Sledujeme snahu Intelu dostať sa naspäť do biznisu s grafickýmu kartami. Mať vlastné, kvalitné, výkonné, efektívne, lacné alebo drahé riešenia. Pre bežných konzumentov aj pre biznis. Zatiaľ sa nezadarilo. Ak sa vrátime o 22 rokov do minulosti ku ich úplne prvej vlastnej grafike - i740ka v 1998, tak zistíme že to dopadlo rovnako neslávne. Inak bola jedna z prvých na novom AGP porte a asi jediná čo striktne bežala v režime AGP textúrovania /Accelerated Graphics Port, detto vynález Intelu, dnes používame PCI Express/. Dobre, takže časom Intel porazí Nvidiu a SONY zas autobilovú Teslu. Čo myslíte, že ale spája tú i740, projekt Apollo /vesmírne raketky/, tankový simulátor pre US vojakov, Shenmue a konečne SEGA s jej hernými arcade kabinetmi.
Je to firma Lockheed Martin /LM/, dobre sa jej darí, vyše 100 000 zamestnancov. Na úplnom začiatku bol GE Aerospace, ktorý makal aj na simulačných systémoch aby sa astronauti v bezpečí domova naučili parkovať veliteľský a lunárny modul správnymi koncami ku sebe. Neskôr GE predalo "asety"firme Martin Marietta a tá sa v 1995 spojila s Lockheedom a vznikol Lockheed Martin. Pod LM zas okamžite vznikla grafická divízia Real3D, Inc a kapitalisticky zákonite sa rozhodli okrem vojakov obslúžiť aj civilistov. Oslovili SEGU a vyrobili skvelé grafické jadrá pre nesmierne úspešné SEGA arcade Model 2 a 3. Kto by to bol povedal ako ľahko sa tajná, vojenská technológia dostane do zapľuvanej herne.
Lockheed Martin R3D/PRO-1000 za $37.500 v roku 1996
Vybavili sme teda Intel, i740, SEGA herňu. Kde je v tom namočený ten Shenmue dokončený pre konzolu Sega Dreamcast ? Vyššie máte video proto-verzie pre menej výkonnú konzolu SEGA Saturn /výkonnostná úroveň Playstation 1/ a nevyzerá to vôbec zle. Hra však išla o HW level vyššie a všetko prerábali pre výkonnejší Dreamcast. Ani to však nie je úplná pravda, lebo sám Yu Suzuki - duchovný otec Shenmue série nedávno povedal, že existovala ešte jedna verzia pre Sega Saturn s akceleračnou kartou založenou na gfx čipe z Sega Model 2/3, čo samozrejme nebolo nič iné ako náš Real3D a teda Lockheed Martin. Dev tím bol úprimne šokovaný, keď im po ďalšom prekodovaní SEGA povedala, že to majú urobiť ešte raz - pre ten Dreamcast /britská grafika od VideoLogic alias PowerVR/. Sebavedomá SEGA vtedy pálila prachy v peci s veľkou chuťou.
Poučenie z krízového vývoja. Real3D neodhadlo situáciu tom zmysle, že projektovanie a dodávanie vojenských simulácii /nielen tie raketky ale aj tankové/, ktoré idú pomaly a s veľkou zotrvačnosťou nemá nič spoločné s komerčnou sférou, kde to letelo bleskom a behom 5 rokov medzi 1997 a 2002 bola situácia už "vyriešená" a monopol Nvidie nastolený. SEGA vtedy kopila neskutočne hlúpe a príliš sebavedomé rozhodnutia /SEGA Mega CD, SEGA 32x, SEGA Saturn, prototyp Neptune, tie experimenty s Lockheedom/. Hrozné plytvanie peniazmi, strata dôvery trhu. Pri Shenmue sa už asi nikto nebude čudovať jeho fantasticky vysokým nákladom na vývoj, keď počas neho 3 krát kompletne menili hardvér od podlahy. Skočíme do súčasnosti a predstavíme si hypotetický arcade kabinet s 2x64 jadrovým AMD Threadripperom a chystanou QUAD SLI NV3080Ti a k tomu povedzme 256+ gigabajtov systémovej RAM a hyper RAID SSD pole. Cenovo, zohľadniac infláciu, pôjdeme na úroveň starej špičkovej Sega Model 3. Bohužiaľ sa to dnes ani zajtra nestane, nič tak ekonomicky šialené urobiť už nikoho nenapadne. Pritom vtedy, v zlatej dobe videoherní, predala SEGA 200 000 takýchto mašín po celom svete /model 2 a 3/ !!
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****