SONY je na papieri japonská firma. Ako elektronický gigant /telky, mobily, HIFI/ je už dávno bezpredmetná a visí na šnúrke od gatí svojej divízie pre srandu a zábavu - Sony Interactive Entertainment, ktorej šéfuje Jim Ryan /nie je japonec/. Jeho podriadeným v SIE Worldwide Studios, po novom iba krátko Playstation Studios je Hermen Hulst /ani on nie je japonec/ a konzolu, na ktorej to všetko beží dizajnoval Mark Cerny /vie plynulo po japonsky, ale stále nie je japonec/. Herná divízia generuje 95% svojich ziskov na západe a takto vlastne sony konzola definitívne stratilo svoj exotický japonský esprit. Strata diverzity je celkom na škodu veci, lebo herný epos Ghost of Tsushima z prostredia japonských reálií urobili hamburger američania zo Sucker Punch Productions. Japonská herná kultúra v zániku. Posledná SONY malá videokonferencia State of Play sa náhodou extra zamerala na produkciu japonských tvorcov, tak sa na to pozrime, čo to chlapci šikmookí na nás skúšajú.
Forspoken /Square Enix, Luminous Productions/. Čierna minorita z New Yorku transportovaná do nejakého no-name magického sveta. Gender hlavnej postavy neznámy, to dnes nikdy neviete a negerský rap ako podmaz videa. Pre mňa neznesiteľná kombinácia s falošným BLM naratívom. Rýchle, plynulé traverzovanie po veľkom, otvorenom svete a boj pripomína na prvý pohľad Infamous./epický zostrihaný trailer !!/ a na druhý pohľad to budu dve základné zložky hry. Beh a boj. Exekúcia hrateľnosti sa nedá posúdiť. Čo vyzerá efektne vo videu nemusí byt efektívne a zábavne v hre. Akčná RPG adventúra, prvá originálna hra z produkcie Luminous Productions /asi 150 zamestnacov/, čo je herná firma v úvode poskladá z tímu čo pracoval na FF15ke. Okrem stretov s izolovanými NPC a bossmi v Forspoken sľubujú aj NPC hordy, niečo ako more zombíkov v Days Gone alebo v tzv. musou hrách. Forspoken bol v úvode známy ako Project Athia. Iba pre PS5 a výkonné PC. Predpokladá sa použitie vlastného Luminous engine. Viem, že majú intenzívny high-end R@D program, takže hra by mala mať slušnú úroveň komplexnosti geometrie, raytracing fx, dobrú alfu, časticové efekty. Ja osobne tam ten dvoj generačný odskok /PS3 GPU s 0.25 TFlops vs 10Tflops pri PS5/ od Infamous nevidím, ale počkám si na finálny kód hry na jaseň tohto roku. Hra by mala mať tuším dvojročnú "konzolácku" exkluzivitu na PS5 platforme. Zjavne nenáročná AA vecička, pošahaný Devil May Cry na väčšej mape.
Valkyrie Elysium /Square Enix, Soleil Ltd./. Oživili starú RPG značku Valkyrie Profile. Na playstation konzolách tie hry poznáme z PS1 /debut v 1999, vtedy ešte od Tri Ace/ a PS2. Nordická mytológia, známe pole konvaliniek, melancholická nálada, skvelé hudbičky, ktoré počúvam dodnes. Valkýra je vlastne anjel vojny, ktorý veľkého smrteľného bojovníka z rodu ľudí zabitého na bojisku sprevádza do posmrtnej valhaly. Nasleduje ragnarok, armagedon, posledná vojna svetov, koniec bohov. Hra bude dostupná niekedy v tomto roku pre PS4, PS5 a PC. Zjavne nenáročná AA vecička, priemerné akčné JRPG.
Stranger of Paradise Final Fantasy Origin /Square Enix/. A robí to pre nich Team Ninja pri 35. výročí značky Final Fantasy. Prekliato skúsení harcovnici z TN, pre ktorých je dobrá, hrateľná TPS rubačka úplná banalita. Vo videu vidím opäť nevkusné, lesklé Ninja Gaiden farebné, kombinácie a PS3 grafiku. Chytajú tam draka za chvost a prehadzujú cez plece. Držia sa proste toho čo ich roky baví. Hra ide do predaja už o týždeň pre všetky platformy od XO, cez PS4, PS5 po PC. Technicky je to akčné RPG /uvádza sa nejaká kooperácia až pre troch hráčov/, ktorá sa časovo vracia na úplný začiatok FF série. Zlý diabol Chaos ako protivník. Prakticky je to pseudo 3D remake FF1 !! Hral som to na 8 bitovom NESe /FF 1-2-3/, takže som plne zorientovaný, už som toho sráča porazil. Zjavne nenáročná a celkom graficky hnusná AA vecička.
The DioField Chronicle /Square Enix, Lancarse/. SRPG alias žáner "strategických" RPG mal pred 20+ rokmi na východe v ázií tak silnú pozíciu, ako u nás vtedy RTS hry. Japonci klasické RTS nehrajú a ani nerobia. V SRPG sú však ako doma. Nadherný Bahamot Lagoon /SNES/ alebo FF: Tactics /PS1/ - všetko od Square. FFT sa dokonca považuje za najlepšiu klasickú, legacy SRPG. Je to lož a klam. Najlepší je Vandal Hearts 1 /Konami/. Dvojka VH2 aj keď technicky lepšia, krajšia je skľučujúci priekak, lebo má "realtime" simultánne vedenie pohybu oboch strán. Proste to nie je kultivovaná ťahovka na striedačku. Je to odporné. V tom videu tej novej Square veci moje bystré oko spozorovalo niečo ako "simultanný" pohyb oboch strán naraz. Idem teda na oficiálnu stránku hry a tam je informácia o "Real-Time Tactical Battle" systéme alia RTTB. Tož to fuck-off, ďalšia VH2. Hra bude hotová ku koncu tohto roka pre Xbox, PS4, PS5, PC aj Switch. Zjavne nenáročná AA vecička, hrajte radšej štýlové Valkyria Chronicles od SEGA.
Exoprimal
/Capcom/. Nejde o pokračovanie franšízy Dino Crisis, čo je Resident
Evil s dinosaurami namiesto zombíkov. Exoprimal je TPS kooperatívna
akcia chlapíkov v exoskeletoch /tank, healer, veď to poznáte/, ktorých
deň začína predpoveďou počasia. Namiesto zrážok však z neba /vortexy
nejakého Evil bossáka/ padajú tisíce dinosaurov ako gumení maňáskovia na detské ihrisko.
Obľúbené druhy. Velociraptor, T. Rex, Tricetarops. Defitívne ide o "musou" hra.
Asi aj GaaS a 100% nenáročná AA vecička v roku 2023 pre PlayStation 5,
PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One a Steam. Citujem z oficiálnej
web stránky.
Ghostwire: Tokyo / Bethesda Softworks,Tango Gameworks/. Všetky doteraz uvedené hry boli síce vyrobené japoncami alebo neboli aj dosť japonské /hlavná hrdinka je nigga minorita, severské gajdy, európsky stredovek, dinosaurs na lavičke v lisabone/. Ghostwire vyzerá ako herná verzia asi jednej stovky manga/anime, ktoré som už v Tokyu zažil. Netreba sa hanbiť za svoju primitívnu šintoistickú kultúru a demonických bubákov. Vyzerá to minimálne zaujímavo, dynamicky a zdôrazňujem ešte raz aj japonsky. Hlavný hrdina Akito je posadnutý duchom lovca duchov. A v štýle Ghostbursters tu plevel ideme z Tokya vyhnať a ľuďom v duchárskej podobe blúdiacich v uliciach mesta zas vrátiť ich fyzickú podobu. First person perspektíva. V tíme je aj kóder bojáku z DOOM 2016 a šéfuje tomu herný boh Shinji Mikami. Fyzické útoky, šípy, magické útoky, elementály, komba, stealth. V predaji o 2 týždne pre PS5, PC a vyzerá to na jednoročnú konzolácka exkluzivita pre PS5. Xbox musí počkať, aj keď Bethesdu už MS medzitým kúpilo. Zjavne nenáročná AA-AAA vecička, moderný Hexen.
JoJo's Bizarre Adventure: All Star Battle R /Bandai Namco, CyberConnect2/. Proste bojovka. Hneď na začiatku vás zastavím. JoJo je manga/anime pojem. Pojem /!!/ ako Mein Kampf, Biblia alebo pozývací list pre rusov v 1968. Keď teda neviete, ktorá bije, tak sa už ďalej s touto gameskou nezaťažujte a je mi vás ľúto, žijete svoj život zbytočne. JoJo's Bizarre Adventure: All Star Battle bez toho R na konci je inak stará PS3 hra. Dneska ide vlastne o reedíciu ku 10. výročiu anime vydania tejto kultovej a pruďácky štýlovej mangy. Nové vydanie hry s R na konci teda trochu zlepší grafiku, pridá asi 10 nových nových postáv, ladí sa rýchlosť a metodika boja. Zjavne nenáročná AA vecička pre všetkých do konca tohto roka.
------------------------------------------------------------
Japonci majú radi svadobný obrad na západný štýl. Mladucha v bielom, on v obleku od Versace. Prevzali vianoce ako komerčnú a romantickú vec bez kresťanskej symboliky a vianočné svetielka držia na stromoch ešte dlhšie ako u nás. From Software sa dnes našiel hlavne v hrách s stredovekým, fantasy, európskym "skinom" a ich úplne prvá hra bol vlastne Dungeon Master 3D, nie 2D platformer s gejšami v lese rozkvitnutých sakúr. Japonci teda žerú naše obrady, zvyky a obojručné meča a my im to zas vraciame obdivovaním ich /pop/kultúry. Nie je nutné vymenovávať.
Z vyššie uvedených hier však iba jedna hra spĺňa kritéria celo-japonskej gamesy, zvyšok je ušitý na západný vkus. Japonci však svet vidia inak, reagujú ináč, inak konfabulujú, morálny kódex je posunutý, sexualita nie tak bigotne zviazaná. Všetky tieto obohacujúce kultúrne rozdiely máte vidieť v knihách, komixoch, mange, anime a aj to tam je. Je škoda, že to všetko /v našom prípade - v hrách/ postupne mizne. Japonsko už dávno nie je herná veľmoc, mainstreamová konzola tam je masívne na ústupe, demografia krajne nepriaznivá. SONY doma výrazne utlmilo svoje vývojárske herné aktivity. Svet je síce globalizovaný, internet zatiaľ funguje a home office je IN ale herný život a kapitál je na západe a je ťažké a neefektívne sa doňho zapájať ako vývojár sediaci v Tokyu. Mňa na smrť nudia scenáre, postavy alebo réžia západných hier /Uncharted, Horizon/ a voliť medzi veľkým GTA5 a malým GTA Yakuza, tak beriem to druhé. Medzi Witcher 3 a Elden Ring, tak opäť nie to prvé atakďalej. Osobné preferencie. A výstrel do tmy - SONY by malo zvážiť akvizíciu Square Enix, ale to je iný článok.
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****