Černobyľská atomovka. Nejde o off-topic, snažím sa tu o dramatizáciu, snáď to ku koncu začne dávať zmysel. Reaktor ignorujúci všetky zásady zdravého rozumu, jeho dizajn porušuje nie jeden ale všetky zákony bezpečnosti, fyziky, racionálnej výstavby. Je to iba hlinená diera v zemi naplnená uránom. V amerike by sa nedal skolaudovať. Námatkovo – nemal „pancierovú“ oceľovú vaňu o hrúbke 20cm, lebo sovieti vtedy nemali technológiu na jeho výrobu, takže po výbuchu išla zmes uránového paliva, grafitu, betónu a armatúr o teplote až 3000 stupňov skrz celú budovu smerom ku podzemným vodám. Hovorí sa tomu Čínsky syndróm /akože sa prepálite ku protinožcom/, nemal ani povinnú tzv. betónovú obálku o hrúbke 2 metre nad reaktorom, snažili sa ušetriť, proste tam nebolo nič iba plechová hala. Ruská stodola. Neuveriteľné.
Reaktor používal po celom svete zakázaný tzv. pozitívny dutinový-void koeficient reaktivity. Ak sa chladivo v primárnom okruhu varí, tak sa paradoxne jadrová reakcia zrýchľuje, nie spomaľuje. Moderátorom totiž nebola voda ale grafit a ten bol dokonca /sic/ na špičkách regulačných kadmiovo-borových týči a pri SCRAM protokole /núdzové ukončenie reakcia/ spôsoboval krátke ale prudké zvýšenie výkonu. Rusmi dobre zdokumentované ale utajené ešte aj pred obsluhou. Samotný výbuch bola termobarická reakcia. Ultra prehriata a natlakovaná voda/para primárneho okruhu to vyhodila celé do ľuftu. Mimo budovy skončili tony paliva a grafitu s extrémne vysokou mierou radiácie. Palivo a grafit v reaktore pri styku so vzduchu začalo horieť. Je to "oheň" ktorý vlastne ničím neuhasíte, polovica teploty slnka a dymilo to tam celé dlhé dni.
Radiačné zaťaženie. Dávka 500 rentgenov za hodinu a môžte si hodiť kockou či bude žiť alebo fasujete papierové papuče. Sutiny vedľa budovy alebo na streche štvrtého bloku išli až na hodnoty 10 000 - 15 000 rentgenov. V tomto priestore bol pobyt nad 2 minúty bohorovné si podanie ruky so smrtkou. Samotná reaktorová sála pálila cez 30 000 rentgenov !! Pol minúty a všetky bunky vášho tela sa rozkladajú v priamom zábere a to hovorím o gama žiarení, beta ktoré ide s ním vás dostane druhýkrát, pre istotu.
A potom je tu pohľad do srdca horiaceho reaktora, skutočne peklo, to nie je metafora, je to intímny, devastujúci dotyk s anjelom smrti, neutróny letiace rýchlosťou svetla. V momente ako ste sa pozreli priamo do tohto inferna je koniec. Silná scéna - tak si to vychutnajte, mrtví boli už v momente ako prešli pancierovými dverami. Nezabudnite 30 000 rem v sále a nekonečná hodnota pri pohľade z očí do oči. O černobyle alebo o havárii jadrovky Three Mile Island, o Fukushime o našej takmer bombe A1 v Jaslovských Bohuniciach a ďalších nešťastiach viem more informácii, rozumiem im a dokážem ich zdramatizovať tak, že zabudnete dýchať.
Akú emóciu/cie však myslíte vo mne vzbudil posledný trailer Death Stranding ? Mám sa báť, relaxovať, byť dojatý, ohrozený, v nádeji. Neviem, a ani besná veverička netuší, na čo sa vlastne pozerám, čo to tam bľabotajú. Je to ako keď sa pol ročné batoľa snaží po prvýkrát dotknúť rozsvietenej 100 watt žiarovky, nevie do čoho ide. Je pekné od Kojimu, že ma do toho na staré kolená opäť nutí.
Nevadí, rešpektujem aj to, že niekto nevie z bežnej témy, non-fantasy, non-scifi vyťažiť potrebný dramatický oblúk, príbeh, napätie a musí si pomáhať podobnými rozprávkovými barličkami a charizmatickými ksichtíkami živých hercov. Nakoniec všetky komerčne úspešné kino/TV trháky za posledných 10 rokov idú presne rovnakým smerom či ide o LOTRa, GOT alebo marvelovky. Death Stranding je však hra, nie sled animačiek, tak sa pozrime aj na tento aspekt, obrázky.
Death Stranding možno bude niečo podobné. Trochu sa tam chodí, mlatí, strieľa, jazdi na motorke. Nič čo ste už nevideli a pravdepodobne iks krát hrali aj výrazne lepšie urobené. V maringotke s arkáde kabinetmi ste za svoj štvrťák pod sekundou chceli niečo zábavné a hrateľné. Tu to bude treba zjavne dolovať ako vodu na púšti a ešte k tomu tlmiť svoje nároky. V inej sandbox hre obludka prdne oheň, ten zapáli trávu, tá ohreje vzduch, na stúpajúcom vzduchu sa vznesie hlavný geroj na príručnom paraglajde, predtým zoskočiac z koňa, vystúpa do výšky a zasadi posledný úder. A volá sa to Zelda.
Prečo som tu na začiatku plietol Černobyľ /výbuch, ohrozenie celej európy sekundárnou jadrovou explóziou, utajovanie, konšpirácie, mutácie, likvidátori čo to celé lepili dokopy a hojili matku zem/. DS podľa oficiálneho letáčika SONY o hre je Kojimova súkromná atomovka. Citujem:
V blízkej budúcnosti buchli bomby, rozkvitli hríby, človek zakopáva o hnusné krátery a z inej dimenzie sa tu prevalili divé zvery, ľudstvo pred vyhynutím, vy ako hráč ste likvidátor. Vyliečiť, zjednotiť, smrti sa nebáť, ak zdechnete pokračujete v krajine Hádes po rieke styx, kým sa neprebijete opäť do "našej reality". Ako pobyt v nemocnici po akútnom syndróme z ožiarenia. Asychrónny multiplayer. Behajú tu aj iní súdruhovia s Geiger–Müllerov detektormi, ktorým je zadobre pomôcť. Už motám. PS5 bude vynimočný HW, zadarí sa niečo podobné raz za 25 rokov, nežartujem, nezaslúži si iba ďalšie a ďalšie "PS2 hry" v báječnej grafike. Kojima by mal viac žiť a menej snívať, nevie čo je soľ života.
- Sojuz nerušimyj respublik svobodnych
- Splotila naveki Velikaja Rus'!
- Da zdravstvujet sozdannyj volej narodov
- Edinyj, mogučij Sovetskij Sojuz!
-
- REFRÉN:
- Slav'sja, Otečestvo naše svobodnoje,
- Družby narodov nadežnyj oplot!
- Partija Lenina — sila narodnaja
- Nas k toržestvu kommunizma veďot!
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****