08/06/21

We believe in generations

SONY ústami jej prezidenta Jim Ryana tým chcela povedať, že už keď investovali do nového HW, novej konzoly a nákladovo vždy náročného a rizikového prechodu na novú generáciu konzoly, tak ten pokrok chcú ukázať aj v hrách a to tak skoro ako je to možné. Netrápiť hráčov cross-gen hrami a čakaním za novým next gen zážitkom. Určite by sa vám nepáčila absurdná situácia, ak by ešte dva roky po štarte PS2ky vychádzala väčšina vlajkových lodí SONY primárne na PS1 s kozmetickým updejtom pre PS2. Nebola by žiadne Gran Turismo 3 ako ju poznáme, bola by iba ďalšia PS1 GT hra napríklad na engine Ridge Racer 4.

Digital Foundry sa teraz rehotá z toho, že je SONY nútené všetky svoje veľké herné značky presunúť z PS5 aj na PS4. Vlastne ich obviňujú, že dobre vedeli, že hry ako Spiderman, Horizon, God of War alebo Gran Turismo 7 nikdy nemali byť iba na PS5ke ale od začiatku ich plánovali ako tzv. cross-gen tituly. A špekulujú ako veľmi menej výkonná PS4 s HDD uškodí tým hry, oproti rýchlej PS5 s SSD. SONY = lži, zavádzanie, neférová hospodárska súťaž, zámerne zlá komunikácia a tieto veci. Považujem sa osobne za najhlasnejšiu hlásnu trúbu, ktorá roky dopredu avizovala dnešný stav a to, že predaje konzol /aj rekordman PS2/ sú príliš nízke a náklady na AAA hru budú priliš vysoké. Nová generácia konzol si nebude môcť dovoliť ignorovať tu starú, alebo PC ako hernú platformu a skutočná "nová" generácia začína až v polovici už bežiaceho cyklu. PS5 štartovala v roku 2020. Prvé "niečo" čo sa dá nazvať dobrá, natívna PS5 hra tu nebude skôr ako v roku 2022, možno až 2023. Hrozné. Ale nič z toho pre SONY nie je/nebolo žiadne tajomstvo a vedeli to ešte skôr ako ja.

Jim Ryan, šéf SONY, to do jesene zmákne, ale do jesene ktorého roku ?

Prehrabete staré herné časopisy /napríklad pre ZX Spectrum/ a pravidelne tam narazíte na intervijú ako sa niekedy robili aj veľké hry "po partizánsky". Zopár chlapov dostalo na ruku 25 000 libier, niekoľko mesiacov času, nie roky,  a hra bola hotová. Konzoly ako PS1 už značne vývoj profesionalizovali. V ére PS2, Dreamcast, Gamecube, Xbox nikoho neprekvapil budget aj vysoko cez 50 miliónov, pričom náklady na marketing stúpali ešte strmejšie. Pri PS3 a PS4 už hovoríme naozaj o nákladovosti ako u holywoodskych blockbusteroch. Poliakov stál Cyberpunk 2077 mnoho rokov práce, pričom ja osobne už všetko nad 2-3 roky považujem za ekonomickú samovraždu, ak nejde o hru, o ktorej viem, že bude naozaj 110 percentná. V peniazoch ich to vyšlo na circa 320 miliónov euro a to predpokladám, že poľská mzda je nižšia ako americká a hra mohla kľudne stáť aj 500 mega, ak by v tom bola vyššia hodinová mzda na západe.

Rentabilnosť investície podľa zdravého rozumu hovorí o dobrej návratnosti, ak zarobíte aspoň 2-3 násobok vkladu.  Ak teda vložím do budúcej AAA hry 500 mega a čakám aspoň 1.2 miliardy euro nazad, tak musím predať aspoň 24 miliónov kópií po 50 euro a to tak rýchlo ako je to možné. Žiadna hra toľko na PS5ke nepredá v deň jej štartu, ani v tomto roku, ani v budúcom a asi ani "nikdy". Nie je mi známa žiadna PS4 only hra, ktorá by aj pri veľkej uživateľskej základni dosiahla tieto predaje. Zdá sa, že je to fyzicky nemožné, musel by ísť o niečo univerzálne. Šťastná trefa, čo sa podarí raz za dekádu alebo za dve ako je povedzme Minecraft.

PS5 teda narazila na niekoľko limitov. Ten technologicky zas hovorí, že je mimoriadne náročné z konzoly dostať väčšinu jej potenciálu, aj keď je narozdiel od PS2-PS3 ľahučko programovateľná. Už len na výrobu grafických asetov zajtra potrebujete stovky, tisíce muklov. Na zvládnutie vlastnej softvérovej renderpipelajny zas titul profesora. Výkonu je tam proste príliš veľa, možnosti príliš obsiahle. Skutočne tvrdá exploatácia PS5 je mimo ekonomických možností 85% vývojárov. Je to to isté, ako keď so mzdou 2100 euro v hrubom nemáte na zabezpečenie chodu auta Bugatti Veyron. Nemáte na poistky, na servis, na opravy. V tejto pasci sa teraz SONY s PS5 nachádza.

PS5 má výborné CPU, GPU, RAM a unikátne SSD IOP riešenie, ktoré chce každý vidieť čo najskôr v akcii. Ako už však vieme en masse sa status hier ako Spiderman, Horizon, God of War, Gran Turismo z očakávanej PS5 polohy zmenil na cross gen PS4-PS5 hry. Ide teda primárne o PS4 hru s kozmetickým vylepšením na PS5ke. Výkonnostný rozdiel medzi PS4 a PS5 je veľmi podobný rozdielu medzi PS2 a PS3. A aj keď sa to teraz nezdá, je dokonca ešte väčší. PS5 konečne umožňuje skutočne novú "next gen" hrateľnosť. Opustenie PS2 štandardu - statické prostredie, takmer žiadna interakcia a fyzika, takmer úplne blbá AI. Prakticky stále tie isté 30 rokov staré, overené herné postupy.

Pri otázke financovania veľkých AAA hier nevidím iné riešenie ako je smrť exkluzivít. Nech každá generácia Playstation konzoly predá obligátnych 100 mega kusov. Nech každá generácia zároveň dvihne náklady na vývoj a marketing o 50-500%. V istom okamihu sa tá dvojica týchto kriviek na grafe pretne nesprávnym spôsobom a starým časom je koniec. Považujem, za veľmi nebezpečné ako multiplatformové "holdingy" - T2, EA, Ubisoft komfortne v hlavných ukazovateľoch /kvalita hry, kvantita zisku, šírka investícií, rozvoj, softvérové technológie/ predbiehajú čisté exkluzivity. Peniaze sú moc, vplyv, schopnosť ovládať situáciu. SONY a MS to vedia a každé svoje IP teraz musia automaticky vidieť na svojej konzole, na PC, v istej forme na mobilitách, na ladničke s displayom. Ekonóm im tu kalkuláciu urobí doobeda. A áno, samozrejme, situácia pri prechode na PS6 bude identická s tou dnešnou a PS5 pôjde hlboko do jej teritória. Svätý grál skutočne "next gen" hrateľnosti, jasná červená čiara, dosiahneme po prvýkrát cca o 10 rokov.

13 comments:

  1. Total comments: 1344 (+2 since last week)

    ReplyDelete
  2. Cannot preview/edit/delete a comment? Where is my thumbnail!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alrighty the thumbnail is there...

      Delete
    2. ... thumbs taha podla google konta ikonky.

      Delete
    3. really? já jsem si tam ten obrázek musel ručně nastavit, jinak tam bylo jen oranžové B

      Delete
    4. ... prihlasit sa do google konta, skok na nastavenie profilu, profilova fotka, load obrazku z pocitaca a je to .. tak som urobil ja .. google konto som nikdy nenastavoval, sere nanho pes .. az teraz.

      Delete
    5. ano, já jsem permanentně přihlášený přes gmail (thumbnail vpravo nahoře v Chrome)... a obrázek jsem si musel nahrát dodatečně...

      Delete
    6. ... teraz idem cez LG telku ako admin, skuska.

      Delete
  3. Hm, tak na Windows počítači tady vidím Reply Delete a na mobilu jen Reply.. wtf is goin' on?!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ale EDIT chybí.... velká chyba!

      Delete
    2. EDIT jde jen při PREVIEW, jak se dá Publish tak jedině DELETE (ban adios)

      Delete
  4. Tady na kolabsu toho IntenseDebate je vidět, jak je Internet pomíjivý a kdo jej nezálohuje tak nakonec o jeho data přijde... Proto když se mi cokoliv na Internetu líbí, např. Youtube video, fotka... okamžite stahuju offline, za pár lety nebudou...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ... bohuzial, ked pises blog tak "neratas" s tym, ze o 15 rokov bude 95% third party sluzieb a pluginov na blogger naviazana proste kaput, musim ostat na defaulte .. tak ako je to .. co uz.

      Delete

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****