Pracovná grafická stanica z roku 1984 štandardne dodávaná s myškou, o ktorej nikto z vás nepočul. Bill Gates na nej testoval prvú verziu Windows OS a počítač si zahral aj vo filme Terminator 2: Judgement Day, kde na ňom ajťák pre Cyberdyne Systems ladil Skynet AI, ktorá s nami chcela urobiť krátky proces. Počítač Mindset od Mindset Corp. O celý rok pred Amiga 1000 sa pokúsili o to isté ako Amiga 1000. A išlo o to, ako zrýchliť vykresľovanie obrazu 50 krát oproti bežnému CGA adaptéru IBM PC. Ako to teda dosiahli ? Asi viete, že ZX Spectrum má Zilog CPU, ktorému nepomáha žiaden pomocný procesor. Obsluha pamäte, zvuku, grafiky ide vždy pod priamou kontrolou procáku a ten teda "nestíha a nemá" na bohatšiu, rýchlejšiu, plynulejšiu grafiku alebo na lepší zvuk.
Mindset beží na 80186 na 6MHz a základnú prácu s RAM zveril DMA radiču - dáta behajú medzi všetkými komponentami v počítači, od IOP, cez audio, po grafiku bez asistencie CPU. DMA je blok HW, ktorý si potrasie ruku s CPU /handshake/ a urobí tu prácu za CPU. Po ukončení práce to CPU zas oznámi, obdrží ďalšiu zakázku a stále dokola. CPU má viac času na čokoľvek iné. Tajomstvom enormného zrýchlenia grafiky Mindset je však prítomnosť iného revolučného akcelerátora - Blitter /Block Image Transfer/. Jedno z úplne prvých použití. Opäť krátke vysvetlenie. To čo vidíte v hre na obrazovke - sprajty, pozadie, animácia sú konkrétne úseky v RAM, ktoré sú neustálom v pohybe. Je to mimoriadne časovo prácne /mem presuny, bitový posuv, maskovanie, nekonečné loop opakovania/ a CPU to enormne zaťažuje, ako to 8 bitové Spectrum. Blitter to urobí za CPU. CPU uloží do registra, čo treba urobiť, vrátane logických operácií a blitter to podľa tohto zoznamu urobí. Blitter zoberie časť dát v RAM a presunie ju inam /kurzor/ a pohne tým veľmi rýchlo a mnohopočetne /technicky aj 128 x 16x16px sprajtov/. A takto dosiahli to 50 násobné zrýchlenie oproti CPU riadenému CGA grafickému adaptéru v tom IBM PC. A navyše to zvládalo 16 farieb na pixel z palety 512 farieb v bežnom VGA 320x200 móde. PC CGA dávala 4 farby na pixel z palety 16 farieb.
Obrázok vyššie je Mindset v maximálnej konfigurácií s dvoma 5.25 floppy mechanikami a s dvoma ROM slotmi pre rýchle kartridže /!/. Základný model s 64KB RAM za 1100 USD. Najvyšší s 256KB RAM za 2400 USD. O rok neskôr v 1985 prišla Amiga 1000 s 256KB RAM za polovičnú cenu 1 285 USD. To už bol Mindset v bankrote. No a v 1987 bola v predaji Amiga 500 s 512KB RAM /samozrejme mala aj blitter/ za 700 USD. Takže nežartujem, keď hovorím, že v tých časoch ste behom 12 mesiacov dostali viac výkonu za polovicu ceny a načasovanie bolo kriticky dôležité. Mindset generoval audio /4 kanály, jednoduché beep square obálky ?/ pravdepodobne iba pomocou CPU, takže Amiga bola aj v tomto cena/výkon indexe o kus ďalej.
... maiki .. povedz mi nazov tej speccy hry, co mala tie 3D medzihry presne v style toho Vyper vyssie v clanku .. som nemozny, neviem.
ReplyDeleteBlood Brothers?
Delete... yep, dikes .. supnem to do clanku .. ku Vyper videu.
DeleteJoe, ďakujem,za spomienky...A1000 sme,mali v 85 ...otec,ako, vedúci výskumu na VUJE,ju bol kúpiť u Conrada v Nemecku.Potom,na,nej spúšťali simulácie pre,Dubovany a Temelín...chalan,čo,na,tom,pracoval,bol absolútny nerd a mal,gumaka.po 89, išiel pracovať do USA,pre Amigu... tuším na KS,či WB.. neviem
ReplyDelete... 1500 usd v 1985 je 4100 usd .. inflacna kalkulacka .. boli to drahe stroje.
DeleteUpřímně, ta rotující planeta by šla poměrně bez problému spíchnout i na C-64 pomocí jeho sprajtů... dokonce i já bych to dal... 50fps...
ReplyDelete