Koniec roka 1993. DOOM bola skutočná revolúcia. Vysokorealistická a atmosferická grafika, zvuk v plne textúrovanom 3D svete. Slušne hrateľné na vtedy v našich krajinách drahej a nedostupnej AMD 386/DX40 s 4 mega RAM, výkonnejší procák ako origo intel 386/33 a lacnejší než i486-SX33. Po DOOM 1 a iks klonoch prišiel v 1996 aj Duke Nukem 3D na Build engine a vzápätí ešte "viac" 3D Quake 1. Nástup tohto žánru úplne utiekol amige a naopak je úžasné ako ľahko to zvládala PSone od SONY. Mimochodom jej 32 bit CPU má práve tých 33Mhz ako vtedajšie lepšie herné PC.
SEGA to až tak dobre neodhadla. Najprv v roku 1994 pre 16/32 bit Megadrive alias MD /primárne 2D sprite mašina/ navrhla prídavný HW podobe periférie 32X. Je to vlastne dodatočná RAM plus dvoj-jadrové 32 bitové CPU SH-2 na 23Mhz, ktoré SEGA vyvinula spolu s Hitachi. DOOM na tom beží asi takto - menšie okno, nižšie rozlíšenie, menej fps ale "dá sa". 32X však bol komerčný flop, takže sa urýchlil príchod plnokrvného nasledovníka MD pod názvom Sega Saturn.
Rozhodne to aj v tomto prípade pokašlali kapitálne. Je neuveriteľné o akú smutnú sériu chybných rozhodnutí tam išlo. Sega Saturn má inak v srdci stále to SH2 dvojjadro len na vyššej frekvencii 28.6Mhz, ešte viac RAM a tiež zdvojený grafický čip. Samozrejme si na tom zahrajete DOOM aj Qváka ale je to konzola notoricky známa pre svoje veľmi obtiažne programovanie Ďalší ekonomický flop. Samotná SEGA už bola takmer pred bankrotom a nasledujúci výstrel musel ísť do čierneho.
Píše sa rok 1999 a FPS hry valcujú hernú scénu. High end PC vládne na svetom, porobené národy prdia do hliny, amiga je mŕtva. Quake 3, Unreal, Half-Life sú giganti, bohovia olympu. SEGA už dlhšie pracuje na projekte Blackbelt alias "64 bitový Saturn2" alias Dural alias projekt Katana. Definitívne známy ako SEGA Dreamcast. Už neexperimentujú s hardvérom, aj keď jednu chvíľu zvažovali použiť kombináciu Hitachi SH3E + Nvidia GPU a o chvíľu neskúr zas SH4 + 3Dfx na báze Voodoo Banshee.
Vyhrala to nakoniec kombinácia singel core SH4 s geometry enginom pre HW T@L na 200Mhz so skutočne šikovným tiled based Power VR2 GPU na 100Mz, dostatok RAM /16 mega hlavnej, 8 mega pre grafiku a 2 pre audio/ plus veľkokapacitné 1.2 gigové CD. Celkový výkon minimálne na úrovni vyššie taktovaného intel Pentium 2 s Voodoo 3. Išlo o veľmi výkonnú konzolu /dokonca zabudovaný modem, ten zaťažil cenu konzoly o ďalších 15 USD/, skvele vybalancovaná, ľahko programovateľnú precízne optimalizovanú na 640x480 rozlíšenie. Qvak3, Unreal, HL1 to zvláda ako nič.
"9/9/99 for $199"
Dreamcast to v amerike odpálil 16 mesiacov pred PS2 a celé tri roky pred Nintendo Gamecube a MS XBOX - presne 9.9.1999 za 199 USD. Tieto magické čísla si sega fanúšikovia opakujú dodnes. Samozrejme bol technologický odskok novej segy od PS1 alebo N64 ohromný. Úvodné predaje fantastické. Nový Soul Calibur bol pre bojovky to, čo DOOM pre FPS strielačky alebo HALO pre Xbox. SONY kontrovalo 99 dolárovou PSone /dizajnový remaster/ !! alebo načasovaním vypustenia Final fantasy 8 v rovnaký deň ako štart Dreamcastu. Koniec cesty pre SEGU však už znalí veci videli jasne rped sebou a nebolo treba na to ani postoj EA, ktorá odmietla nahádzať svoje hry na Dreamcast po tom ako sa popálili po podpore Sega Saturn. EA vrhlo všetko smerom prichádzajúcej SONY PS2.Playstation 2 efekt. Zhruba pol roka predtým ako sa Dreamcast začal predávať, presnejšie 2.3.1999, sony ústami Ken Kutaragiho ohlásilo s bubnami a činelmi chystanú Playstation 2. Išlo o veľmi barnumskú reklamu. Bombastické hyperboly, sľubovala sa Toy Story grafika, Matrix konektivita. Lietali tam ohromné čísla prachov vrazených do vývoja Emotion Engine /CPU/ a Graphics Synthesizer /GPU/. Tisicnásobok grafickej priepustnosti oproti bežnej PC grafike. Gigaflops na úrovni sálových superpočítačov, DVD mechanika, prehrávanie MPEG filmov, spätná kompatibilita s PS1. Neskutočné hype a očakávania. Sege nepomohlo ani to, že nintendo predviedlo podobné divadlo s pripravovaným Gamecube ešte v tom istom roku.
Trh bol žeravý a nadržaný, herné časáky besneli, všetci aj aj sme hltali každé slovo o PS2. Dnes by ste ich už tak ľahko rožkom neopili. Chudák Dreamcast tých cirka 12 mesiacov prežil v úplnom pekle a keď sa PS2 do ameriky dovalila s cenovkou 299 USD so šupáckami hrami a šmejd laser čočkami DVD mechanik, dreamcast sa zmohol iba na zníženie ceny na 149 USD. A čerta mu to bolo platné - na jar roku 2001 sega s dreamcastom konči, výpredaj v likvidácii za 75 USD a menej a prechádza na vývoj hier pre "všetky" platformy. O návrat vlastného herného HW sa už od vtedy nepokúsili, naopak tvrdo bojovali o holý život. Ich dnešná finančná kondícia sa považuje sa uspokojivú a sega guru Yu Suzuki by sa aj rád vrátil vo veľkom štýle /dokonca má chuť Out Run a Virtua Fighter od SEGY aj kúpiť/. Niet však pochýb o tom, že Dreamcast za ten kratučký čas svoju značku na hernej mape urobil /Virtua Fighter 3, Metropolis Street Racer, Shenmue, Dead or Alive, Grandia 2, Soul Calibur, Jet set radio, Space channel 5, Phantasy Star Online/ a ja tu konzolku mám veľmi rád.
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****