchlejšie" žijúcich herných konzolách. PS1 aj PS4 boli jasne vykonnejšie než mainstreamové herné PC, každá v tomto svojom čase, zároveň ďaleko lacnejšie avšak ku jednej dôležitej zmene za tie roky predsa len došlo - v roku 1994 stálo herné PC bok po boku konzolám, priam na vrchole síl, diktujúc trendy, dnes už iba biedne živorí v ich tieni. Je však schopná PS4, ktorá samotná nesie na pleciach drvivú väčšinu relevantného AAA gamebizu, konkurovať prvej konzole, čo hovorím - najlepšej prvej 3D konzole všetkých čias, nedotknuteľnej - Psone. Hry. Ani by som nepovedal. Najprv však malé hardvérové bratrovražedné rošambo v troch základných bodoch CPU, GPU, RAM, aby tá porážka PS4 vyznela o niečo dramatickejšie.
PS1 /štart koniec roku 1994/ - použilo ako základ CPU MIPS R3000A z roku 1988 /20 až 40MHz/ v upravenej verzii R3051 na 33.8688 MHz, starý ale kvalitný a stabilný procák prítomný aj v mnohých IRIS/INDIGO SGI pracovných staniciach, veľmi jednoduchý dizajn orientovaný na vysokú efektivitu. Od jesene 1991 respektíve 1992 sa do obehu dostali R4000 /100 až 200Mhz/ a R4400 čipy /po roku 1995 sa vyšplhali ku 250Mhz/. Ohromne výkonné a drahé vecičky. O R4000ke pritom SONY vážne uvažovalo, cieľom však bola šokujúco nízka cena konzoly, vyhrala teda R3000ka a naopak VR4300ku na 93.75 MHz dostala konkurenčná N64 /štart leto 1996/. Rok 1994 bol pre herné PC tej doby tzv. DOOM rok ale mainstream to iba s veľkým šťastím hral "nehrateľne" v drobnom low-res okne na prašivých i386/33-40Mhz šunkách. Na Psone to samozrejme bežalo vo vylepšenej grafike hladko ako na mainfrejme od NASA /neskôr aj Quake 2 dokonca v quad splitscreene/. Inak za prvých päť rokov s PSone som nečítal toľko kecov o slabom CPU ako pri PS4ke už za pár dní, ešte než ju vôbec začali predávať.
PS4 /štart koniec roku 2013/ - prekérna situácia. PS4 zohľadniac infláciu stojí menej ako už tak dosť lacná PSone !! /299USD za PS1 v roku 1994 + inflácia do roku 2015 = cca 480 USD/. Za B sa do 150 watt TDP musí prednostne vojsť viac žravé GPU a za C sa CPU a GPU spojili do jedného APU na spoločnom substráte /ekonomické dôvody, pri zmene výrobného procesu sa zmenšuje-zlacňuje CPU a GPU naraz a na jednej linke/. Splniť tieto kritéria dokázalo iba jedno CPU. Žiadne ani len špekulatívne varianty tu na výber neboli. ARM nemá výkon, 64 bitov a zrelosť technológie, intel je príliš drahý a tak dobré APU /GPU/ ani nemá na sklade. Takže 8 jadrový Jaguar na 1.6GHz krčiaci sa na maličkej ploche s veľkým 100+ watt GPU /technická - na MB je aj druhé pomocné ARM CPU vyhradené pre OS funkcie s vlastnou 256 mega ram/. Aby nedošlo ku omylu - ten Jaguar je aplikačne herne výkonnejší ako 8 jadrový CELL na 3.2Ghz a per hertz len o málo zaostáva za porovnateľnými intelmi. Tiež by som si želal aby to v PS4 šlapalo na obligátnych 3.2GHz /o výkone by nikto ani necekol/ alebo aspoň na "maximálnych" 2.0Ghz na 28nm procese v APU režime. PS4 by sa však posunula s TDP za 200 watt hranicu. Nerealizovateľné.
PS1 GPU - špeciálna vecička a najlepšie GPU svojho konzoláckeho času široko ďaleko. Ak ste nemali na stole nesmierne drahé Pentium /odporúčam aj nejakú "3D" grafickú kartu/, tak aj s ninja i486kou na 100MHz ste si pri PSone ani len neškrtli, viď Unreal časť videa. PS1 GPU na to išlo od lesa. Cieľom bol maximálny polyrate, fillrate, veľmi rýchla a flexibilná vram. Obetovali všetky grafické kudrlinky ako perspektívna korekcia textúr, bilineárne filtrovanie textúr, subpixel presnosť transformácie vertexov, HW Z-buffer a mnoho ďalšieho. Získali sme charaktericky neotesaný vzhľad PSone hier a zároveň pekelnú rýchlosť a voľné tranzistory pre hlavné "secret sauce" tajomstvo - GTE /Geometry Transformation Engine/. HW akcelerácia transformácie a nasvietenia alias HW T@L, ktorá na PC dorazila až niekoľko generácii neskôr /Nvidia Geforce 256/. Podobný GTE modul ako psone mali aj tie IRIS/INDIGO mašiny, tam po názvom ELAN. PSone bola naozaj grafická pracovná stanica špecializovaná na hry natlačená do maličkého zlomku ceny tých CGI monštier.
PS4 GPU - unikátna situácia. Ide o plne vybavené, "neorezané", naozaj moderné, skvelé a špeciálne HW/SW upravené GPU /vlastné API a extenzie ďaleko za možnosťami DX11, SM 5.0/, ktoré je v ostrom kontraste s kompromisným PS1 ale aj PS2 /monster fillrate, absurdne rýchle alfa efekty avšak žiadne klasické pixel-vertex shaders/ a PS3 GPU /tzv. "orezaná" grafika s polovičným pixel-vertex výkon na pomalej vram/. PS4 GPU má všetko a zároveň žiadnu slabinu a k tomu ako future proof darček v podobe vyladeného GPU ACE enginu pre budúce GPGPU, direct compute hry s kódom.
PS1 RAM - 3 a pol mega rozdelené v pomere : 2 mega pre systém, 1 mega pre grafiku /+2KB keška pre textúry/, pol mega pre zvukovku, CD romka mala 32KB buffer a EPROM pamäťovka 128KB. To len pre úplnosť. Obdobná veľkosť RAM bola aj pri konkurenčnom SEGA Saturn a omnoho modernejšej N64 /ten to mal v jednej 4 megovej rambus banke/, obe však mali hry využivajúcu aj dodatočnú až 4 megovú RAM expanziu. PS1 CPU si muselo vystačiť s 4KB dátovovou a 1KB inštrukčnou kešku. Rýchlosť zbernice do hlavnej ram - 132mega/sec. Ako sami vidíte s veľkosťou či rýchlosťou PS1 pamätí sa nedalo príliš pohnúť, išlo o vtedajšie maximá, dokonca štandard aj v hernom PC mainstreame /DOOM 1 žiadal od PC aspoň tie 4 kolíky RAM a to skutočne vtedy každý nemal/.
PS4 RAM - podobne ako pri GPU máme opäť neuveriteľne šťastie /načasovanie/ - 8 gigabajtov GDDR5 na 176 giga/sec, hUMA /unifikovaný adresný priestor, zero-copy transfer medzi CPU-GPU/, 2+2 mega L2 keška o veľkosti väčšej než všetka RAM v PSone dokopy. Jedna pamäťová banka, jeden typ pamäti. Jasné, že by ma potešilo pracovná frekvencia GDDR5 na úrovni 6GHz a teda priepustnosť 192 giga/sec ale všetko mať nemôžem. Kľudne nás mohol postihnúť rovnaký osud ako XO a teda klasická, pomalá systémová pamäť, povinne ako kompenzátor malá eDRAM/eSRAM a vynútená redukcia plochy GPU = razantné zníženie výkonu celého systému.
Driver 2 /4000 polys na frame, PSone/ - FF15 /4000 000 polys na frame, PS4/
PS1 hry. Neprestáva ma ani dnes prekvapovať nevyčerpateľná kapacita tejto excelentnej konzoly. Náhodný príklad. Ridge Racer 1 je stále dokonalý /a neskôr ho Namco dostalo aj na 60fps a pridalo 50% pixelov rozlíšenia navyše/. Kto nemá rad tunelové autička a pochybuje o PS1 zobraziť free-roaming priestor. Hľa - Driver 2 /to báječne autentické pohupovanie auta ala roky 70te/. Hovoríte, že tam tá krajina príliš doskakuje a PS1 už neutiahne viac akcie na frame. Hneď to napravím - uchvatný Twisted Metal 2. Nešlo o náhodný zásah ako ukazuje Rogue Trip, Iron Soldier 3 alebo Terracon. Suverénne divadlo, z pohľadu master race PC blba, na úbohej konzole s mizerným 33Mz CPU a malou ram.
A ešte pridám plyn. Future Cop:LAPD a jeho herný mód Precinct Assault. Pozrite si srandovné video, "modrá šípka ukazuje smerom na modrú základňu". Áno - je to klasická MOBA hra /multiplayerový mix RTS a tower defence/, ktorú dnes zúrivo a masovo hraje pubertálny dorast hlavne na platforme PC. Objavili ameriku. Na PSone to je patologicky chytľavá záležitosť, k dispozícií je aj split screen režim či boje proti AI. A vlastne na to nepotrebujete ani Psone, ľahučko to zvládne aj 16 bitový Megadrive - Herzog Zwei.
Psone a PS4 sú filozofiou poskladania ich hardvéru a uľahčením práce progamátorom /žiaden komplikované CPU ako Emotion Engine, CELL-SPE, príliš malé eDRAM, "spomalené" GPU/ ako dve jednovaječné dvojčatá. PS4 je samozrejme ďaleko výkonnejšia konzola a to aj ked proporčne amortizujem tých 20 rokov čo ich delí. Potenciál s veľkým P súčasnej PS4 je doslova zahlcujúci. Aj tak však nepochybujem o jednom - PS4 sa ani len nepriblíži ku absurdnej šírke herného portfólia klasických konzoláckych žánrov, ktoré nájdete na PSone. Skúste si tipnúť koľko "autičkových" hier /arcade, simcade, destroyage/ nájdete na PSone, tento žáner na PS3 /a vzápätí na PS4ke/ bojoval o prežitie. Čakám vaše tipy - 50 hier, 100, 150 .. 200. Musíte poriadne pridať, teraz padnite na kolená a chváľte pána, lebo aj polo-neznáme Psone hry B katégorie behajú okolo súčasnej rozpačitej hernej snahy PS4 víťazoslávne kolečko olympijského šampióna. Psone stále zvládne akúkoľvek dnešnú mainstreamovu next gen hru, stačí ukázať prstom.
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****