Prevratom v 1989 som prišli bez obetí na životoch nielen ku demokracii ale aj ku slobode slove a pokleslému umeniu amerických filmov, komixov a herných časákov. V 1991 nikto nemal ani mobil, ani internet a herné PC leda v škole, v počitačových učebniach /Prince of Persia a Grand Prix Circuit od Accolade na každej mašine, 16 EGA farieb, hnusný beeper zvuk/. Excalibur sa 11. číslom v polovici roku 1992 začal vydávať vo farbe a všetci sme vedeli, že Amiga je kráľ. Relatívna dostupnosť, rozlíšenie, farby, plynulý skroling, neprekonateľné audio, ľahké pirátenie hier. Moderné konzoly a od Amigy výkonnejšie SNES a Megadrive bez možnosti warezu boli hračkami pre zbohatlíkov, ktorých foter makal v nemecku za marky.
Amiga 500 bola vybavená extrémne dobre dizajnovaným procákom Motorola 68000 a v rokoch 1987 až 1992 ovládla monopolne celú jednu európsku, hernú generáciu. V 1993 prišiel DOOM a herné PC začalo valcovať. Amiga dovtedy dominovala preto, lebo CPU pomáhal precízne navrhnutý čipset, ktorý filozofiou išiel vyslovene cestou hernej konzoly. Máte tam teda nezávislý ďalší Copper procesor, ktorý môže modifikovať grafiku aj v každom render riadku bez asistencie CPU. Blitter, ktorý robí presuny dát v RAM samozrejme bez asistencie CPU /výsledkom sú okrem iného aj softvérove sprajty/, bleskový DMA systém bez asistencie CPU. Grafická karta so zámernou optimalizáciou pre 2D hry. Plne samplované audio namiesto PC kvákania. Stačí si prelistovať staré časáky. Žrádlo pre oči a uši.
O viac ako 35 rokov neskôr sa dokončuje 8 bitový ZX Spectrum Next - kvázi ideové pokračovanie ZX 48K alias gumák. Zariadenie povestné totálnou absenciou akejkoľvek "hernej" podpory v HW. Next to má napraviť a pomstiť sa. Nebudem tu zatiaľ motať čo to dokáže - HW špecifikácie nie sú stále finalizované, ale s nejakou Amiga 500 si to hravo poradí. Má to lepšie rozlíšenie, viac farieb, viac HW sprajtov, natívne to dáta streamuje z mnoho gigabajtovej SD flashky, nie floppy disku. Už na starej verzii Next FPGA jadra o polovičnom výkone hlavný autor firmvéru povedal, že to zvládne akúkoľvek Amiga 500 hru.
Problém je, kde tie nové hry pre systém zohnať /soft pre pôvodné Spectrum trh aj dnes doslova chrlí !/. Hry robia konzolu, hernú platformu. Opakujem otrepaný fakt. Hry pre Next sú dokonale podpultový tovar. Ponúka sa niekoľko riešení /Kickstarter je snáď ten posledný/. Jedným je spojiť sily s Amigou alebo PC a vyvíjať hry, tak aby ich zvládli všetky tri platformy /o PC nepochybujem/. Je s tým však oveľa viac práce, na čo maličký tím 2-5 ľudí proste nemá čas ani prostriedky. A vy chcete natívne Next hry ! Ešte väčší problém a veľké sklamanie na mojej strane pri pohľade na reakciu speccy komunity. Technická na okraj. Speccy komunita je totiž už desaťročia v dezolátnom stave - v zmysle, ze každý bojuje s každým a všetci sa nenávidia. East blok nekomunikuje s anglosasmi, fóra sa v bratrovražednej toxicite rozpadajú a západniari považujú Next za "iba svoj". Hry teda nie sú.
Našiel sa však rusák, ktorý prekročil idelogické rozdiely, zožral vlastnú pýchu, je ochotný ísť do rizika a chce tu natívnu hru pre Next urobiť. A ide o veľmi renomovaného a potentného vývojára, ktorého dobre všetci poznáme. Ich spectrum verzia Castlevania je neuveriteľná, atmosferický Alien: Neoplasma sa prerába už aj na C64ku, port Mighty Final Fight zložil KO aj NES originál a chlapci sú ochotní niektoré svoje originálne spectrum hry aspoň "zafarbiť" do Next podoby, teda žiadne atribútové kolízie, dokonca väčší počet audio kanálov v hudbičkách. A prečo som dnes extra rozčarovaný.
Sanchez Crew oznámil vývoj akčného RPG pre ZX Spectrum Next s WASD + myš kombináciou ovládania, čo veteránom jasne povie, akú to asi bude mať dynamiku a tempo. Video je vyššie. Alfa "exe" spustiteľné na PC som vyskúšal. Pohyb panáka je nezávislý od polohy "zameriavača" a fireballom kosíte enemákov. Môžem si teda povedať, že tu je množstvo "ak". Ak bude hrateľnosť tučná, ničenie diablovho semena zábavné, "drops" epické a truhlice plné a môžem pokračovať ešte pol dňa a skončí to ako opis ideálneho Diablo. Z inej veci som však smutný. Hra vo vývoji bola prezentovaná priamo na hlavnom FB konte ZX Spectrum Next /pyšne sa chvália tisíckami a tisíckami nadšených podporovateľov/ alebo na ruskej sajte idpixel.ru a výsledkom je 5 /slovom päť/ patrónov projektu s almužnou 25 euro na mesiac ku dnešnému dňu. A to som ja osobne jeden z nich a Next pritom ani nemám. Nie sú hry, nie je záujem o HW platformu, je koniec a je jedno, že to ľahúčko strči slávnu A500ku do vrecka. Situáciu monitorujem ďalej, keď zbankrotujú, tak odkúpim značku, vykopem lebku sir Sinclaira z hrobu a ovládnem svet. Dúhová mašíruje ďalej.
To jako budeš přispívat měsíčně? Co když se to bude dělat 5 let...
ReplyDelete... vraj to chcu mat hotove do leta a zastavit mozes svoje money anytime .. tiez zvysit /na 50 euro mesace/ alebo znizit /na jedno euro mesacne/ .. robia jak chuji a ja som na spektre toho napiratil dost, tak nech sa im nieco vrati.
DeleteZX Spectrum Next je špatně ošéfovaný projekt. Za prvé nemají sériovou výrobu a evidentně ani neumí ošéfovat ten jejich Kickstarter. Kdo bude vyvíjet hry pro tak nejistou platformu. Ani není jisté jestli vůbec a kdy vyjde ta druhá verze. Všechno jsou to jen tisíce kusů max. Kdby šel Next běžně koupit alespoň přes Eshop (ne Kickstarter!) už by ho měl doma kdejaký retro fotr a šance by tu byla...
ReplyDelete... na seriovku tu nie je dostatocny zaujem .. a ked nie su hry, tak nie je zaujem .. vecny kruh a seriovka by bola tak za 400 euro minimalne /ich slova/ .. kazdy radsej zoberie XSS za 249 euro na black friday.
Delete... sefovanie projektu a osefovanie komunity .. je priserne, som day one pri zdroji a je to hrozne a bol som v komunikacii s kazdym .. arogancia, vztahovacnost, toxicita, opat arogancia .. preto som sa Nextu zbavil .. otrasni ludia.
Retro hrami je dnes prorostlý i současný mainstream... stačí levné Esko a utopíš se v záplavě.. je libo NES-like platformer - no problem.
ReplyDeleteTo "iste" na Next .. farebna paleta, skroll, platformer .. to je ta cesta, ze ked uz niekto nieco vypoti na next .. ehm .. v 640/320x240xVGA farby, pekny scroll, bomba run and gun and jump platformer, tak je sanca to predat aj na PC alebo konzoly.
Delete... nova stranka "next" vyvojara -
ReplyDeleteOnline F1 racing
D_D
ReplyDeletead. Vradark's Revenge ? ...ale no tak, to už tu bolo:
"War! Never been so much fun!
War! Never been so much fun!
Go up to your brother,
kill him with your gun.
Leave him lying in his uniform
dying in the sun.
(So much fun!)"
ad. 5 /slovom päť/ patrónov projektu .....ale no tak, to už tu bolo časť 2 :
Rival Gangs 900 downloads/week.....just $25 in donations.
... pri 1000 stiahnutiach, kt. uz urcite ma a pri prasivom jednu euro za stiahnutie by aspon zarobil cenu utechy .. dokonca aj keby podmienil download aspon 50 centami /co je trt vo vetre/, tak zarobi 500 euro.
Delete... neoplati sa nieco davat ludom zadarmo.
D_D: ..... aby bolo zrejmé... Vradark's Revenge = Cannon Fodder (aj text vyššie je z intro pesničky)
Delete... Vradark's Revenge ma neustale nezavisle ovladanie pohybu a strelby /ako Walker/ a Cannon Fodder zas vsetko iba na mysi /ked si dobre pamatam/.
DeleteNeoplatí se něco dávat zadarmo... V dnešní době je přehršel kvality zdarma (nejen z dob minulých). Platit za malou kvalitu nikdo soudný nebude. Zosya dává i tak plné verze zdarma a tam i tak půjdu nakupovat automaticky jako první. Za AGD nedám ani cent už z principu. Chci kodérskou práci, co předvádí právě Zosya - posouvání hranic Spektráckých her ještě dál, i když "už to nejde".
Delete... das za zadarmo, nemas z coho zit .. ked budem robit sam solo hru pre spectrum triedy Myth .. tak mi to po nociach bude trvat 3-4 roky, ked budem vladat unaveny z hlavneho pracovneho uvazku.
Delete... ak by sme mali na hre robit 4-5 .. lebo sak koder nie je grafik a grafik nie je hudobnik a ani jeden nie je gamedizajner .. tak tazko chciet od 4-5 ludi tie 3 roky prace po nociach akoze zadarmo .. da sa to ale je to neucta ku praci.
Kdybych se měl živit tvorbou her tak jdu automaticky na mainstream (Switch, PS5, Xbox Series...). Denk doch mal nach...
Delete... jedna z vojenskym pouciek /aplikopvana ale na cokolvek/ hovori - v bitke nestaci len mat materialovu prevahu, musi tam byt aj VOLA bojovat .. inak neodosiahnes nic.
Delete... no a tito chcu makat na spektre .. nie pre switch. Nechcu sa bavit so Steamom alebo s nejakym chujom na MS app store.
Vradark's Revenge pre ZX Spectrum Next:
ReplyDeleteAarena style gameplay or more open like Zelda ?
- Sanchez Crew -
Hey It's something in the middle, the game has a storyline, you have to explore maps - it's closer to Zelda, but also has a "bullet hell" component with permanent death (as in "Diablo"). At least that's the idea we have in our heads, and we'll see how it turns out.