02/12/21

More možností, oceán premárnených šancí

Internet sa pýta, kedy už SONY skoncuje s Media Molecule /MM/. Zatvorenie štúdia je pre jeho komerčnú neefektivitu ala Evolution Studios /Motorstorm, Driveclub/. MM je britská firma založená v 2006 a je to zbor dosť skúsených matadorov avšak bez šťastia na vytvorenie sólokapra. Nie je tam dosť talentu na vytvorenie dobrej hrateľnosti a úplne zlyháva zdravý rozum a manažovanie IP takým poctivým, pragmatickým, rozumným židovským spôsobom ako si ešte ukážeme. Trápia sa teda s LittleBigPlanet franšízou od roku 2008 a posledný, tretí diel už odmakal iný tím - Sumo Digital. LBP ako 2D, 2.5D konkurencia pre Maria úplne zlyhala, takže urobili menší rebranding a vznikol Sackboy: A Big Adventure /stále Sumo Digital/ ako klasický TPS platformer, tiež v štýle podobného Mario World. MM ma nikdy s LBP nepresvedčilo a rovnako nepresvedčivo dopadol aj klon Mario Kart s názvom LBP karting. Už dlho svietia všetky alarmy na červeno. MM to proste príliš nedáva a trpezlivosť SONY je rozhodne "konečné" čislo.

Tearaway /2013/ - taká pekná gameska ala Paper Mario. Vždy sa točíme okolo nintenda ako vidíte. A opäť to bol polotovar, strašne nevyužitý potenciál. Nemajú talent, nemajú ambície, nemajú obchodnícky chochmes. Som ohromený, že im to ešte niekto žerie a púšťa ich do nekonečne dlho vyvíjaného /prvé demo z 2013, jakž takž hotové v 2020/ neherného projektu - Dreams. Prostredie pre vývoj vlastných hier. Grafika, animácia, zvuky, scripty - vytvor, hraj a zdieľaj. Dreams je podľa mňa doteraz najväčšie fiasko MM. SONY v slzách, Microsft má Minecraft. Celý svet má Roblox.

Roblox je španielska vecička z roku 2004 /vtedy ešte ako DynaBlocks/ a v PS2 "lego" grafike umožňuje vytvárať a šíriť hry od Androidu cez WinOs po Xbox. Je to ekonomicky extrémne úspešná platforma, mnoho miliardová trhová kapitalizácia a deti z toho šalejú. Je to rovnako jasne viditeľný fenomén ako svojho času DOOM, alebo Tetris. Nájdete more článkov porovnávajúcich Roblox a Minecraft. Ale v tých zrovnávačkách nenájdete nikdy aj Dreams. Ten je pasé, lebo robí všetko podstatné zle. Podstatné = efektivita tvorby hry aj pre úplných blbov a rozšírenie projektu aj mimo PS konzoly, teda hlavne na PC a mobily.

Dreams má rozhodne odcestovať aj na PC /kde je najväčší "programátorsky" a tvoriteľský potenciál/ a režim tvorby hier sa mal radikálne zjednodušiť cez predžuté šablóny /"blueprints"/ najhranejších žánrov - platformer, FPS shooter, TPS akcia, 2D-izometrický pohľad atď. atď. Na konzumnej úrovni to má byť o radosti tvorby vlastných textúr, škaredých objektov, rozhadzovanie svetiel v editore po mape a šablóna, engine, jadrová fyzika a scripty to mala zlepiť dokopy.

 nová MM hra - jej "zdroják" je prístupný aj v novom režime tvorby pre úplných začiatočníkov

Na PC to teda ešte nejde /verím, že k tomu dôjde/ ale v hlavnom bode ma SONY konečne vypočulo. Nový DreamShaping 2.0. Herné šablóny pre najčastejšie herné žánre - 2D platformer, SHMUP, 3D TPS akcia atď. Tri režimy tvorby: pre deti - doslova iba pečiatkujete veci na plochu, stredne pokročilých s vytváraním vzťahov medzi vecami a scriptovaním a pokročilí to majú all-in-one vrátane komplexného ladenie optimalizícií. Multiplayer komponenta je stále WIP /neodpustiteľné !!/ a keď teraz kliknem na oficiálnu MM stránkua idem si prečítať dokumentáciu ku novému editoru, tak ma privítala "404" chybové hlásenie. Pokračuje ťažký amaterizmus a strata sebazáchovného pudu.

Je teda zjavné, že nás čaká ešte ďalší, veľký updejt, aj s multiplayerom a bez split-screenu, nech sa nám ani neukazujú na oči. Dreams mohla byť geniálna vec ale nikdy nebude, lebo vedenie projektu je nedynamické, netalentované, laxné, pomalé, bez energie. Zákazník napríklad chce izometrický DOOM s postavičkami so Simpsons sveta. Dreams to má doručiť rýchlo a bezchybne. Klon Maria s prdením namiesto zvukových efektov. Tvorcovský potenciál na PS konzolách vidím ako chabý až žiadny, chce to spojenie PS5 a PC to jedného univerza. Roblox ma trhovú cenu na úrovni 65 miliárd a minuloročné výnosy takmer na úrovni jednej miliardy. Niekto kompetentný v SONY a v MM tíme by sa teda už mal zobudiť, krvou spečatiť novoročné predsavzatie a ideme dobiť svet.

6 comments:

  1. Developer mod s podporou Unity za 100$ v PS5 a je vyřešeno. Sony stále mají strach z warez... ale doba je jinde. já si stahuju serialy z nějakého SKtorrentu, ale kamarádi a příbuzní... nikdo neví kde takový věci hledat jak to stáhnout, nenajedeš tam přes mobil, PC nebudou zapínat. V práci všichni.. není to na netflixu, tak to neuvidim. A v takový době by se podle mě nemuseli bát ty platformy víc odemknout. I u prolomené PS3 i 4 neznám nikoho kdo by hacknutou PS3/4 měl a stahoval 50GB ISO her. Xbox takový developer mod má i když s omezeníma a vznikly na to akorát nějaký emulátory a jinak to nikdo jako warez backdoor neřeší. PC dříve totální warez díra... dneska taky minoritní podíl. Každej si buduje steam knihovnu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ... adekvatne reagovat na trendy, vytvarat trendy, sony to nevie .. Dreams je cierna diera na prachy .. Minecraft mal MP mapy a spolocne stavanie doslova cez noc, Roblox nativne .. Dreams netusi kedy .. PC verzia este mohla projekt prebrat k zivotu, ale aj toto okno sa zatvara.

      ... doba je jinde ako hovoris.

      Delete
  2. Not sure if we are talking the same but this is cool: tornado made in Dreams PS4

    ReplyDelete
  3. ... v jeho videach si najdi tuto dioramu vo variante siren head .. oozing with atmosfear .. je kurevsky sikovny s dreams.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bojim bojim..!!!

      Delete
    2. https://www.youtube.com/watch?v=EjP47NhVIiw


      "Siren Head, who is sometimes called Lamp Head (occasionally written as Sirenhead or Siren-Head and Lamphead or Lamp-Head) and by many other names, is a hostile cryptid and urban legend created by the Canadian horror artist Trevor Henderson."

      Delete

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****