03/01/22

Raffaele Cecco

Britský vývojár, kóder, grafik starej školy, ktorý stojí aj za hrou First Samurai /1991/ a práve s ňou začínam preto, lebo si dobre pamätám na preview text z BITu v 1992, kde ospevovali unikátny prístup ku animácií meča /sú zdôraznené všetky jeho animačné fázy/ a ku zvukovým efektom /sfx jingle sú často veľmi efektné orch-hits a pridali aj bombastické "Hallelujah" chorály pri otvorení truhlice s pokladom/. Samuraj bola hra hlavne pre farebné a dobre ozvučené 16 bity /Amiga, Atari ST, SNES/ ale vopchala sa tam aj výborná verzia pre C64ku. Druhý diel dokonca sám kódoval pre Sega Megadrive /Motorolu 68000ku si veľmi pochvaľoval /. ZX Spectrum však utrelo sople do rukáva. Ak však dnes navštívite Rafaelov twitter, tak v hlavičke má nejakú šmejd speccy grafiku a nie amiga HAM 4096 farebné módy a v texte hrdo hovorí o spectrum minulosti a na prvých miestach spomína speccy hry Exolon a Cybernoid.

Exolon - dokonalá grafika, pixel art, zvuk, hratelnosť. Harmónia ale iba na spektre

Je tomu tak preto, lebo on je speccy borec. Ako decko dostal na narodeniny Sinclair ZX81 a začal programovať v BASICu. V 1986 pod fy Mikro-Gen vydal svoju prvú, krabičkovú hru Exuinox /napísal si sám aj príbeh hry, manuál, one-man army, tak sa to vtedy robilo/. Bohapustá a zjednodušená kópia starého a vtedy celkom revolučného Underwurlde /1984/. Ďalej simplexný Cop-Out /na voľnej nohe po odchode z Mikro-Gene, 1986/ ako jasný Virtua Cop klon alebo spolu s Probe konverziu automatovky Solomon’s Key /1987/. Malá slabina Rafaela - je skvelý kóder ale poslabší herný dizajnér. Originálne fláky teda nečekajte. Hneď ďalšia hra mu však prinieslo svetlo reflektorov a zápis do histórie. Exolon /1987, fy Hewson/. Fantastická záležitosť, ktorú hrajem aj dnes, sem-tam si hodím zopár miestností. Je to run@gun akcia /demo ešte bez názvu ukázal šéfovi Andrew Hewson a ten aj prišiel s názvom hry - Exolon/, ktorá nejakým zázrakom presne trafila ten zábavný rytmus hrateľnosti. Hra neskroluje, snažíte sa akčne vyriešiť izbu po izbe. Pohyb, animácia, skákanie, streľba, exoskelet s protimínovou ochranou /mimoriadne uspokojujúca chôdza po mínach je malá časť celkového zážitku/. A neuveríte je tam aj pokus  o speccy podobu tých "orch-hits" ako na amige vo First Samurai. Tá grafika v pozadí jeho twitter konta je práve z Exolona. Všetci sme na tu gamesu pyšný a bolo portovaná úplne na všetko vrátane Amstrad CPC, C64, Atari ST, Amiga. Dokonca existuje aj moderný WinOS remake.

Raffaele Cecco - "Live long and prosper"

V 1987-1988 vypustil stále pod Hewson dvojicu vesmirných strieľačiek Cybernoid 1 a 2. Stále prudko neoriginálne ale technické bravúrne a topíte sa v množstve sprajtov. Oproti Equinoxu to vyzerá, ako keby niekde zobral celú vaňu výkonu navyše, kódersky sa neskutočne zlepšil. Ako celebritu ho následne oslovil aj legendárny herný spektrácky časák Crash a tam aj začal od jara 1988 prispievať počas tvorby svojej ďalšej hry, prvej skrolujúcej  - Stormlord /1989/, neskôr aj druhý diel Deliverance: Stormlord II /1990/. S dvojkou Stormlorda sa následne s Hewson rozlúčil.

Asembler Stormlordov ťukal na IBM PC v cross-asm prostredí a výsledný produk po kompilácií hádzal cez paralelný port do spektra. Grafika sa robila na Atari ST v Advanced Art Studio programe. Nečudujem sa im, potrebovali maximálnu efektivitu a komfort pri tvorbe. Čas = prachy. Spectrum však v roku 1986 dostalo vlastný špičkový, grafický editor The Artist 2 vrátane modulov pre tvorbu sprajtov, fontov, kompresiu grafiky atakďalej aj s podporou pre nové Kempston myš rozhranie. Nad kódom pre skroling si dlho lámal hlavu. Nielenže je ťažké také niečo vôbec nakódovať, ale veľké ťažkosti robí hlavne atribútový systém farieb, ktorý ako keby skroluje paralelne s pixel artom pod ním. V lete 1988 si sťažuje na to, ako sa tvorba hier profesionalizovala. Niekedy na to stačil jeden prográmátor s kamošom a dnes /v jeho času/ stráca celé dni vyjednávaním s marketingom, tlačenou reklamou, uzávierky zámestnavateľa, PR /čítaj pí ár/ kecy, grafici, muzikanti a ďalší. Kontrakty, zmluvy.

Rozpitval kód hry Zynaps, ktorej neuveriteľný dobrý skroling veľmi obdivoval a prišlo mu neskutočné, že také niečo je možné aj bez HW podpory. Kamoš Nick Jones prišiel na magickú fintu ako značne zrýchliť skrolovací kód Stormlorda výmenou za mierne obmedzenie flexibility práce z grafickými dátami. Výsledkom je krásne plynulo skrolujúci "exolon" s variabilnejšou grafikou. Stormlord 1 a Stormlord 2. Rafaelo mal v tej dobe aj tento speccy TOP 3 hier mimo vlastnej tvorby a to Knight Lore /revolučný, inovatívny, 3D izometrický engine/, Jet Pac /rýchla a nesmierne chytľavá hrateľnosť/, Commando /super skroling, kopa sprajtov a skvelá hrateľnosť/. Podobný TOP list mal aj pre herné mašiny: ZX Spectrum, Amiga /predbehla dobu, super CPU/, SNES /hlavne kvôli hrám a Mode 7 gfx režimu, heh/.

V ére po 8 bitovom spektre a amige sa ešte hodnú chvíľku motal okolo Playstation 1 - napríklad Agent Armstrong /60 fps na PS1, 1997/ alebo GrooveRider: Slot Car Thunder pre PS2 /2003/, ale nikdy už nešlo o autorskú prácu ako pri Exolone, Cybernoide, či Stormlorde a presúval sa skôr na dozorujúceho prácu "staršieho" šefa programovania, aby nakoniec na staré kolená skončil úplne mimo gamebizu ako dátový analytik pre londýnsku burzu. Vlastne nie tak celkom. V roku 2016 sa cez Kickstarter pokúsil oživiť svojú hernú kariéru s projektom Super Samurain: Temple of Time, avšak neúspešne, záujem nebol, peniažky sa nenazbierali.

Ak vás zaujíma, čo hovorí na dnešnú situáciu, nič prekvapujúce vám nepovie. Je to pragmatický veterán a vidí veci také aké sú. Programátor ako malé koliesko v mašinérií veľkej firmy. Fazuľky rátajúci kravaťáci pri stole riaditeľov. Drakonická kontrola rozpočtu a témy hry a obmedzenie inovácií. Chaos na mobilnom trhu, desaťtisíce hier, kde jedna dobrá hra sa ľahko utopí v mori tých zlých, nekonečné in-game reklamy, mikroplatby, generačná zmena návykov hráčov a zabúdanie na minulosť. Nádej ešte žije. Má dcéru a tá vyhrala národný šampionát v Minecrafte, takže aspoň takto nepriamo sleduje hernú scénu ďalej a keby Super Samurai prerazil, tak by sa na PS4 a Xbox opäť vrátil. Dnes má 55 rokov, nie je senilný, občas niečo zahraje ako Rayman Legends alebo Monument Valley a hovorí, že tú akčnú iskru ala Exolon má stále v sebe.

17 comments:

  1. "The development process took 1 year 13 days (~1000 hours). Everything is done by a single person. Except: boss #1 sprite by Art-top."



    speccy 128K gamesa - Nothing


    ... pokec ku dnesnej technicky spickovej hre /a este aj to ide o port z PC/, za starych cias ste vsak velmi komfort cisteho roka prace na jednu hru velmi nemali ale najviac sa to blizi stylu ako za velmi starych cias.

    ReplyDelete
  2. V roce 2019 jsem byl na Play Expo Blackpool a měl tam být právě Cecco. Nakonec to nevyšlo, ale i tak bylo ctí naživo vidět šéfa Hewson Consultants. Tato firma toho nejen pro Spectrum udělala co do technické kvality opravdu hodně. No a pak samozřejmě přednáška s Timem Follinem, to bylo nezapomenutelné setkání.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ... to expo bezi stale a next tim tam ma furt stanok .. andrew bol vskutku vizionar a tie masiny a zivot okolo zral .. ked hewson rozpustil, tak presli do nimi zalozeneho 21 century .. Pinball Dreams a spol.

      Delete
  3. Exolon považuji za výstavní ikonu ZX Spectra. Na té hře vlastně ani není nic neobvyklého, ale zpracování je úžasné. Ty masivní výbuchy jak se objekty naráz rozletí na všechny strany... Musel hodně optimalizovat aby té rychlosti dosáhl...

    Stačilo na Play Expo na vystavené +3-ce s vestavěnou IDE čtečkou karet Exolona spustit a za chvíli už to borci zkoušeli. Vedle C-64-ka zela prázdnotou...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ... som na telke, nie pri compe, ale nieco tu zajtra hodim, ked to este najdem .. v exolone ma bavi aj proste hopkanie, intuitivne citis, ze flow is right.

      Delete
  4. ... sleduj maiki - Exolon v javasripte, pod firefoxom kolieskom zvacsim na full screen .. vylepsenie - sprajtiky farebne bez atrb. kolizii.

    ReplyDelete
    Replies
    1. No krásně se to hýbá. Takhle by mohl vypadat Exolon na Mega Drivu, s přehledem... a ještě by to mohlo mít přepínání grafiky legacy/modern...

      Delete
    2. ... presne tak, osetril hlavne slowdowns pri nadbytku sprajtov .. sa cudujem, ze sega club to uz davno neportoval .. je tu motorola kod z amigy a ST. Rozmyslam aj o scroll verzii, ci by to fungovalo.

      Delete
    3. Co sem viděl ten 16-bitový Exolon je hnusný jak tyčka po pití. Raději ignore list. Scroll by určitě fungoval, ale v případě Segy by byl flip screen příjemnou změnou...

      Delete
    4. ... amiga aj Atari ST maju zhodnu grafiku, zhodne skaredu paletu farieb, amiga verzia je o 100% aj viac rýchlejsia ako Atari ST, ta ma zretelne slowdowns pri vybuchoch a viac sprajtoch naraz -
      Exolon amiga bezi ako blesk


      Delete
    5. No fujtajksl. Nejen že to hnusně vypadá, ale ještě se to i hnusně hýbá. Nemá to evidentně nic společného s osmibitovou verzí... Krásný příklad hry, co je třeba ukázat namachrovanému Amigistovi na Spectrum soustředění...

      Delete
    6. ... atari ST verzia s rovnakou grafikou bezi nestabilne, vyrazne pomalsie, slowdowns, urcite to kazdy ignoroval.


      ... skor ma prekvapuje, ze poslednych 10 rokov uz speccy trtkov nenapadlo Exolon posunut o level vyssie .. su iba take malicke pokusy na AGD ako inak .. ako ten z roku 2014, autor sam hovori, ze ide Exolon klon -
      Kyd Cadet

      ... totalna skoda toto nerozpracovat na velky engine a mas speccy turrican killer.

      Delete
  5. Jinak co se Cybernoidu týká, vždy říkám je to pro mě nehratelné tech-demo. Technická úroveň prvotřídní, ale hrát se to skoro nedá. Nevychytal tal tam to, co se povedlo Fídlerovi v Jet Story. And yes, that is my all time favourite as you can see.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ... je tam vymakana fyzika letu, samo o sebe to generuje fun .. pixel art je hnusny, o tom zadna .. heheh .. bolo by celkom sranda napchat do jet story grafiku cybernoidu 1-2.

      Delete
  6. Cop-Out byl taky na seznamu aktivních her, co se hráli. V úvodním menu je už tehdy jeho "moving border", a výbuchy letadel už mají celkem pěkné rozprasky částic... Samozřejmě to nestačilo na daleko lepší Cabal, ale jako kategorie B pořád OK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ... urobil to ako freelancer v case medzi pracami pre mikrogen a hewson a ked si pamatam, tak sa za tu gamesu hanbil .. cakaj ..


      Q: Whats the worst game you have ever played?
      A: Probably Cop-Out by some guy called Raff Cecco!

      ... ale asi to myslel ironicky, technicky je to bezproblemove, ma to jeho signature move s particle rozpraskom.

      Delete
    2. "I did Cop-Out after I left Mikro-Gen on a freelance basis for them."

      Delete

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****