V 1988 bežal na západe v kinách film Veľký s Tomom Hanksom a už si presne nepamätám kedy presne, ale po revolúcií sme to na veľkom plátne pozreli tiež. Zábavná klasika, dobre natočená. Každé decko sníva aj o tom, že až vyrastie, tak bude mať kopu vlastných prachov. Pán svojho času, žiadne večierka o 21:00 hodine. Vo filme však Tom zistí, že život dospelého je existenčné, sociálne, vzťahové peklo bez priateľov a je lepšie byť dieťaťom /s peniazmi, heh/. A hraje sa tam nejaká videohra. Tom ako decko má vlastné PC od fy Unisys /založená v 1986/ s floppy mechanikou a farebným monitorom. Borec. Hra, ktorú hraje v 4 farebnej CGA grafike v 320x200 rozlíšení v skutočnosti neexistuje, čo však neznamená, že sa nadšenci neinšpirovali a krátku hru na túto tému proste z nuly neurobili. Zaverečný boss je zlikvidovaný termálnym granátom, tak sa mi zdá, že to bolo preložené u nás.
Podobným gamesám dnes hovoríme "textovky". Najprv to bol iba prostý text a audiovizuálny zvyšok sa nechal na vašu fantáziu. Neskôr pribudla aj doprovodná grafika. Tisíce hier za posledných 45 rokov na všemožných HW platformách a robia sa dodnes - The Curse of Rabenstein /2022/ pre 8 bitové ZX Spectrum s peknou, farebnou grafiku. A na úplnom začiatku bola prvá textovka všetkých čias Colossal Cave Adventure /bez grafiky/, ktorú nakódoval bradatý progiš pre obrovský firemný mainframe, čo zaberal celú halu. Nebudem prepisovať celú wikipédiu. Stačí, keď poviem, že super slavný špecialisti na tento typ hier Level 9 Computing vypustil hru do sveta aj pre bežné domáce počítače a mašinky od PC MS-DOS po ZX Spectrum. Speccy dostalo aj báječnú "vektorovú" grafiku vykresľovanú v reálnom čase, aby sa ušetrilo na mieste. Jedna herná obrazovka ako klasická, tučná "bitmapa" má totiž na spektre 7 kilo dát a RAM máte iba 48 kilovú.
Na prvý pohľad tu zas robím archeologický retro výskum, ale opak je pravdou. Ken a Roberta Williams /zakladatelia Sierra Online a absolútni giganti adventúrneho žánru/ debutovali niekde okolo roku 1980 s adventúrkou Mystery House /berieme ju ako textovku po prvýkrát aj s grafikou, teda grafická adventúra,/ ktorej popis som videl za socíku v časopise "100+1 zahraniční zajímavost" sa rozhodli oznámiť, že ich firma Cygnus Entertainment pracuje na 3D verzii hry Colossal Cave Adventure a hotová má byť niekedy v lete tohto roku. Na úvod pre WinOS, MacOS systémy aj s podporou pre VR ako je Oculus Quest 2. Použili engine Unity, hra má mať takmer 150 lokácií, hádanky, NPC, drakov, tajomstvá a veľký poklad na konci. Projekt údajne odštartovala nuda doma počas COVID-19 epidémie. Do predčasného herného dôchodku odišli Ken a Roberta v 1999 a po viac ako 20 rokoch sa vracajú vo veľkom zombie štýle prepracovaním skutočne archaickej hry do najmodernejšieho VR režimu. Teleportačné kúzlo XYZZY bude určite fungovať aj v 3D rimejku.
No comments:
Post a Comment
**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****