20/02/21

Nápad, realizácia, profit


Každý človek má nejaký talent. Kvantová fyzika alebo ťahanie holubov z nosa. Herný dizajnér vie robiť hry. Hráči hrajú iba dobré hry. Urobiť dobrú hru je kumšt. Ambíciou vývojára je aj dobre zarobiť. Dvojica hier, ktorým sa to podarilo je napríklad Minecraft a GTA 5 /alebo GTA ako franšíza/. Ide o dve extrémne vzdialené spôsoby ako zarobiť miliardy dolárov. Minecraft je práca jedného človeka a zjednodušene povedané celým jeho vkladom v podobe kapitálu bol voľný čas po práci. GTA vyžaduje minimálne 5 rokov práce 5000 duší a s nákladmi na reklamu hravo prekročíte budget 500 mega chechtákov. Každý chce urobiť hru ako Minecraft, teda maximálny zisk s minimom investicií. Ide však o raritné udalosti s incidenciou raz za dekádu alebo skôr raz za 20 rokov. Asi ako tetris.

 
hovadsky chytľavé, "rozvíjej se poupátko"

Na strane druhej hru ako GTA urobí každý idiot, ktorý má peniaze. A to je paradoxne tá výhoda. Arab čo teraz investoval jednu miliardu dolárov do T2 /GTA/ ráta s tým, že dev tím to už má zmáknuté /a naučí sa to aj Ubisoft a ďalší/. Poznajú to správne know how na výrobu dobrej GTA hry. Opäť predajú v horizonte 10 rokov ďalších 150 miliónov kópií. Arab svoju investíciu dostane naspäť aj s mastným úrokov. Nikdy by však tie peniaze nevrazil do Notcha /Minecraft/, lebo tam zbraň trafila do cieľ iba raz a ďalej už strieľa len slepými.

Fajn, ten šťastný nápad ala Minecraft nemáme a na GTA zas niet kapitálu - aj my však chceme  urobiť hru, čo sa dobre predáva a potom sa obdarovať veľkým barákom a drahým autom. Stardew Valley je niečo medzi tým. Naprogramovanné jedným študentom a predalo to ku dnešku 10 mega kópíí. Vysmiaty chlapík je teda komfortne v balíku a do konca života už nemusí hnúť prstom. Hra je pritom rozšírením starej veci Harvest Moon pre SNES /1996/ a keďže som to hral, tak by to nemohlo istým spôsobom pripomenúť inú hru pre ZX Spectrum.

Colony /1987/. V 48 kilobajtoch dostane 8 bitový "moon harvest". Matka Zem kape od hladu, takže na kolonizovateľné plánety vysadzuje ozbrojených robotov. Máte založiť farmu a pestovať žrádlo. Raz za čas priletí zásobovacia loď. Beháte, kosíte enemákov, čo vám chcú zožrať úrodu a poškodiť slnečné kolektory. Hra má super dynamickú gameplay, veľmi jednoduché pravidla. Ak teda mohol borec ukradnúť harvest moon. Môžte urobiť to isté s colony. Rozšírite exploráciu za hranice základne. Dáte tam mimozemské artefakty /perks, buffs/. Pridáte iná základne. Mikroekonomika. V tej vaše často dochádzajú základné suroviny alebo niet šťava. Zavedieme pôžičky, ktoré bude treba vrátiť aj s úrokom, inak bankrot. A vami sadená zelenina môže ako +100% USD bonus vytvárať farebné obrazy viditeľné z orbity. Sadiť to budeme pomocou GPS. Tiež postavíme pyramídu pre boha Slnka /hnusné solárne búrky a podobné blbosti. Vymyslieť sa da veľa nových vecí vložených do starých hitov.

Opačným smerom ide mega obrovský budget. Technologicky archaický Counter Strike sa hraje dodnes. MP so živými hráčmi. Singel player hra s famóznou "živou" AI má teda potenciál. Takú AI dnes nemáme a chce to prachy. Minecraft, aj keď sa to nezdá má lepšiu interakciu s prostredím ako celý rutinérsky mainstream dokopy. To isté v modernej grafike vo svete Battlefield na next gen konzolách ale bude chcieť opäť katastrofálne množstvo peňazí /rozumej času a nespočetných iterácií, až to konečne začne fungovať/. Budúcnosť je teda jasná. Ultra drahé hry, šťastlivci so sólokaprom ala Minecraft a nakoniec niekde v strede usilovné včeličky s AA hrami. O Outer Wilds počúvam neustále divoké veci a je veľmi silne odporúčaná ako esenciálna AA hra. Ak k sebe ako hráčovi ešte máte nejakú úctu, máte to hrať.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****